Jump to content

Sabb 2H, Ombygging til ferskvanns kjøling...


Pidde

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har nettopp kjøpt en Sabb 2H fra 1982 som jeg mener den er kjørt relativt lite for denne typen motor.

Jeg har lest om saltvannskjøling her på forumet, men har noen spørsmål som jeg ikke finner svar på.

 

Hva gjør jeg for å unngå total kolaps av motoren?, og bør jeg legge om til lukket kjølingssystem?, og hvordan hva trenger jeg for gjøre dette og til hvilken pris?

 

P

Link to post
Share on other sites

Sjekket dette med Sabb da jeg hadde samme type motor, og det var snakk om over 10.000,- i deler for å bygge den om til ferskvannskjøling. Mye penger å legge ut på en gammel motor, som allerede har rustet innvendig i 24 år... Ellers trenger det ikke være noe stort pluss tæringsmessig at den er lite brukt, det tæres mest når den ligger stille. Jeg for min del ville bare latt den være saltvannskjølt, den kan holde mange år ennå som den er!

 

Vil faktisk anta at sannsynligheten for at du vil få problemer vil øke etter ombygging, da det er vanskelig å få ut alt av rustflak og annet fra systemet. Og med øket driftstemperatur som man også får med ferskvannskjøling er faren stor for at noe løsner, følger med i systemet og tetter et annet sted!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

takk for hurtig svar!

 

Ja, det var mye penger for en gammel motor. hva synest du/dere jeg bør gjøre for å fjerne eventuellt rust så jeg får ha den så lenge som mulig. Har lest at en kan bruke forskjellige midler å kjøre gjennom, men da kan en få problemer med rusk som tetter igjen.

 

Tips?

 

P

Link to post
Share on other sites

Hei Pidde! Endelig kan vi diskutere Sabb igjen!! :wink:

 

For det første: Økt driftstemperatur tror jeg ikke du vil få - i hvertfall ikke mye høyere temperatur enn du har nå. Din 2H har jo ikke termostat nå. Derfor har du sannsynligvis ca 50º - 55º eller deromkring. Ved ombygging til ferskvannskjøling vil du få en driftstemperatur på ca 60º - 65º siden termostaten - som skal i flensen mellom den vannkjølte lydpotta og ekspansjonstanken som du må kjøpe - åpner ved 55º. Åpningen til termostaten kan du se på bilde 1:

NyEksos_07.jpg

 

Ekspansjonstanken ser du, øverst på bilde nr. 2 - det er samme tanken i G-modellen som i 2H

Omloepsroer_19.jpg Så må du ha omløpsrøret - som du ser på bilde til venstre (bilde 2), kommer rett ut av lydpotta (over eksobendet) og går så ned i vannpumpa.

 

 

Til den vannpumpa du har idag, må du kjøpe en 3-veis kobling som du setter innpå pumpas nederste flens (du skrur av den gamle koblingen og setter 3-veis'en rett på). Omløpsrøret går inn her.

Vannpumpe_05.jpg

 

Det som skjer er nå at vannet går inn i blokka på samme måten som før, og sirkulerer via toppen og lydpotta til riktig driftstemperatur er oppnådd. Ved 55º åpner termostaten og vannet stiger opp i ekspansjonstanken. Derfra går så det varme vannet ut av tanken - se på bilde nr. 2 - bakerste kobberrøret - og inni kjølesløyfa.

Gjennom kjølesløyfa og inn igjen i vannpumpa ved det før omtalte 3-veiskoblingen i underkant av vannpumpen. Du kan se slangenippelen med sort kjølevannsslangen (2 slangeklemmer) i bilde nr. 3

 

Det som kommer til å bli krumtappen hos deg, er om du skal beholde vannavkjløt eksos eller ikke. Vil opprettholde dette så må du spandere (kjøpe) ny vannpumpe også. En spesiell en som har 2 pumper i ett (utenpå hverandre) med hhv stor og vanlig størrelse på membranen. Den ene (innerste) sirkulerer da det lukkede ferskvannssytemet, men den andre pumpen tar sjøvann utenifra som går rett innpå eksosbendet ditt og kjler eksoslangen, som før. Du må da skifte nippel i eksosbendet fra oversiden til å gå inn i bendet på undersiden. Jeg unngikk denne dyre investeringen ved å bygge motoren om til tørr eksos.

