Jump to content

Er det marked for eldre typer av plastbåter - deplasementskrog?


sandman1

Recommended Posts

Bare lurte på noe jeg;

 

Er det egentlig lengre et marked for båter av den "eldre" typen, åpen, men med typisk snekkeskrog (men plast) liten innvendig dieselmotor (= "rimelig" motorinstallasjon, lavt forbruk, jeg mente at miljøregnskapet over en forholdsvis lett konstruert glassfiberbåt, med liten dieselmotor, over det en kan forvente av levetid på en slik båt vil være forholdsvis bra. f. eks delt på antall brukstimer). Enten som åpen type, eller med en slags fiskehytte? (= men dessverre noe begrenset comfort...).

 

Lettere tilsjusket av forfriskninger, på nyttårsaften, :cheers: så talte jeg varmt for denne typen båter, men selv blandt mine noe sære venner, :discuss: så falt denne typen ord på stengrunn...

Måtte noe motstrebende være enig i hvordan de beskriver dagens marked; "bigger, better faster & more"...

De nevnte noe med bredde/ lengde forhold: 1/1,5, ved nærmere ettertanke så mente en av mine venner at det var slalomstøvler som slo an, 2 rom og kjøkken, alle faciliteter, + flybrigde, da seff... For egen regning så nevnte jeg at jeg nu hadde også observert at disse øvereliggende konstruksjonene også nå har begynnt å bli utstyrt med oksygentelt, noe som jeg igjen prøvde å bruke som et argument for hvor friske slike mennesker kan være under topplokket.

 

Veel... Det var stengrunn der iaffal. :headbang: . Oppfordrer herved dette eminente forum til å komme med egne synspunkt. :confused:

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Det er selvfølgelig et marked for disse båtene fortsatt. Personlig ville jeg ønsket meg en slik båttype i tre fremfor plast, men det er kun for det nostalgiske.

 

For dagsturer ut i skjærgården med en stor vennegjeng (og solskinn) er jo slike båter perfekte! Dessuten er de på grunn av lav pris utmerkede objekter for førstgangskjøperen.

Link to post
Share on other sites

Mener egentlig disse på et båtmarked som nye båter...

Pris på en ny åpen 22'vil da fort surre rundt underkant av 200 000,- og det må vel sees på som rimelig mye med tanke på at toalett vil f.eks være en pøs...

På en med ei "halv hytte", så må en antakelig opp i 350 000,-/ 400 000,- for en ny båt, og da er en også inne i et bruktmarked som kjøper, og i det prisleiet så vil det være mye av brukte båter som kan være et flott alternativ. :crazy:

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Klart det er marked for slike båter, det er jo ikke alle som har eller vil bruke mye penger på båt.

Vurderer faktisk å bytte meg ned i størrelse fra 29 fot møbbel til 22-23 fot nytelse. :yesnod: Ungene kommer litt nærmere omgivelsene, de kan følge med lekebåten på slep og ikke minst jeg kan benytte den innerste plassen i vika som nå fortiden nesten alltid er ledig. :yesnod: Så ja jeg ser masse fordeler med mindre båt, enklere kår blir det kanskje men det har vel litt med innstilling å gjøre. :cool:

Link to post
Share on other sites

Kansje en Classy 21?

öppen snipa Classy

 

Den skulle jeg gjerne hatt!! Men motoren mann! Påhenger, på ei sjekte.. Skulle hatt Marna.. De leverer fremdeles nye sjektemotorer..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Vel; classy'en så pen ut, men slik dassløsning tiltaler heller lite, spes. når de promoterer den som en slags spise, drikke kose seg båt, uten at jeg mener at det er noe unaturlig ved at saker og ting skal ut igjen...Vil bare ikke ha folk kloss oppi meg, når det skjer, men det er meg da, ser for meg en sånn ordveksling; "kunne du sende meg tørkepapir, nei forresten dasspapir og så majones og sitron...." - velbekomme.

 

Påhenger... Vel; påhengere leveres CE godkjent, med støymåling etc og det som må til= en mye enklere dokumentasjonsløsning for bygger, i tillegg så er det enkelere vedlikehold/ motorbytte. Ulempe; Liten piske/viskepropell på deplasementskrog, æææ; alle veit at deplasementskrog liker best større/ trege propellere, reduserer jo også virkningsgraden noe. Skjønner heller ikke hvorfor de har beholdt rorstyring, hvorfor ikke la motoren få lov til å svinge der nedi brønnen, det gir jo ikke akkurat dårligere manøvrering med påhengeren ( dvs: de har muligens gått for en løsning de mener er estetisk riktigere...).

 

Polar, vel de er lekre, produserer vel 40-50 båter pr år. Jeg tenkte meg noe enklere design, mildt sagt, med 4-10 båter pr år, men i tillegg fiskebrønn og eventuelt med kraftblokk og dersom ønsket er der, f.eks sluregir. Altså et annet kundesegment enn det Polar går for (har vel sett kun en Polar med kraftblokk,.... På x antall år). Løsningen med påhenger i brønn har jeg etter mye grubling fattet noe interesse for, må inrømme at jeg der begynte grublingen med en sterk negativ vinkling (sånn æsj/uffameg holdning).

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...