2715e Startet 11.Januar.2007 Del på Facebook Startet 11.Januar.2007 Hei. Jeg tenker å sette turbo på min ford 2715e. Jeg har på hånden en eksosmanifold samt insugningsmanifold fra en ford 2726. Vil dette passe rett på min motor?? Hvis dette går slipper jeg å lage "adapter" for å få turboen til å passe på min nåværende manifold som er rund og ikke beregnet på turbo Er det noen som vet om dette går?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 12.Januar.2007 Del på Facebook Svart 12.Januar.2007 Kjenner ikke til dette, men du kunne prøvd med en telefon hit: KD Trading: http://www.kdtrading.no/tradingshop/index.php?cPath=71 Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
2715e Svart 12.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2007 Skal ringe kd trading på mandag... Men er det noen her som har erfaring med sette turbo på denne motoren?? Gode som dårlige.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 12.Januar.2007 Del på Facebook Svart 12.Januar.2007 Har ingen erfaring med ettermontering, men jeg ville vært veldig skeptisk til å gjøre det. Hvis jeg har tydet spec'en riktig, har du en motor med volum på 6,2 l sugemotor idag, og den som du vil prøve å bruke utstyret fra er en 5,95l med original turbo. Tror ikke jeg har hørt om at det er montert turbo på 6.2l motoren, og mener å ha hørt at det frarådes. Det pleier ikke å være noen suksess å gjøre slike ting med en motor som i utgangspunktet ikke er bygd for det. Men som nevnt, jeg er ikke skråsikker, så det vil nok lønne seg å sjekke med de som kan disse motorene. Og da er det vel fornuftig å kontakte f.eks. KD-Trading, eller Haugen Maskin AS, Berghagan, 1405 Langhus. 64 86 94 73. Haugen var ihvertfall veldig oppegående på disse motorene før i tiden da jeg hadde båt med Ford-motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 12.Januar.2007 Del på Facebook Svart 12.Januar.2007 (redigert) Jeg slenger meg på svaret til Geirfrode. 2715E er en fantastisk sliter på 6,22 liter fordelt på 6 sylindre og hvor det er tatt ut 120 hk. I tillegg er turtallet beskjedne 2500 rpm på topp. Denne satt blant annet som standardmotor i Grand Banks-båtene gjennom en årrekke, og det var sikkert ikke uten grunn at GB valgte akkurat denne motoren i sine båter. Også mariniseringen er sjelden god. Den originale kjølekonstruksjonen på en 2715E var fra amerikanske Lehman, og det er fremdeles mange eksemplarer av denne motoren som går uten inngripen eller reparasjoner i mariniseringen. Dette er motorer fra slutten av 70-tallet, så det sier sitt om slitestyrken. Å planlegge turboinstallasjon i denne pensjonisten, lyder i mine ører som voldtekt av en 70 åring. Med riktig stell går denne motoren fortsatt noen tusen timer, men å tukle med turbo og kompresjon, vil du fort provosere fram både angina, blodpropp og hjerneblødning på en ellers robust konstruksjon. Jeg vet det blant annet har vært mulig å kjøpe uoriginale turbo-kit fra England til denne, men jeg har så langt ikke hørt om noen vellykkede ombygninger. Uansett er ikke turbo noe man bare "setter på" , det krever ombygning av manifold, justering/ bytte av dieselpumpe, muligens en annen topp, kam, osv. Mitt råd er å la den denne motoren få leve et langt liv i original stand. Skulle du trenge deler eller gode råd, er som i innlegget før nevnt, Haugen Maskin på Langhus utenfor Oslo spesialister på denne. De sitter på unik kompetanse, har høy servicegrad og kan hjelpe med deler. Spør du Haugen om dette,- som sikkert har skrudd på noen hundre 2715E ,- vil du høyst sannsynlig få samme svar. Redigert 12.Januar.2007 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2715e Svart 12.