Ip.Content

Logo

Dragsund - Håøya ved Drøbak

• Logg inn for svare
12 svar på dette emnet

#1 OT-flyktning Ikke pålogget Postet 04.11.02 07:56

• Snart medlem
Navn: Dragsund
------------------------------
Beliggenhet: Vestsiden på Håøya ved Drøbak
Posisjon: N59*42.477' E010*33.409'
Kartblad: A 701A
Fortøyningsmuligheter: Mot land, jernbolter i fjellet
Antall plasser: ca 20
Kontakt (telefon): uthavn
Pris: uthavn
Fasiliteter: Utedoer, søppelstativer, vann (av tvilsom kvalitet), grunn badestrand til småbarn innerst
------------------------------
Andre opplysninger:

Vær obs på et undervannsskjær i innseilingen

#2 olews Ikke pålogget Postet 06.06.05 15:47

• Turseiler
  • Medlem
Grunne i innseilinga. Det er som kjent en grunne i innseilinga til Dragsund.
Jeg har kjørt fint inn (1.7 m) uten at jeg var borti. Bak meg kommer en som
stikker 1.4 og han var borti. På veien ut slet jeg faktisk med å komme ut,
det var faktisk ikke helt enkelt når man stikker 1.7 m. Etterhvert fikk vi kjørt
litt slalom og kom ut.
Egentlig ikke noe problem, men det er aldri gøy å måtte tulle slik for å komme
ut fra en havn. Det er jo mange tilskuere som bare stikker 0.9 m og har gode
råd. Det er 10 meter fra baug til akter der madamen står og kjører, klart
man må rope høyt for å overdøve Yanmaren.

NSSR boka skriver at det er 2.5 m dybde, det er kanskje riktig inne i bukta,
men ikke i innseilinga. Vær forsiktig om du stikker mer enn 1.4 m.

Dragsund er en nydelig havn, men vær oppmerksom på problemer. Meget lav
fart og utkikk sørger for at det ikke blir skader uansett.

Ole
S/Y Sirius

#3 nordan family 27 Ikke pålogget Postet 07.06.05 11:53

• Medlem
Det er riktig - en må kjøre litt sikk-sakk i innseilingen. Er man litt kjent går dette bra - hadde før en seiler på 185 cm dybde - og det gikk bra.

Ved innseiling må det holdes til styrbord et godt stykke - men ikke helt inn. Ved et "større" stein på land styrbord side, må det svinges kraftig til babord. Da er du innenfor grunnen som ligger til babord i innseilingen, men må foreta denne manøvreringen for å ikke treffe en liten forhøyning.

Foreslår for de som liker dette stedet at man tar på seg dykkermaske (når det blir varmt nok i vannet) og flyter litt i innseilingen og gjør seg kjent. Jeg klarte meg bra med min seiler og 1,85 meter i 2 sesonger uten bunnkjenning ved denne sirkelkjøringen

#4 arjosk Ikke pålogget Postet 03.10.05 20:18

• Medlem
Legger inn noen bilder fra Dragsund, en rolig sensommer helg.

Post bilde
Post bilde

Arild

#5 Contraband Ikke pålogget Postet 12.10.05 19:20

• Medlem
Det er viktig å holde godt til styrbord ved innseilingen langs turveien. Grunna ligger ca 2 meter fra land på babordside. På styrbord side er det dypt nok selv nesten inntil land.

#6 Sonata 7 Ikke pålogget Postet 06.11.05 11:02

• Medlem
Det går greit å komme inn for meg med seilbåten også, men man må passe på når man skal legge seg på innerste bryggen der, man må ligge på skrått ut mot "inngangen" viss båten stikker dypt. Dragsund er etrt konge sted, annbefaler alle til å ta en tur. Men ikke ta alt plassen

#7 jafred Ikke pålogget Postet 13.07.09 22:26

• Medlem
Ja Dragsund er en perle,var en tur innom i sommer.
Det er bare forferdelig med disse "MAFIA" idiotene med båter over 27 fot og flybrigde ,de tar hele tre brygga og jager faktisk vekk folk de ikke ønsker der.De fleste av disse idiotene kjenner hverandre og tillater faktisk ingen andre adgang når de er der.
Jeg er sjokkert hvordan disse menneskene ter seg, trodde ikke båtfolk var slik,men der tok jeg feil.
Det blir nok ikke Dragsund for oss noe mer,selv barna mine lurte på hvorfor de var så uvennlige disse "Flybrigde" idiotene.

