Jump to content

Hyling fra motor/gear 33 hk Yanmar i Nidelv 24


Odd

Recommended Posts

Hei

 

Har problemer med en hylelyd som starter umiddelbart etter at motoren settes i gir. Det er en konstant hylelyd som øker i styrke jo mer gass man gir. Gearet er nyoverhalt og skal være helt i orden, men hylingen er like ille selv etter dette.

 

Når motoren står i fri, og man gir gass, er det ingen hyling. Det er en saltvannskjølt yanmar 3qm30 1980 modell.

 

Akslingen ser ut til å være i orden, og det kan neppe være propellstøy. Da ville vel hylingen vært mer variabel, og evt. forsvunnet ved lite/mye gasspådrag.

 

Takknemlig om noen har råd om dette.

 

Odd

Link to post
Share on other sites

Det hørtes ut for meg, som det kan være et lager (typisk ulelyd) som ikke er helt i orden. Det kan være et lager i gearkassen, men siden du skriver at den er nyoverhalt, ville jeg ha sett litt på lagerne i propelakselhylsen. Disse er vanligvis vannsmurte/kjølte, og meg bekjent er det sjeldent at der er problemer med disse, men det skjer jo iblant. Det MÅ jo nødvendigvis være enten gear eller akslingen der lager ulelyden.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Har du prøvd å kjøre gearet uten akslingen påkoblet? Ligger båten på vann? Hadde du denne hylingen før overhaling av gearet? Normalt så vil slitasje i cutlesslager gi en brumle-/ bankelyd ved drift. Hvis motor er feil opprettet i forhold til stevnbeslaget slik at akslingen ligger an mot metallrøret i fremkant så får man metall mot metall og dermed ulyd.

 

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

Jeg hørte idag at det kan være gummilapperne, som motoren står på som kan være slitne. Hvis lapperne gir for mye etter, kan det faktisk forekomme at fremkant av propellen kommer bort i akterkant av hylsen som akslingen kommer ut av.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Har faktikt samme hyling her ny motor nytt gir kommer ikke derfra.Hadde ikke dette før verksted har satt i motor for meg.Hørs ut som hylsa eller proppel men hylsa er kald ikke varm når jeg kjører.Snakket med en som hadde litt peiling mente jeg hadde for lite fett i hylsa.Men jeg har presset ned mer fett men nå for jeg ikke ned mer da dette stopper.Hadde aksel litt ut bak når motor ble byttet,kan det være att jeg må bare presse ennå hardere att det fette som var der har sklidd litt ut i akselen.Og att det fettet som er nedi i bunn på skruen jeg skrur på har stivnet så jeg ikke for mer fett nedi i hylsa. :rolleyes: .For det er nytt lager 2 år gammelt.Det er ikke noe leksje der og ikke blir dette varmt.Kan ikke være proppelen som hyler sånn?Att denne har mye slipp.Gruble grubleMvhBjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Ja så lenge det er slakk så hyler det jo ikke :yesnod: Tilfellet jeg var borti der klarte vi så vidt og tørne alsel rundt og gummien i cutless var stein hard.

 

Det en også kan få er såkalt svinginger fra propellen.. propellen finner sin egenresonans og hyler/uler under drift.. Dette kan fikses ved og endre pitc og cup litt.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Ja håper det kan være proppelen da jeg ikke har byttet denne ennå.For jeg skal kjøre inn den nye motor så jeg vet ikke hvor stor denne skal være ennå.Har som sagt satt inn en større motor så proppelen må jeg no forandre men denne lyden er ikke noe særlig og høre på.Denne forsvinner mer hvis jeg gir mere turtall.Takker for tips,:sailing: men nå er maddammen klar til og reise ut i det flotte været.MvhBjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...