Jump to content

Brannvarsler - Gassvarsler - Hvordan har du gjort det?


Tutti Frutti

Recommended Posts

Til våren blir det brannøvelse i båten...

Jo mer jeg tenker på det, jo mer er jeg overbevist om at båter MÅ være potensielle brannbomber og brannfeller.

Så avansert som båtene er både elektrisk og mekanisk. Så er det mye som kan riste løs, av elektriske koblinger, divstoffslanger, varmesystemer, slangeklemmer, etc.

Hvilke typer brannvarslere skal jeg velge og hvordan skal jeg montere dem.

Tenker da på:

- Motorrom.

- Kabiner.

- Underdekk i forskjellige rom hvor man har; Ulming, gnister, flammer fra last eller elektriske installasjoner.

- Feil på dieselvarmer; CO2 Lekkasjer, rør som har løsnet.

- Gasslekkasjer...

 

Går jeg i butikkene og ser, så er det så mange forskjellige typer detektorer; noen som bare tar røyk (optiske), noen som tar gasser fra forbrenning(ionisk??), osv..

Begynner jeg å tenke etter så blir det mange varslere og i tillegg så må de detektere forskjellige tilfeller av brann TILLØP.

 

HJEMME ER DET JO MYE ENKLERE Å SIKRE SEG. Jeg sover jo f.eks. ikke oppe på en dieseltank! Huset mitt rister jo ikke og hopper flere meter til værs, trenger ikke å bekymre meg for løse slangeklemmer, elektriske kontakter og utstyr som rister løs, etc.

 

Håper det er noen som kan dele sine erfaringer.

 

Mvh

Sverre

Link to post
Share on other sites

Monterte gassvarsler i sommer. Denne er montert ved laveste punkt inne i båten (nei jeg bruker ikke ordet "kjølsvin").

 

Alarmen er knyttet til 12v anlegget. Det er strukket ledning til det elektriske panelet, med egen bryter. Kanskje ikke det HELT store strømforbruket å snakke om, men det er greit å kunne kople ut alarmen. Ser ingen hensikt å ha alarmen aktiv når gassen er slått av.Tross alt får en prøve å unngå undøvendig strømforbruk (alle monner drar vet du).

 

Røykvarlser er ennå ikke montert. Planen er imidlertid at slik varsler skal være på plass før sesongstart. Tror jeg kommer til å kjøpe en helt vanlig røykvarlser - for husbruk.

Link to post
Share on other sites

Var på besøk på beredskapen ( http://www.norward.no )på Rafnes for en liten uke siden i forbindelse med at vi vil arrangere sikkerhetskurs for seilere som skal seile kategori 2 regattaer eller andre som ser nytten av et slikt kurs.

Da nevnte jeg på at vi har vurdert å få til en temakveld i seilforeningen hvor nettopp brann står på timeplanen. Vi har fylt opp båten med både brennbart og tennkilder. De synes at det var en høyst nødvendig ting å tenke på i disse dager. Vi ville bli overrasket av enkelte typer av brann. Han nevnte brannduker og andre slukkemidler enn pulver. Skum skal vist være svært effektivt.

Jeg har 3 pulverapparater i båten og kan vel egentlig tenke meg å bytte minst ett av de til skum. Er det noen her som vet størrelsen på skumapparater.

Så dette er noe vi vil prøve å få til utpå våren.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt at skumapparater er bra, dessuten blir det ikke så mye søl og så kjøler de ned brannstedet slik at det ikke begynner å brenne igjen.

Jeg har ikke sett slike i handelen, og kunne også godt tenke meg å vite hvor mye disse koster og ikke minst hvor man får kjøpt dem.

 

Mvh

Sverre

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte disse til hele huset nå i "vinter" + den som tar gass for bruk i båten.

 

http://www.l-team.dk/

 

Trådløs røyk alarm, (optisk)

går den ene så går alle. satte opp 10 stk i huset.

Det har også en gass utgave som går enten på 12v eller 220V.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt at skumapparater er bra, dessuten blir det ikke så mye søl og så kjøler de ned brannstedet slik at det ikke begynner å brenne igjen.

Jeg har ikke sett slike i handelen, og kunne også godt tenke meg å vite hvor mye disse koster og ikke minst hvor man får kjøpt dem.