 

Kapisce?

 

En ny utvendik kjølesløyfe er nokså dyr i (original)-innkjøp. Enten så kan du prøve å få tak i denne brukt (det ligger dusinvis gamle trebåter med Sabb kjølesløyfe rund omkring), eller at du får en rørlegger til å lage den. Bruk vanlig ½" kobberrør med flenser og nipler i enden. Husk å lage sløyfa slik at ikke ut- og inn-flensen kommer side-ved-side. Du må ha minst 100mm avstand (langskips) mellom inn- og ut-flensen.

 

Når det gjelder eventuelle problemer med rustflak / avleiringer i kjølesystemet (spesiellt i toppen) så løste jeg dette ved gjentagende rens (systemrens) og spyling, og fikk ut mye den veien (gikk ovenifra ned - altså "feil" vei). Men jeg bygde om samtidig med at jeg tok av toppen for å skifte stempelringer, og da var det enkelt å stake ut og rense kanalene i toppen.

 

Lykke til!

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dersom du har dynamo/strøm ombord, så kan du slippe investeringen i den dobbelpumpa som Walter_S beskriver, ved å kjøpe en elektrisk sirkulasjonspumpe til en snau tusenlapp, og bruke denne til ferskvannsirkulasjon, og få tak i en ekspansjonstank fra et bilhuggeri. Det blir litt mindre ombygging = litt billigere (dersom du ikke velger tørr eksos da), men ikke fullt så bra løsning som den forslåtte av Walter_S.

Det burde da imidlertid funke dette også.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei Walter_s!

 

Hvor får du tak i sitronsyre???

 

Jeg skal gjennom samme prosess som du var igjennom, har en BMC 60 som har gått som sjøvannkjølt for en periode. Jeg antar det ikke er så lenge fordi den har bowman warmeveklser men at den ikke har kjølt godt nokk pga ferskvannspumpa var dårlig/ ødelagt. Fant kolben til Bowmann framme i baugen av båten når jeg overtok båten i fjor på denne tid. Jeg fikk kjøpt en ny ferskvannspumpe og monterte på den gamle hadde de tatt ut akslingen av for å få gjennom sjøvannet. Bygget den tilbake som ferskvannkjølt men den går seg varm etter 1 timees kjøring.

 

HAr kjøpt Systemrens men tenkte at jeg skulle kjøpe sitronsyre til diverse rengjøring. Men var på apotekaet i dag og de kunne kun skaffe 100g og jeg trenger vel ca 1.5 kg. Vanlige butikker har ikke dette når jeg har spurt. Tar rens på både sjøsiden og frskvannsiden av kjølesystemet.

 

Ellers vil si at du har gjort en glimrende jobb med Gullet ditt :wink:

Link to post
Share on other sites

.......... jeg trenger vel ca 1.5 kg. Vanlige butikker har ikke dette når jeg har spurt. Tar rens på både sjøsiden og frskvannsiden....

 

Hei Ubåtfender!

 

Hva i all verden skal du med 1,5 kg sitronsyre?!?! :crazy:

 

Litt overkill vel? Du får kjøpt sitronsyre i vanlig dagligvarebutikk. Gå i hylla for syltetøy-koking og tilbehør til dette. Der får du små poser - "GIMSØY- Baker'n" 25 gramms - til ca 4-5 kr. Husker ikke nøyaktig hvor mye jeg blandet ut, men en 10-12 poser burde holde til å blande ut 5-8 liter "spylemedium"........

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...