Jump to content

Nordvest liten eller full storm 25. ( Rogaland)


Ficher

Recommended Posts

Ned og se etter båten gutter/jenter !!

 

Utstedt kl. 15:00, 10.01.2007

Gjelder til kl. 23:59, 11.01.20

Åna-Sira - Karmøy:

 

 

Seint torsdag formiddag minking til sørvest liten kuling 12, seint om kvelden økende til nordvest liten eller full storm 25. Regnbyger, snøbyger over 600-800 m. Utrygt for torden.

Link to post
Share on other sites

I går matte jeg bardunere Hagebåten og preseningen.

I morres lå alt løst i hagen spredt ut over alt, grillen, trillebåren, bosspann og alt som er. Så ut som ein gal mann hadde vert der!

Båten på vannet ligger bedre enn hagebåten i dette været!

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her er etter første øyekast DNMI mye mer beskjeden mht. vindstyrken. Men ser en på deres forcast 6 timer senere, kl. 1200 UTC, er det ikke mye forskjell. Altså ser det ut til at de forventer det værste, men like sterke vindtrykket 6 timer senere. Slikt godtar jeg. Men en får følge med imorgen og se når uværet virkelig slår til (om det gjør det :wink: ) Hadde jeg hatt båten i området, ville jeg nok tatt mine forholdsregler.

 

For å få opp bildet mitt kan du gå til GRIB.US og hente ned (gratis) et program som leser grib-filer. Disse datafilene, tilgjengelige for hele verden, kan også hentes ned (gratis) fra samme nettsted.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her er etter første øyekast DNMI mye mer beskjeden mht. vindstyrken. Men ser en på deres forcast 6 timer senere, kl. 1200 UTC, er det ikke mye forskjell. Altså ser det ut til at de forventer det værste, men like sterke vindtrykket 6 timer senere. Slikt godtar jeg. Men en får følge med imorgen og se når uværet virkelig slår til (om det gjør det :wink: ) Hadde jeg hatt båten i området, ville jeg nok tatt mine

 

 

Lars H.

 

 

Så sant, de har tatt feil før .. :yesnod: ,. Men med slike meldinger tar jeg mine forholdsregler, ja.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Programmet fra GRIB.US kan også vise meteogrammer fra hvilket som helst sted, her for Stavanger.

 

meteogram.gif

 

OBS! Vindstyrke er 10m over bakken

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Pilene viser da ifra 35-40 knops vind.

og det må da vi kunne leve med.

Så jeg ser nå ikke noe dramatiskt i dette,

 

Nei, er det "bare" 35-40 knops vind( sterk kuling) er jeg enig med deg. Men når meldingene sier (nordvest liten eller full storm 25. (48-55 knops... Trær rykkes opp med rot. Stor skade på hus. ).... er det greit og ta en kikk på båten .

 

 

 

 

.

Link to post
Share on other sites

Nei, er det "bare" 35-40 knops vind( sterk kuling) er jeg enig med deg. Men når meldingene sier (nordvest liten eller full storm 25. (48-55 knops... Trær rykkes opp med rot. Stor skade på hus. ).... er det greit og ta en kikk på båten .

 

 

.

 

alle vindpilene på disse kartene viser da ikke NORDVEST , det er sydligt. alt isammen enten du bor i bergen eller lenger syd på palmekysten.

------------------

:yesnod:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Ned og se etter båten gutter/jenter !!

 

Utstedt kl. 15:00, 10.01.2007

Gjelder til kl. 23:59, 11.01.20

Åna-Sira - Karmøy:

Seint torsdag formiddag minking til sørvest liten kuling 12, seint om kvelden økende til nordvest liten eller full storm 25. Regnbyger, snøbyger over 600-800 m. Utrygt for torden.

 

 

Riktig det,...men mitt førte innlegg sier TORSDAG KVELD økende til NORDVEST liten til FULL storm 25. (Utstedt kl. 15:00, 10.01.2007)

Vinpilene på kartene her er Torsdag KL 0600.

 

 

Utstedt torsdag 11.01.2007, kl. 06

 

* Siste oppdatering sier..... sent i kveld ny økning til nordvestlig liten storm 22 på kysten. ( ser ut til at den sterkeste vinden går lenger ute i havet .) ......i kveld ny auking til nordvest liten storm 22, til dels full storm 25 på Utsira Sør.

Link to post
Share on other sites

alle vindpilene på disse kartene viser da ikke NORDVEST , det er sydligt. alt isammen enten du bor i bergen eller lenger syd på palmekysten.

Men dette er øyeblikksbilder. I følge de kildene jeg bruker vil vinden gå over på vest/nordvest i ca. 2-3 timer. Dette skjer i forbindelse med at lufttrykket begynner å stige igjen, rundt midnatt. Meteorologi er interessant :smiley:

Link to post
Share on other sites

I går matte jeg bardunere Hagebåten og preseningen.

I morres lå alt løst i hagen spredt ut over alt, grillen, trillebåren, bosspann og alt som er. Så ut som ein gal mann hadde vert der!

Båten på vannet ligger bedre enn hagebåten i dette været!

 

båten ligger som en prest den! værre med hageporten min...en tung sak som jeg sikkret med et kosteskaft på tirsdag kveld da det blåste som værst! onsdag morgen lå hele dritten flatt. Åtte franske treskruer var revet ut av 4x4en!! Portens sikring løsnet og vips ble den revet av!

Link to post
Share on other sites

Ekofisk Oil Platform Kl 1950 UTC i kveld.

Orkan ( 64 knop)på Ekofisk Oil Platform, og vindkast opp i 76 knops . :sailing:

 

 

2007.01.11 1950 UTC

Wind from the WNW (300 degrees) at 74 MPH (64 KT) gusting to 87 MPH (76 KT)

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

http://weather.noaa.gov/weather/current/ENEK.html

Link to post
Share on other sites

Var nettopp i havna for å sjekke ut forholdene hos både meg og naboene. Viktig å sjekke at de andre også vil tåle en stormnatt, så en slipper å få dem i skutesida.

 

Det er bortimot blikkstille akkurat nå. Det er vel dette som menes med stille før stormen. Ser på nedbørsradaren til met.no at været er på vei.

 

I morgen ca. kl. 16:00 vil vi ha esktremt høy vannstand, 85 cm over normal vannstand eller 169 cm over sjøkartnull. Dette er ca. 30 cm høyere enn sist gang de gikk ut på NRK lokalen og advarte folk. Dette er mye for å være her på disse kanter. Blir nok noen som får seg en overraskelse om de ikke tar fri litt tidligere i morgen for å slakke fortøyningene.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

I forrigårs lå jeg og gnagde i kaia med 22 m/s rett inn i sida. Det var en prøvelse. Deretter flyttet jeg til motsatt kai, og siden har det vært lett nordavind i Son. Resten av Norge føler med dere hardt prøvede Vestlendinger!

 

Forøvrig er presenningen til Sons Rogalending nr. 1 på plass på Saga'en, alt er i orden. Håper røykeslutten fremdeles fungerer.

Link to post
Share on other sites

Beklager men dere må nok regne med at det er stille før stormen.

 

Vi er på vei fra Dunbarfeltet (UK sektor) til Petehead i skottland. Har siden 0400 i natt seilt med 3- 5 knops fart og har hatt opp til 12-14 meters bølger. Høyeste vindkast har vært målt til 87 knop. Steddy vind på rundt 60. For å si det pent er ett hæ... vær.

 

Siden UK's største eksportartikkel til Norge er Lavtrykk. Så får dere det nok snart.

 

Så til dere på vestlandet,sjekk båten.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...