Jump to content

Septiktank på Tresfjord 28


Gerhard

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har kjøpt en gammel Tresfjord 28 (-77) , som bare har Porta Potti do. Jeg ønsker å montere do med septiktank, men hvor skal jeg plassere septiktanken ?

 

Orginalt så skal visst tanken sitte under dørken, under førerplassen. Det er nok den beste plassen, men hvordan kommer jeg ned dit ? Gulvet og skapet under førerstolen er en enhet og kan ikke skilles. I skapet står kjøleskapet. Jeg regner med at det er hull under det, men det kan da ikke være stort nok til å tre ned en tank. Det er nok heller ikke praktisk å måtte ta service gjennom der.

 

Jeg lurer også på hvor jeg skal kjøpe tanken fra. Jeg har undersøkt litt og funnet følgende alternativer: Orginal / Carlander (som lager båten nå, 60 l. 3000.-, Polyretan), Lambertseter (etter mål) eller Vetus (har noen standard størrelser). Andre steder ? Den orginale er kanskje best dersom jeg velger orginal plassering ?

 

Hilsen Gerhard

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at aluminium er ubrukelig, og at syrefast også kan utvikle lekkasje pga grop-korrosjon.

Så plast høres ut som det beste alternativet såsant det ikke fører til lukt-problemer.

Men jeg er litt skeptisk hvis plasttanken har "mannlokk".

Har en slik for ferskvann, og når tanken fylles helt deformeres den slik at lokket lekker.

Ingen stor krise med ferskvann, men med septik blir det annerledes.... :nonod:

 

hvis du søker på septik finner du også endel om dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en plastik septiktank med mannhull i min forrige båt, en Skarpnes 30.  Det var ikke noe lukt å merke med mindre du åpnet luka ned til den benken tanken lå i.  Admiralen og jeg lå med hodet oppå tanken, admiralen har luktesans som en sporhund, men klagde aldri.  Men som sagt skulle hun ned i benken var det litt syting.  

 

Som det er sagt tidligere, sørg for god lufting av tanken, og sørg for at all "guffa" pumpes ut i tanken mellom hver gangs bruk (bar vann i slangen), er luktproblematikken stort sett fjernet.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Ja, det har sikkert med tankens konstruksjon å gjøre. På den jeg refererte til sitter mannlokket på en stor flate som buler når tanken er full, derav lekkasjen.

 

Men nå ser jeg at tanken Gerhard nevnte er av polyuretan, dette er jo et langt bedre (og dyrere) materiale en polyetylen som er det vanlige.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Takk for tips. Har også forsøkt å søke, både her og på "gamle BM". Finner mye om emnet, bl.a. en lengre artikkel på engelsk (Marine Sanitation, Peggie Hall) Har skrevet den ut.

 

Men Tresfjord eierene uteble. Jeg skal prøve andre forum også.

 

Jeg ringte Carlander i dag, men "gutta" var ute. Prøver igjen i morgen. Ettersom de har tanken, så bør de vel vite hvordan man får den på plass.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...