MagneO Startet 11.Januar.2007 Del på Facebook Startet 11.Januar.2007 Hallo! Skal muligens kikke på en båt i helgen. Nåværende eier sier at "nå idet siste har maksturtallet sunket fra 3600 till ca 2000". Motor er VP 6 sylinder fra ca 1983, ukjent størrelse. Noen teorier? Mvh MagneO Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 11.Januar.2007 Del på Facebook Svart 11.Januar.2007 Begrodd bunn Begrodd propell Utslitt motor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MagneO Svart 11.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2007 (redigert) Hallo, takk for hurtig svar. Vil begroing (som er høyaktuelt i dette tilfelle) påvirke turtall? Trodde det kun ville påvirke toppfart? Mvh MagneO Redigert 11.Januar.2007 av MagneO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 11.Januar.2007 Del på Facebook Svart 11.Januar.2007 Jeg tok det da som en selvfølge at du snakket om toppturall med båten i fart,og ikke ved rusing. Er båten begrodd under vil ikke motoren makte å nå sitt toppturtall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 11.Januar.2007 Del på Facebook Svart 11.Januar.2007 Dette er vel en TAMD/AQAD 40 motor om den er fra denne tiden og yter 165 gamp. Det er mye som kan påvirke turtallet her, men defekt turbo kan være en årsak, restriksjon på dieseltilførsel som tett filter eller noe annet. Du sier ikke noe om motoren ellers, starter lett, ryker, oppnås maks turtall ubalstet osv. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
MagneO Svart 11.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2007 (redigert) Du antok korrekt, det var det jeg mente. Jeg er ikke vant til større båter, kun landstedsbåter. Så dette trenger ikke nødvendigvis være noe stort problem? Litt mer alvorlige problemer med samme symptomer finnes det? Her hagler jo svarene inn før jeg rekker å svare, Nei jeg vet ikke mer. Skal se ihelgen. mvh MagneO Redigert 11.Januar.2007 av MagneO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Espen C Svart 11.Januar.2007 Del på Facebook Svart 11.Januar.2007 Vist turtallet er så lavt når motoren blir ruset opp i fri så bør du vel gå ut i fra at motoren er slitt eller at det er noe feil med den, ta med deg en motorkyndig person som kan se på båten i sammen med deg kanskje en test av kompresjonen på motoren hadde vært en ide Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MagneO Svart 11.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2007 OK, takk for info alle sammen. Skal prøve å sjekke maksturtall ubelastet. Snakkes! MagneO Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 11.Januar.2007 Del på Facebook Svart 11.Januar.2007 OK, takk for info alle sammen. Skal prøve å sjekke maksturtall ubelastet. OOOOps!! Det var ikke det jeg hadde testet først da...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 11.Januar.2007 Del på Facebook Svart 11.Januar.2007 Foruten om lavt turtall, ser han noe mer galt? Sort røyk? Varm motor? Treg å starte? Overtrykk i bunnpanne / oljesprut fra lufting eller peilepinne? Sortrøyk kan tyde på deffekt turbo eller feil på diesel pumpa Tungstartet motor sammen med overtrykk i bunnpanne kan tyde på gjennomslag i motor / deffekt motor. Ellers kan det være tett luftfilter, tett dieselfilter +++++ Det kan være en bagatell eller full overhaling. Jeg ville sjekker at motor får diesel og at ingenting er tett her, sjekk turbo, sjekk evt kompresjon på motoren. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
MagneO Svart 11.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2007 (redigert) Hva ville du testet da? Og hvordan tester man en turbo? Mvh Redigert 11.Januar.2007 av MagneO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 11.Januar.2007 Del på Facebook Svart 11.Januar.2007 Hvis du har mistanke om at det er noe galt med motoren (som det sikkert ikke er) og du ikke er motorkyndig, ta med deg en slik en for å sjekke: kompresjon, tenning,(hvis bensin) dieselpumpe, (hvis diesel) forgasser, (hvis bensin) Er kompresjonen dårlig, eller veldig forskjellig fra sylinder til sylinder er motoren sliten. Men en sliten motor har ikke noe problem med å nå maks turtall ubelastet. Derfor OOOOpsen. Absolutt ingen motortesteprosedyre.... Hva slags motor er det snakk om. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 11.Januar.2007 Del på Facebook Svart 11.Januar.2007 (redigert) Det er ganske normalt å teste maksturtall uten belastning på en diesel motor. Så dersom det ikke virker å være noe alvorlig galt med notoren så går det fint det. Turboen tester du best med et manometer tilkoblet innsugmanifold, men det er ikke altid lett å få gjort? Er det wast gate på turboen med utvendig klokke? Ellers så kan sjekke tilstanden på den ved å ta av luftfilter og prøve om turbinen spinner lett, sjekke for slark den skal ikke a noe slakk aksielt men litt radielt. Du bør også sikre deg at det ikke er noe som blokker for dieseltilførselen. Redigert: Ser nå at du ikke klart har sagt at dette er en diesel. Tror jeg ville beskrevet motoren noe bedre. Er dette en AQAD40 rekke-6 turbodiesel, en AQ171 V6 bensin eller kanskje en veldig gammel AQ170 rekke-6 bensin? Redigert 12.Januar.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
MagneO Svart 14.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2007 Det er diesel ja. Har ennå ikke kommet meg av gårde for å se på denne båten. Selgeren er nå opptatt osv. Kommer tilbake med mer hvis det blir noe mer...... Takk for all hjelp så langt. MagneO Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tallisman Svart 14.Januar.2007 Del på Facebook Svart 14.Januar.2007 Det første man gjør i slike tilfeller er er og sjekke om motoren får full diesel tilførsel tette diesel filter o.s.v Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 15.Januar.2007 Del på Facebook Svart 15.Januar.2007 Blir litt skeptisk når selger vil kvitte seg med båten med en slik feil. Hvis det er en bagatell, burde han jo absolutt fikset det først. Det finnes forøvrig kurve for minimum turbotrykk i verkstedmanualen for 40 motoren. Husker ikke i farta hvor jeg så den. Det sitter plugg for tilkobling av manometer i innsugsmanifold, tror det var 1/4 " gjenger. Gjennomslag i sylinder sjekker du greit ved å se om den blåser ut gjennom peilepinnen, men husk å tette filteret for veivhusventilasjon(tape). Se også etter oljesøl rundt dette.Når du evt får opp turtallet, kjør den på fullt og se at tempen ikke blir for høy. Se også på røyken(farge). Går her ut i fra at det er en 40 motor, og disse ryker bra ved oppstart og til de får litt temp, men det er normalt. Ville bedt selger sørge for ren bunn og nye filter før jeg skulle prøvekjøre i dette tilfellet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 15.Januar.2007 Del på Facebook Svart 15.Januar.2007 Når jeg tok båten min på land var propellene en del begrodd, dette førte til at turtallet fallt i fra 4850 til 3600 på maks. https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10628/Windy_1033.jpg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 15.Januar.2007 Del på Facebook Svart 15.Januar.2007 Jeg synes så stor turtallsreduksjon som fra 3600 til 2000 "i det siste" ikke høres ut som bare begroing. Er ellers enig med Gullfisk i at det er mistenkelig at selger ikke vet mer eller prøver å utbedre dette før båten legges for salg hvis det bare er en bagatell. Jeg ville nok vært lit varsom, her ja. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.