Ønsker alle andre en fortsatt god sommer.
:flag:

#8 2nd Trikker'n Ikke pålogget Postet 13.07.09 22:37

• Medlem
Post bilde

#9 Contraband Ikke pålogget Postet 13.07.09 22:53

• Medlem
Hmmm, det kartet ditt synes jeg lyver  :yesnod:

Steinen ligger nok der men best å holde styrbord side på vei inn ca 1-2 meter fra steinrøysa.

Når det gjelder de faste fr Drøbak som har kastet ut folk kan jeg love at det skjer ikke igjen.  Har blitt nektet å fortøye jeg også en vakker dag   :yesnod:

Den vakre dagen ble sansynligvis til ett tordenvær for de det gjaldt og jeg takker de andre som lå der inne den kvelden. Det ble ryddet opp og satt folk på plass  :yesnod:  Etter at festningen ble inntatt ble det naturligvis Cognac til taperene også  :lol:

#10 2nd Trikker'n Ikke pålogget Postet 13.07.09 23:37

• Medlem

Vis innleggjafred, på 13.07.09 23:26, skrev:

Det er bare forferdelig med disse "MAFIA" idiotene med båter over 27 fot og flybrigde ,de tar hele tre brygga og jager faktisk vekk folk de ikke ønsker der.

Hva er det de gjør. Sier de "Pell dere vekk"? Holder de av plasser til venner? Eller var det fullt?

#11 jafred Ikke pålogget Postet 15.07.09 12:43

• Medlem
De holder av plasser og nekter folk og legge til,De ønsker også velkommen men etter en stund presses det inn båter innimellom slik at vi som ikke har 27 fot + og flybrigde blir skviset ut.Opplevde dette selv i sommer.1\2 meter mellom to båter her fikk de inn en 48 foter og ca 3-4 meter bred,slik at fenderene mine sprakk og jeg sitter nå med skader på båten.
Dette er en type mennesker som ikke skyr noen midler for de har jo sine faste plasser og har vært der i mange år.

#12 2nd Trikker'n Ikke pålogget Postet 15.07.09 15:09

• Medlem

Vis innleggjafred, på 15.07.09 13:43, skrev:

slik at fenderene mine sprakk og jeg sitter nå med skader på båten.

Det høres uakseptabelt ut.
Var du tilstede da båten som forårsaket skaden (ikke nødvindigvis båten ved siden av deg) fortøyde?
Hva slag båt har du?

Hadde dette skjedd meg, hadde jeg gått ombord i båten og fortalt eier hva som har skjedd, og spurt om han ønsker å stå for omkostningene selv eller om det skal repareres av forsikringsselskapet. Hvis han kom med en løsning som tilfredsstilte meg ville jeg ha tilkalt politiet. På samme måte som ved en trafikkulykke.

#13 nordan family 27 Ikke pålogget Postet 14.06.10 12:56

• Medlem
I innseilingen er det flere grunner. Den grunne steinen er jo ganske kjent etterhvert, og mange tror da det holder å være godt til styrbord for midten på vei inn. Men for de med seilbåt er det (i tillegg til den ganske langt ute, og den circa i midten som også motorbåter passer seg for) to steiner som på lavvann ligger 1.3-1.4 m dypt. Holder man godt til styrbord på vei inn passeres den ene (som ligger ganske i senter) - men merk at den andre ligger på styrbord side ganske nærme land. Kjølbåter må gå til styrbord for midten på vei inn (havner på siden av den midterste på 1.3-1.4 m), men da gjelder det å ikke havne på det som ligger enda nærmere land. Enten må kjølen mellom disse - eller klint opptil land på innsiden av også den neste. Begge disse ligger faktisk like dypt. Stakk ned gummibåt-åra og tok frem tommestokken etterpå - ca 135 cm.

Etter at en kjent-mann forsøkt å sluse seg ut med seiler nylig, men skrapte borti den nærmest land så måtte jeg ut med jolla og måle, for jeg var heller ikke spesielt observant på den siste helt på styrbord side mot land. Jeg traff aldri den heller da jeg hadde seilbåt - men jeg ser jo nå at det nok var flaks  :rolleyes:

Redigert av nordan family 27: 14.06.10 12:57