Jump to content

VP 6 sylinder med lavt turtall


MagneO

Recommended Posts

Dette er vel en TAMD/AQAD 40 motor om den er fra denne tiden og yter 165 gamp. Det er mye som kan påvirke turtallet her, men defekt turbo kan være en årsak, restriksjon på dieseltilførsel som tett filter eller noe annet. Du sier ikke noe om motoren ellers, starter lett, ryker, oppnås maks turtall ubalstet osv.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du antok korrekt, det var det jeg mente. Jeg er ikke vant til større båter, kun landstedsbåter. Så dette trenger ikke nødvendigvis være noe stort problem? Litt mer alvorlige problemer med samme symptomer finnes det?

 

Her hagler jo svarene inn før jeg rekker å svare, Nei jeg vet ikke mer. Skal se ihelgen.

mvh

 

MagneO

Redigert av MagneO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Foruten om lavt turtall, ser han noe mer galt?

 

Sort røyk?

Varm motor?

Treg å starte?

Overtrykk i bunnpanne / oljesprut fra lufting eller peilepinne?

 

Sortrøyk kan tyde på deffekt turbo eller feil på diesel pumpa

Tungstartet motor sammen med overtrykk i bunnpanne kan tyde på gjennomslag i motor / deffekt motor.

 

Ellers kan det være tett luftfilter, tett dieselfilter +++++

 

Det kan være en bagatell eller full overhaling. Jeg ville sjekker at motor får diesel og at ingenting er tett her, sjekk turbo, sjekk evt kompresjon på motoren.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hvis du har mistanke om at det er noe galt med motoren (som det sikkert ikke er) og du ikke er motorkyndig, ta med deg en slik en for å sjekke:

 

kompresjon, tenning,(hvis bensin) dieselpumpe, (hvis diesel) forgasser, (hvis bensin)

 

Er kompresjonen dårlig, eller veldig forskjellig fra sylinder til sylinder er motoren sliten. Men en sliten motor har ikke noe problem med å nå maks turtall ubelastet. Derfor OOOOpsen. Absolutt ingen motortesteprosedyre....

 

Hva slags motor er det snakk om.

Link to post
Share on other sites

Det er ganske normalt å teste maksturtall uten belastning på en diesel motor. Så dersom det ikke virker å være noe alvorlig galt med notoren så går det fint det.

 

Turboen tester du best med et manometer tilkoblet innsugmanifold, men det er ikke altid lett å få gjort? Er det wast gate på turboen med utvendig klokke? Ellers så kan sjekke tilstanden på den ved å ta av luftfilter og prøve om turbinen spinner lett, sjekke for slark den skal ikke a noe slakk aksielt men litt radielt.

 

Du bør også sikre deg at det ikke er noe som blokker for dieseltilførselen.

 

Redigert: Ser nå at du ikke klart har sagt at dette er en diesel. Tror jeg ville beskrevet motoren noe bedre. Er dette en AQAD40 rekke-6 turbodiesel, en AQ171 V6 bensin eller kanskje en veldig gammel AQ170 rekke-6 bensin?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Blir litt skeptisk når selger vil kvitte seg med båten med en slik feil. Hvis det er en bagatell, burde han jo absolutt fikset det først. Det finnes forøvrig kurve for minimum turbotrykk i verkstedmanualen for 40 motoren. Husker ikke i farta hvor jeg så den. Det sitter plugg for tilkobling av manometer i innsugsmanifold, tror det var 1/4 " gjenger. Gjennomslag i sylinder sjekker du greit ved å se om den blåser ut gjennom peilepinnen, men husk å tette filteret for veivhusventilasjon(tape). Se også etter oljesøl rundt dette.Når du evt får opp turtallet, kjør den på fullt og se at tempen ikke blir for høy. Se også på røyken(farge). Går her ut i fra at det er en 40 motor, og disse ryker bra ved oppstart og til de får litt temp, men det er normalt. Ville bedt selger sørge for ren bunn og nye filter før jeg skulle prøvekjøre i dette tilfellet.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes så stor turtallsreduksjon som fra 3600 til 2000 "i det siste" ikke høres ut som bare begroing. Er ellers enig med Gullfisk i at det er mistenkelig at selger ikke vet mer eller prøver å utbedre dette før båten legges for salg hvis det bare er en bagatell. Jeg ville nok vært lit varsom, her ja.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...