Jump to content

Valgets kval, Bavaria 29 sport eller Nor Star 290


Windihåret

Recommended Posts

Har fått en del henvendelser på en annonse her inne og har vært å sett på to nyere helplanende båter som jeg liker godt begge.

 

Det dreier seg om en Bavaria 29 sport og en Nor Star 290. De er akkurat samme årsmodell og kjørt omtrent likt. Jeg får dem for omtrent samme pris. I Bavariaen står en KAD 300 og i Nor Staren en D4 260. Utstyrsmessig er de også ganske like. Størrelsesmessig er Bavarianen 20 cm lengre og enda litt om en trekker fra baugspydet på Nor Staren, men de er like brede. Uteplassen virker også ganske like stor. Innvendig er nok Bavariaen noe større - særlig stikkøya er romslig.

 

Nor Staren kjenner jeg en del til gjennom kjente som har båten, men er mer usikker på Bavariaen. Leser at en del er skeptiske, om løse skruer og kjøleskap, men synes at båten virker solid bygd og dimmensjonert. Jeg hører også noen klager på motorstøy fra den uisolerte motorromsluken. KAD`en er jo forrige generansjons motor og bråker kanskje noe mer en den nye D-serien fra Volvo. Har inntrykk av at det er de samme som går igjen i ulike tråder når det klages på disse båtene. Noen flere som har erfaringer??

 

Prismessig (sammenlignet med tilsvarende båter) skal Bavarianen ligge noe over Nor Staren i pris. Sånn sett er kanskje Bavarien et bedre kjøpt rent prismessig.

 

Nå trenger jeg noen gode råd!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har Bavaria 42 seiler 2006. Totalinntrykket etter en sesong er meget bra. Det som har værdt fabriasjonsfeil, har

blitt effektivt og raskt rettet opp.

 

Bavaria har tatt Norden med storm og det gjør ikke alle like glade. Motorbåtene kjenner jeg ikke så godt til, men

Ludde har kjøpt en Bav 35 som blir levert til våren.

 

Ellers vil jeg si att jeg ikke har merket noe til løse deler. Vi har fått rettet mer på selispesifikke punkter.

Har fått meget god service av Lunde Båt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt mye godt aldri noe galt om Nor staren og D4 260 motoren er en bra motor holdt på og kjøpe slik selv, men valget ble en annen båt

Om bavaria har jeg lest og hørt mye forskjellig, det jeg synes er merkverdig er at det kommer ofte frem at Lunde båt har bra service.

Spørsmålet er hvorfor trenger en god service når båtene er bra (dette synes jeg er besynderlig)

Uansett lykke til

Link to post
Share on other sites

Om bavaria har jeg lest og hørt mye forskjellig, det jeg synes er merkverdig er at det kommer ofte frem at Lunde båt har bra service.

Spørsmålet er hvorfor trenger en god service når båtene er bra (dette synes jeg er besynderlig)

Uansett lykke til

 

 

Vel har ikke hørt om noen som har fått levert ny båt ut uten att noe må fikses. Mulig att dette er besyndelig.

Men når noe slikt hender da er greit ha en levrandør som ordner opp.

 

Når det gjelder Bavaria, så er vel slik att de har skapt liv og røre på annenhåndsmarkedet. Og det er vel ikke alle glad for.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Enig med deg baatsman det er fint med god service det jeg mener er at veldig mange nevner det i forbifarten.

Jeg har hvert i båtmiljøet siden tidlig på 80 tallet og kjenner mange som har både nye og litt eldre båter og det er yderst skjelden de har hatt bruk for god service

Link to post
Share on other sites

Jeg har hvert i båtmiljøet siden tidlig på 80 tallet og kjenner mange som har både nye og litt eldre båter og det er yderst skjelden de har hatt bruk for god service

 

He, he. Du har et poeng, det må innrømmes. Min bil er Toyota, og jeg aner ikke hvordan servicen er på merkeverkstedet.

 

Men når det er sagt, støtter jeg det som er nevnt i tråden her vedr. servicen ved Lunde båt. Og, ja....jeg har hatt noe trøbbel. Dette imidlertid KUN med utstyret montert ombord. Og hva slags utstyr??? Tjaaa ....Raymarine, Eberspächer bl.a. Har ingen ting med båten å gjøre som sådan. For øvrig har jeg også sendt forespørsler til Lunde båt vedr. rent praktiske ting og tang. Får alltid raskt svar - og GODE svar. Derfor er JEG fornøyd med servicen (og jeg hadde ikke spart Lunde båt om jeg hadde vært av en annen oppfatning).

