Jump to content

Tips til brukt motorbåt 28-32 fot under 700 000


BårdK

Recommended Posts

Har nettopp blitt kjent med dette forumet og ser at det er et aktivt forum med mange gode råd og tips. Hadde min ungdomstid i Arendal og har bestandig vært glad i båtlivet, men etter å flyttet til Oslo i 19-års alderen ble det slutt. I fjor kjøpte familen imidlertid en Tresfjord 28 79-mod. og barna på 3 og 5 hadde det flott på sjøen. Nå er tiden kommet for å investere i en båt som det går an å feriere i og som har noe større masjfart (og nyere). Problemet mitt er at jeg har slik sans for Nimbus slik at det vanskelig å komme på andre alternativer som det finnes flere av brukt, mine preferanser er som følger:

 

Budsjett: Maks. 750 000

Marsjfart: Min. 15-16 knop.

Stor uteplass (bor i Asker, altså ikke på Vestlandet :rolleyes: )

Godt utstyrt for ferie (landstrøm, varmt og kaldt vann, el. ankervinsj, baugprop. dersom aksling, varme)

Min. 2 cabiner med avlukke (har veldig sans for Nimbus 28 DC, men på grunn av barna ønsker vi et avlukke)

Uproblematisk motor (har nærmest null peileing og er avhengig av serviceverskted for den minste ting)

Minst mulig bruk av mørk teak (her har de fleste Nimbusmodellen fra ca. 1988 er flott blanding av teakdetaljer og hvit innredning, mens de fleste amerikanerne jeg har sett blir for plysjaktige og ser nærmest ut som lugubre nattklubber :crazy: , smak og behag)

 

Alle tips mottas med takk!

Link to post
Share on other sites

Du kan jo legge inn søkekriterier på finn.no, etter cabincruiser mellom 500' og 750'. De fleste båtene i denne prisklassen opp mot ca. 30 fot er jo gamle, opp mot 20 år.

 

Jeg nevner bl.a.:

- Nidelv 28

- Scand 29

- Nimbus 3003 / 28

- NB 820/840

 

Ellers må du nok over 900' for å få en god, nyere lukket båt, eller en med flere cabiner. I prisklassen 650-900 finner du ikke mange. Det har med at det ble solgt så få nye båter i denne størrelsen fra 1987 - 1995.

Link to post
Share on other sites

Tro meg, har trålet finn.no. Eldre Scand Atlantic blir for gammelmodige, og nyere varianter går for godt over millionen. Har veldig sans for Nimbus 28 DC, men skulle ønske meg dør til stikkcabinen (for barnas skyld). Fordelen med Nimbus er et de eldre utgavene er noe mer tidløse enn mange andre. Er ganske fristet av disse to:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=8466879

 

http://dyn.tv2.no/tv2rubrikk/showPicture.d...85028&pos=0

 

Hvis båten forøvrig holder må det vel gå an investere i ny motor eller gir til en under 200.000 (eller er jeg helt på jordet)?

Link to post
Share on other sites

Personlig syns jeg de er for dyre og "for gamle". Vent heller til nærmere påske, så kommer det mange nye båter ut i markedet. Problemet er oftest at det er ikke så mange av hver modell, og så lenge etterspørselen er rimelig stor vil prisene forbli høye. Men å gi både 6 og 700' for en Nimbus med en 20 år gml Volvo 41 A-motor ER mye. Dersom det er en nyere motor, vel det lettere kunne forsvare prisen.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset, får vel smøre meg med tålmodighet noen måneder.

 

 

Hei.

Synes at den ene Nimbusen som du var fristet av virker som et bra objekt. Gammelt skrog, javel, men skroget holder vel i maaange år, eller ?? 1983 mod., men motoren er jo en TAMD 41 fra 1996, så til prisen 495k er vel ikke dette noe dårlig tilbud ?? I hvert fall ikke om du sammenligner med den andre 1985 mod. til nærmere 600k. med den eldgamle TAMD 40 B motoren som er for svak for denne båten med ferielast.

På denne måten slipper du jo alt maset med bytte av motor med instrumenter + ledn. nett etc... :yesnod: :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Bare en stor feil Motoren er grønn

Det hadde jeg ikke vært redd for i de hele tatt, hvis den har fått stellet sitt. Har selv en 41A-motor fra 88, og den går som en klokke. Har nå gått snart 2000 timer, og det eneste som trengs er litt ettersyn av sjøvannskretsen. Og det regner jeg med at en grå motor ville hatt behov for også etter like mange år.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipsene, veldig nyttig. Får vel ta meg en tur til Herre og sjekke ut den uten aktercabin (den til 495 000), synes heller ikke den virker overpriset, ikke den andre heller for den saks skyld (må vel ut med litt ekstra for aktercabin og noe nyere modell, men tar meg at motoren er gammel og kanskje noe svak)

Link to post
Share on other sites

Er det en Volvo -40-motor i denne båten, så tror jeg den er i minste laget. Har som nevnt en 41 motor i min 29 foter, og det er ikke noe for mye. Ville nok satset på en motor med min 190-200hk for å få en grei marsjfart på Nimbusen.

En bør også være klar over at en del av 40 motorene (tror det var A-serien) har hatt problemer med topplokket. Men de fleste er nok fikset. Er toppen byttet, virker det som om motoren er helt ok.

 

Glemte også å nevne at en del av Volvo's KAD42 motorer skal du være litt skeptisk til. De har hatt en del havarier. Men de som er overhalt og bygget om er sikkert ok.

Link to post
Share on other sites

Er det en Volvo -40-motor i denne båten, så tror jeg den er i minste laget. Har som nevnt en 41 motor i min 29 foter, og det er ikke noe for mye. Ville nok satset på en motor med min 190-200hk for å få en grei marsjfart på Nimbusen.

En bør også være klar over at en del av 40 motorene (tror det var A-serien) har hatt problemer med topplokket. Men de fleste er nok fikset. Er toppen byttet, virker det som om motoren er helt ok.

 

Glemte også å nevne at en del av Volvo's KAD42 motorer skal du være litt skeptisk til. De har hatt en del havarier. Men de som er overhalt og bygget om er sikkert ok.

 

Takk for motortipsene, topplokket ble byttet i 2004 på TAMD 40. Mulig det er i minste laget, på den annen side er jeg vant til marsjfart i dag på 7-8 knop (Tresfjord 28).

Link to post
Share on other sites

Jeg ville sjekket utt 88-90 mod av Geir Frode sin Fjord 880, meget bra båt. Nimbus 3003 bør du vel også få til

mellom 600-650.

 

Litt usikker på Nimbus 31AC. Så har du også FJord 930. Ellers har jeg en svakthet for Windy 9800CC. Sandvik 945

og 920.

 

Fjord 880 og Windy 9800 var gode tips, de har jeg ikke tenkt på tidligere (Sandvik blir for lukke). Så en med hardtop på finn, den så ut til å ha veldig gode planløsninger (bortsett fra at jeg ihelst kke ønsker hardtop). Kom over en brukttest av denne som refererte til Wikingboat 28, den har også gode planløsninger, men den ser kanskje litt "klompete" ut - mye båt for pengene i alle fall.

 

Er fortsatt veldig sugen på Nimbus, men har nå fått noen gode alternativer å tenke på. Får vel smøre meg litt med tålmodighet til folk begynner å annonsere båtene sine så jeg får sammenliknet litt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...