Jump to content

Skifte olje og filter på ZF gear


Tallisman

Recommended Posts

Du tar deg en tur utpå slik at du kjører motor og olje varm. Du har muligens en sugepumpe. Enten den som følger med motor eller en vakuumpumpe. Stikk slange ned i påfyllingshull og sug ut det du får. Mål hvor mye som kummer ut. Har du sluregir, eller sløyfe til oljekjøler, da er det litt mer å passe på når du fyller på igjen.

 

Når oljen er sugd ut, så skifter du filter. Skift også o-ring. Denne følger med når du kjøper filter. Fyll på like mye ATF DXII (Dextron II, automatgir-olje) som du sugde ut. Det er her sløyfen til oljekjøler kommer inn. Du har vel et ZF 63 gir? Dette tar 4,0 liter uten sløyfe til oljekjøler (om jeg husker riktig i farten, sjekk manual). For å sjekke nivå, dersom du har sløyfe til oljekjøler, må du starte motor, sett gir forover og i revers et lite sekund hver vei og sjekk oljenivå så fort du klarer. Helst innen 10-15 sek. etter stopp motor. Nivået skal være mellom strekene. Husk at nivået sjekkes uten å skru inn peilestikke.

 

I grunnen ikke noe hopkus pokus når dü har gjort det en gang, men det kan være litt vanskelig å se nivået på peilestikka. Sjekk til du er sikker.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...