 

Det jeg lurer litt på er: Hvorfor virker det provoserende på enkelte i forumet at mange er fornøyd med Bavaria og Lunde båt :confused:

Link to post
Share on other sites

He, he. Du har et poeng, det må innrømmes. Min bil er Toyota, og jeg aner ikke hvordan servicen er på merkeverkstedet.

Det jeg lurer litt på er: Hvorfor virker det provoserende på enkelte i forumet at mange er fornøyd med Bavaria og Lunde båt :confused:

 

Vel det er vel tråd med en Windy/Nidelv/Viksund som er beskrevet for en liten stund. Båtene er nye, og har vært inne nå til service. Vi kan godt kalle det reklamasjon. Båtene har utfordringer med utstyr, samme som vår.

Ikke selve båten.

 

Har selv hatt mange ny,nyere båter, og det har vel vært noe som må forbedres på enkelte. Det att mange skryter

av Lunde båt er:

 

De har tatt ansvaret for att de selge mange båter, og vet att hvis dette skal fortsette må apperatet være tilsted

spørsmål/utbedringer.

 

Hvor mange norske/utenlandske imp/prod klarer dette.

 

Vel, vil vel ikke si att jeg er nybegynner selv. Kjenner tilfeldigvis ett par :crazy: som har kjøpt nye båter.

Noe utbedringer har vært gjordt på de aller fleste, kanskje ikke hos han som kjøpte Pioneer 10 :lol:

 

 

Bavaria er ikke verdens beste, men noen grunner må det være når de selger som de gjør. Selger best innen

både motor/seil båter(Norge).

 

Men smak og behag, valget er opp til hver enkelt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Er også på jakt etter ny båt og begge disse båtene er tunge på vektskålen.

 

Nor Star`en ligger for min del et lite hestehode foran med følgende gunstige sider:

- meget godt utnyttet 29 foter (egentlig en 28 foter om vi tar bort baugspyd)

- romslig og mye båt for pengene (stor uteplass)

- gode og smarte løsninger og godt sammenskrudd båt

- prisgunstig (har i allefall vært)

- populær (2. håndsverdi)

 

Bavaria 29 sport har vel vært en 50.000 -100.000,- dyrere, så får du samme modell, like mye kjørt for samme pris er jo det et godt kjøp selv om jeg vil si at D4`en i Nor Staren er å foretrekke. Men Bavariaene er jo kanskje en mer moderne båt i linjene. Den er også en lengre båt som du vel hovedsaklig får igjen i inneplassen. Lugaren på tvers er jo kjempemessig. Finshen er også blitt veldig bra etterhvert. Så nei, jeg skjønner valgets kval.

 

Det jeg har undret meg på er vekten på Bavariane. Hvorfor skal den veie 6-700 kg. mer en Nor Staren med samme motor? Hvor ligger vekta?

Link to post
Share on other sites

Selv ville jeg valgt Nor Star fordi det er et merke jeg har hørt mye godt om og det er lettere og selge noe kjent enn noe som ikke er like godt kjent... Det du må huske når du kjøper båt så kjøper du den ikke bare til deg selv, du kjøper den til neste eier også...

Link to post
Share on other sites

Jeg ville uten tvil valgt NordStar 290. En vekjent båt som fortsatt er i produksjon. D4 260 har jeg i kjellern sjøl, og er meget godt fornøyd. Mye bedre trykk enn KAD 300. Sjøegenskapene på NordStar har jeg hørt er litt harde i motosjø - men det er vel til å leve med om man drar litt ned på farten.

Bavaria 29 er gått ut av produksjon. Mye sikafleks. Jeg liker Bavaria seilbåter godt. Har selv seilt en slik en et par uker. Men motorbåtene faller ikke helt inn i smaken min. Litt for mye enkle løsninger, dårlig sikt fra førerplassen, altfor høyt støynivå fra motor etc. Les erfaringsdatabasen på Bavaria 29.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har bare erfaring fra messer på de aktuelle båtene. Følt kvalitet lå Nor Star'en et skritt foran. Selgeren var grundig og imøtekommende.