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2007 Motoren min er nyoverhalt, dvs at den er plukket i fillebiter og skiftet alle slite deler som lager, stempelringer osv. Har snakket med Kd trading tidligere og de sa at denne motoren godt tåler turbo. Men man må for all del ikke sette på intercooler..det blir for meget. Ombygging av manifolder blir det samt at dysespissene må skiftet. Dieselpumpen må også oppjusteres.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 12.Januar.2007 Del på Facebook Svart 12.Januar.2007 (redigert) Er ikke gutta på KD fra gamle Kings... ?? De burde isåfall ha kunnskapen på plass om denne. Har noen nevnt hvor mye du kan forvente å få ut av motoren? Redigert 12.Januar.2007 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sigurd Svart 12.Januar.2007 Del på Facebook Svart 12.Januar.2007 Må også slenge meg på med noen spørsmål- Min snart 30 årige 2725 har ikke en gang et luftfilter. Propellen er max, kassa er 2:1 og det er ikke noe problem å holde tempen på 82celcius med 20grader i sjøen samt at å holde 2600rpm går som en drøm.........uten TURBO! Send dine spørsmål så kanskje du slipper å pumpe inn luft og stresse denne gode gamle sliteren av en motor. Det er sikkert en grunn til at det ikke er innstallert turbo oprinnelig...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 12.Januar.2007 Del på Facebook Svart 12.Januar.2007 Men man må for all del ikke sette på intercooler..det blir for meget. Snodig. Oppfatter det som elementær Turbodieselmotorlæra at Intercooler i tillegg til turbo ØKER effekten, samtidig som det SENKER belastningen ( termisk ). ( forutsatt at effektuttaket holdes innenfor rimelighetens grenser selvsagt.. ) Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
2715e Svart 12.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2007 Er ikke gutta på KD fra gamle Kings... ??De burde isåfall ha kunnskapen på plass om denne. Har noen nevnt hvor mye du kan forvente å få ut av motoren? Hvis alt gjøres riktig vil jeg få ut ca 150 hk. Det at den ikke tåler intercooler er vel at fyllingsgraden bli ennå større og kompresjon/forbrenningstrykk øker ytterliggere. Noe som kan føre til gjennomslag mellom stempel/sylindervegg. I enkelte tilfeller er det vel brent hull i stempelet også... Mye kan skje hvis ting ikke er gjennom tenkt og utført på riktig måte... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sigurd Svart 12.Januar.2007 Del på Facebook Svart 12.Januar.2007 Hvis alt gjøres riktig vil jeg få ut ca 150 hk. ja.....ikke noe problem....men så til det enkelt av oss lurer på. Ikke noe problem å oppnå 150 hk, men hva skal du bruke alle disse hestene til?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2715e Svart 13.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 Slik det er nå går båten maks 12 knop og man ser at den er iferd med å slippe vannet skikkelig, mangler bare litt ekstra, så tenker jeg den spretter opp mot 16 knop Det ville vært helt topp om jeg kunne øke mars farten opp mot 12-13 knop istede for 8-9 knop.. Mye vil ha mer..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2715e Svart 13.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2007 En annen positvit ting er at motoren vil få en roligere gange å støyen fra den vil bli redusert betraktelig ifølge andre jeg har snakket med som har satt turbo på denne motoren. En kompis med tilsvarende motor har hatt turbo nå i 10 år og er stadig like fornøyd og angrer ikke et sekund på at han fikk turboen montert... Så det er lett å la seg påvirke når "mye vil ha mer".... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
o-hjelen Svart 14.Januar.2007 Del på Facebook Svart 14.Januar.2007 (redigert) hei jeg lese hos batmagasinet om ford 2715E med turbo trykk Redigert 14.Januar.2007 av o-hjelen (see edit history) Sitér dette innlegget 77mod HANSVIK 14FOT 82mod Hortensnekka HB 620 83mod SUMMER FAMILY 27 FORD 2715 86mod PRINCESS DS 30 VOLVO PENTA 41 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.