Jump to content

Har ford 2715e samme eksosmanifold som 2726?


2715e

Recommended Posts

Hei. Jeg tenker å sette turbo på min ford 2715e.

Jeg har på hånden en eksosmanifold samt insugningsmanifold fra en ford 2726. Vil dette passe rett på min motor??

 

Hvis dette går slipper jeg å lage "adapter" for å få turboen til å passe på min nåværende manifold som er rund og ikke beregnet på turbo

 

Er det noen som vet om dette går??

Link to post
Share on other sites

Har ingen erfaring med ettermontering, men jeg ville vært veldig skeptisk til å gjøre det. Hvis jeg har tydet spec'en riktig, har du en motor med volum på 6,2 l sugemotor idag, og den som du vil prøve å bruke utstyret fra er en 5,95l med original turbo. Tror ikke jeg har hørt om at det er montert turbo på 6.2l motoren, og mener å ha hørt at det frarådes. Det pleier ikke å være noen suksess å gjøre slike ting med en motor som i utgangspunktet ikke er bygd for det.

Men som nevnt, jeg er ikke skråsikker, så det vil nok lønne seg å sjekke med de som kan disse motorene. Og da er det vel fornuftig å kontakte f.eks. KD-Trading, eller Haugen Maskin AS, Berghagan, 1405 Langhus. 64 86 94 73.

Haugen var ihvertfall veldig oppegående på disse motorene før i tiden da jeg hadde båt med Ford-motor.

Link to post
Share on other sites

Jeg slenger meg på svaret til Geirfrode.

 

2715E er en fantastisk sliter på 6,22 liter fordelt på 6 sylindre og hvor det er tatt ut 120 hk.

I tillegg er turtallet beskjedne 2500 rpm på topp.

Denne satt blant annet som standardmotor i Grand Banks-båtene gjennom en årrekke,

og det var sikkert ikke uten grunn at GB valgte akkurat denne motoren i sine båter.

 

Også mariniseringen er sjelden god. Den originale kjølekonstruksjonen på en 2715E

var fra amerikanske Lehman, og det er fremdeles mange eksemplarer av denne motoren

som går uten inngripen eller reparasjoner i mariniseringen. Dette er motorer fra slutten av 70-tallet,

så det sier sitt om slitestyrken.

 

Å planlegge turboinstallasjon i denne pensjonisten, lyder i mine ører som voldtekt av en 70 åring.

Med riktig stell går denne motoren fortsatt noen tusen timer, men å tukle med turbo og kompresjon,

vil du fort provosere fram både angina, blodpropp og hjerneblødning på en ellers robust konstruksjon.

 

Jeg vet det blant annet har vært mulig å kjøpe uoriginale turbo-kit fra England til denne, men jeg har så langt ikke

hørt om noen vellykkede ombygninger. Uansett er ikke turbo noe man bare "setter på" , det krever

ombygning av manifold, justering/ bytte av dieselpumpe, muligens en annen topp, kam, osv.

 

Mitt råd er å la den denne motoren få leve et langt liv i original stand.

Skulle du trenge deler eller gode råd, er som i innlegget før nevnt, Haugen Maskin på Langhus utenfor Oslo

spesialister på denne. De sitter på unik kompetanse, har høy servicegrad og kan hjelpe med deler.

Spør du Haugen om dette,- som sikkert har skrudd på noen hundre 2715E ,- vil du høyst sannsynlig få samme svar.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motoren min er nyoverhalt, dvs at den er plukket i fillebiter og skiftet alle slite deler som lager, stempelringer osv. Har snakket med Kd trading tidligere og de sa at denne motoren godt tåler turbo. Men man må for all del ikke sette på intercooler..det blir for meget. Ombygging av manifolder blir det samt at dysespissene må skiftet. Dieselpumpen må også oppjusteres..

Link to post
Share on other sites

Må også slenge meg på med noen spørsmål- Min snart 30 årige 2725 har ikke en gang et luftfilter. Propellen er max, kassa er 2:1 og det er ikke noe problem å holde tempen på 82celcius med 20grader i sjøen samt at å holde 2600rpm går som en drøm.........uten TURBO! Send dine spørsmål så kanskje du slipper å pumpe inn luft og stresse denne gode gamle sliteren av en motor. Det er sikkert en grunn til at det ikke er innstallert turbo oprinnelig......

Link to post
Share on other sites

Men man må for all del ikke sette på intercooler..det blir for meget.

 

Snodig. Oppfatter det som elementær Turbodieselmotorlæra at Intercooler i tillegg til turbo ØKER effekten, samtidig som det SENKER belastningen ( termisk ). ( forutsatt at effektuttaket holdes innenfor rimelighetens grenser selvsagt.. )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Er ikke gutta på KD fra gamle Kings... ??

De burde isåfall ha kunnskapen på plass om denne.

Har noen nevnt hvor mye du kan forvente å få ut av motoren?

 

Hvis alt gjøres riktig vil jeg få ut ca 150 hk.

 

Det at den ikke tåler intercooler er vel at fyllingsgraden bli ennå større og kompresjon/forbrenningstrykk øker ytterliggere. Noe som kan føre til gjennomslag mellom stempel/sylindervegg. I enkelte tilfeller er det vel brent hull i stempelet også...

 

Mye kan skje hvis ting ikke er gjennom tenkt og utført på riktig måte...

Link to post
Share on other sites

Slik det er nå går båten maks 12 knop og man ser at den er iferd med å slippe vannet skikkelig, mangler bare litt ekstra, så tenker jeg den spretter opp mot 16 knop

Det ville vært helt topp om jeg kunne øke mars farten opp mot 12-13 knop istede for 8-9 knop..

 

Mye vil ha mer.....

Link to post
Share on other sites

En annen positvit ting er at motoren vil få en roligere gange å støyen fra den vil bli redusert betraktelig ifølge andre jeg har snakket med som har satt turbo på denne motoren.

 

En kompis med tilsvarende motor har hatt turbo nå i 10 år og er stadig like fornøyd og angrer ikke et sekund på at han fikk turboen montert...

 

Så det er lett å la seg påvirke når "mye vil ha mer"....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...