 

Flotte båter begge, mye smak og behag, magefølelse som avgjør valget.

 

For egen del spiller det en rolle at båten er norsk. Hvorfor ikke støtte lokale håndverkere? Tradisjonene Arendal/ Grimstad regionen er unik i Norge.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode og fornuftige råd.

 

Skal jeg trekke sammen blir det følgende foreløpig sammendrag:

 

- Velg Nor Star p.gr.a gjennomgående bedre kvalitet, fremdeles i produksjon og en godt sammenskrudd sjøbåt

- Velg D4 framfor KAD 300 p.gr.a ny teknologi, bedre økonomi og bedre dreiemoment (men D4`en er vel noe tyngre?)

- Blandede erfaringer med kvaliteten på Bavaria, bl.a. på innreding og innfesting, men skepsisen skyldes trolig også en ny sterk tysk aktør i markedet

- At Bavariaen er noe større (lengre) synes ikke noen å legge vekt på, heller ikke at den rent prismessig kan se ut til å være et bedre kjøp (ut i fra markedsprisene)

- Både gode og dårlige erfaringer med service og oppfølging av Bavaria

 

Tar gjerne imot enda flere synspunkter

Link to post
Share on other sites

Kan jo legge til at med all sannsynlighet vil du få bedre betalt for NorStar etter noen år enn du vil få for Bavaria'n. M.a.o. bruktbåtprisen holder seg høyere på NorStar. Bavaria er billigere, og den billigste i de respektive klassene, og det er vel ikke uten grunn?

Link to post
Share on other sites

. Bavaria er billigere, og den billigste i de respektive klassene, og det er vel ikke uten grunn?

 

Vel en stor årsak til att Bavaria er billigere er:

 

Stordriftsfordelen, det er billigere å kjøpe inn ett 1000talls komponenter enn et 10talls.

 

Så for valget være opp til kunden å bestemme. :wink:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Synes det var greit oppsumert.

 

Jeg må vel erklære meg innhabil i saken, men det var akkurat disse båtene vi så på når vi kjøpe vår Nor Star 290. Jeg er veldig glad for at det ikke ble Bavaria. Spesielt så likte jeg ikke selgerne til Lunde båt.

 

Hvis du er ute etter en båt med god uteplass og god leverandøroppfølging så bør du velge Nor Star.

Link to post
Share on other sites

Det jeg har undret meg på er vekten på Bavariane. Hvorfor skal den veie 6-700 kg. mer en Nor Staren med samme motor? Hvor ligger vekta?

I skroget. Og dette er robust!

 

Har selv en BMB32S som jeg har hatt mye småplukk med. Kjøpte den ny i 2005. Men alt småplukket er kosmetiske feil, små lekkasjer rundt sammenføyninger, luftblører under gelcoaten oppe på dekk som det har gått hull på, dårlig støyisolert fra motorrom. Men er fornøyd med båtens oppførsel i sjøen, lettdreven tross vekten og så er den godt utnyttet under dekk. Men i cockpit er den ikke så pen og praktisk som mange andre båter (som f.eks. Windy).

 

MEN: Er totalt sett fornøyd, og vil nok sterkt vurdere en 35 foter når 3-fot syken innhenter meg.

Redigert av ovelaur (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode og fornuftige råd.

 

Skal jeg trekke sammen blir det følgende foreløpig sammendrag:

 

- Velg Nor Star p.gr.a gjennomgående bedre kvalitet, fremdeles i produksjon og en godt sammenskrudd sjøbåt

- Velg D4 framfor KAD 300 p.gr.a ny teknologi, bedre økonomi og bedre dreiemoment (men D4`en er vel noe tyngre?)