 

Mvh

Sverre

 

I følge mannen som er brannmann så er skum best. Pulver lager masse skade og ofte er skaden fra brannen mindre, (Visst den blir slokket fort nok) enn fra pulverapparatet. Det finnes biler som er blitt totalødelagt etter at pulverapparatet er utløst ved feil.

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Hei har 3 brannslukkere ombord, 1 ute og 2 inne. I tillegg har jeg gassalarm montert nede i salong. Samme som vist på brosjyre fra Careka.

 

Har også sjekket att i begge gassbeholderrom att slanger går ned med fall til uttak over vann. Viktig slik att du

ikke får vannlås.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Narkosegassvarsler er noe campingfolket bør benytte seg av. Flere tilfelle der bobiler er ranet/robbet etter at tyvene først har sendt inn narkosegass. Et ikke ukjent fenomen nedover i europa, men også noen tilfelle i Sverige.

For oss med varme i båt er kanskje CO varsler et godt supplement til ordinær røykvarsler.

 

Så får vi håpe da, at "narkosegassrobberne" holder seg på land, også i fremtiden.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser for meg følgende varslere i båten:

En varsler i hver kabin:

3 kabin varslere (OPT+ION)

+ 1 styrhus (OPT+ION)

+ 1 under dekk hvor kabling, batteri og dieselvarmer er plassert (CO+ION)

+ motorrom (type???)

+ gassvarsler i bunnen av båten

 

Er dette å skyte spurv med kanonener, det blir jo totalt 7 varslere?

 

Hva vist en begynner å varsle, det blir vel et stress å finne ut HVEM som er aktiv.

Skulle vært mulig å se på en tavle hvilken varsler som er utløst.

Da kunne man fort ile til med brannslukningsapparatet, før man hoppet på sjøen.

 

I motsatt fall blir det vel mange uønskede badeturer kommende sesong !?#%&!]

 

Kanskje allerede i april/mai?

 

:)Sverre

Link to post
Share on other sites

I følge mannen som er brannmann så er skum best. Pulver lager masse skade og ofte er skaden fra brannen mindre, (Visst den blir slokket fort nok) enn fra pulverapparatet. Det finnes biler som er blitt totalødelagt etter at pulverapparatet er utløst ved feil.

 

Her har de 6 kg skummapperat som jo ser bra ut.

http://www.tryggogsikker.no/html/95.html

 

Pulver er noe dritt som du ikke får vekk etterpå.

 

Muligens et CO2 apperat heller ikke ville vært så dumt.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke slukking i motorrom på Maxien, med tanke på at denne står midt i båten burde vel det være på plass. Jeg er tidligere blitt anbefalt å ha et hull i motorkasse, med en liten plugg, slik at en kan nappe ut pluggen og sette inn tuten av slukkeren og slukke uten å åpne motorkassen. Med tanke på Sekundærskadene som pulver gir, skulle en tro skom var en fin ting slik, men spørsmålet er: fordeler skom seg skikkelig i en romslig motorkasse, eller burde jeg bruke pulver p.g.a. at dette sprer seg bedre?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Bruker du diesel luftvarmer om natten bør du ha CO-varsler i alle sovekabiner.

Det er vel kanskje ikke nødvendig å friste skjebnen eller stole på teknikken om natten, jeg tror jeg kutter ut dieselvarmer om natten.

 

Men brann- og CO overvåkning på dagtid av selve varmeren må vel være lurt?

 

 

 

Eller der hvor luften blåses ut. I tillegg er vel et ordentlig slukkeanlegg i maskinrom å anbefale. Jeg har ihverfall en slik : "http://www.technor.no/templates/Technor/ProductSheet.aspx?"

 

Tør jeg spørre hvor mye den koster?

 

:)Sverre

Link to post
Share on other sites

Kanskje det er en sånn du tenker på Gass Detektor BEP

Nja, dette er nok en kjekk gassvarsler, men jeg kan ikke se at den varsler om CO og det er slett ikke en røykvarsler.

 

Båten seiler i vann, et utmerket medium for å slukke brann!

Det kommer nok helt an på hva som brenner. Dersom det som brenner er lettere enn vann har du et lite problem, og du kan faktisk bidra til å gjøre vondt verre med vann.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...