- Blandede erfaringer med kvaliteten på Bavaria, bl.a. på innreding og innfesting, men skepsisen skyldes trolig også en ny sterk tysk aktør i markedet

- At Bavariaen er noe større (lengre) synes ikke noen å legge vekt på, heller ikke at den rent prismessig kan se ut til å være et bedre kjøp (ut i fra markedsprisene)

- Både gode og dårlige erfaringer med service og oppfølging av Bavaria

 

Tar gjerne imot enda flere synspunkter

 

Jeg vurderte sterkt å kjøpe ny Bavaria 29 Sport med D6-310 for vel et år siden. I en tidligere tråd i forumet gjorde jeg rede for mine betraktninger og grunner til at det ikke ble den båten, se her

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;#entry182792

 

Som det fremkommer her konkluderte jeg med å utsette båtkjøpet, men det gikk kun noen få måneder før jeg slo til på en nesten ny Nidels 300 Sport, og det angrer jeg ikke på. Litt dyrere, men etter min mening bedre på mange områder. Lykke til!

Redigert av hos (see edit history)

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Luftblærer under gelcoaten som det har godt hull på synes jeg høres ut som en meget stor feil som jeg hadde krevd utbedret av importøren etter som andre skriver skulle ikke dette være noe problem da det i mange av innleggene både her og på båtmagasinets hjemmesider skrives at importøren er greie og ha med og gjøre.

Jeg må ta av meg hatten for deg ovelaur som tar småplukk og bobler i gelcoat så rolig du må være en koselig og sindig person :smiley:

Link to post
Share on other sites

Luftblærer under gelcoaten som det har godt hull på synes jeg høres ut som en meget stor feil som jeg hadde krevd utbedret av importøren etter som andre skriver skulle ikke dette være noe problem da det i mange av innleggene både her og på båtmagasinets hjemmesider skrives at importøren er greie og ha med og gjøre.

Jeg må ta av meg hatten for deg ovelaur som tar småplukk og bobler i gelcoat så rolig du må være en koselig og sindig person :smiley:

Det hører med til sannheten at jeg har fått kompensasjon for egen utbedring av slike ting. Forhandleren har gitt meg avslag på båten etter at den var betalt i tillegg til et orginalt bord i teak som koster 5000 i utsalg. Men jeg er ikke skremt, men har sagt i fra om hva jeg mener om den type finish. Likevel er det en båt jeg liker godt.

 

En ting: det elektriske opplegget er tilsynelatende veldig pent lagt opp. Men her er det rom for forbedringer! Jeg legger om det meste... Men jeg har sett det værste: Scand! Og det er norsk kvalitet... elektrikere har dem ihvertfall ikke.

 

Jeg tror jeg hadde kjøpt den båten jeg likte best med tanke på utforming og prisnivå! Har en kamerat som kjøpte en Norstar etter å ha lurt på Bavaria en stund. Han er nå godt fornøyd!

Link to post
Share on other sites

Men jeg har sett det værste: Scand! Og det er norsk kvalitet... elektrikere har dem ihvertfall ikke.

 

Spennende! Hva slags konkret eksempel bygger du dette på?

 

Jeg er ingen elektriker, mulig du er?

 

Jeg har Scand -03 modell, kan ikke med mitt utrente øye se at det er et rufsete el.anlegg sammenlignet med andre båtmodeller i samme klasse........

Link to post
Share on other sites

Ovelaur sikter nok til en litt eldre modell Scand da tenker jeg. Ikke at jeg skal påberope meg full oversikt over hva Scand driver med, men jeg vet de hadde et litt rufsete rykte for en tid tilbake, men har snakker vi sikkert nærmere 10 år. El.anlegget til Scand er så vidt meg bekjent fullt på høyde med alt det andre. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Det hører med til sannheten at jeg har fått kompensasjon for egen utbedring av slike ting. Forhandleren har gitt meg avslag på båten etter at den var betalt i tillegg til et orginalt bord i teak som koster 5000 i utsalg. Men jeg er ikke skremt, men har sagt i fra om hva jeg mener om den type finish. Likevel er det en båt jeg liker godt.

 

En ting: det elektriske opplegget er tilsynelatende veldig pent lagt opp. Men her er det rom for forbedringer! Jeg legger om det meste... Men jeg har sett det værste: Scand! Og det er norsk kvalitet... elektrikere har dem ihvertfall ikke.

 

Jeg tror jeg hadde kjøpt den båten jeg likte best med tanke på utforming og prisnivå! Har en kamerat som kjøpte en Norstar etter å ha lurt på Bavaria en stund. Han er nå godt fornøyd!

Det hørtes ut som en grei løsning, hovedsaken er at du er fornøyd og ikke alle vi andre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...