Jump to content

Utenbordsmotor: 4-takt vs 4-takt? Verdi 50hk/1987 Mariner?


stko

Recommended Posts

Jeg skal bytte ut min 87.mod Mariner 50 hK, tenkte på å kjøpe en brukt 4-takter nå.

Hører samtidig argumenter mot 4-takt, og at jeg bør gå for en to-takter.

 

Hva tror dere her?, og hva tror dere jeg kan få for den gamle motoren?

Hva du kan få for den gamle er selvsagt avhengig av tilstand. Husk at nesten alle kjøper 4-takt idag og prisen for en brukt 2-takter må være gunstig. Hør med en forhandler hva markedet aksepterer. Hva du skal kjøpe ? Selvsagt 4-takt !!

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Slenger meg med på denne tråden om stko (ups- tok feil av trådstarter første runde) ikke har noe imot det...

 

Dette her lurer jeg også litt på... Har en 03' 60Hk 2T yamaha med 40t gange som godt kunne vært 4T for å få ned forbruket fra 20L/t... ikke det at driftskostnadene bekymrer meg... er mest at det er slitsomt å dra med seg 4 fulle Jerrykanner og 2x20L tank når man drar på helgetur...

 

Hva tror dere bruktprisen vil være på denne perlen av en yamaha? og hva vil forbruket være på en tilsvarende 4T?

 

- MartinL

Redigert av Langemannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slenger meg med på denne tråden om roesok ikke har noe imot det...

 

Dette her lurer jeg også litt på... Har en 03' 60Hk 2T yamaha med 40t gange som godt kunne vært 4T for å få ned forbruket fra 20L/t... ikke det at driftskostnadene bekymrer meg... er mest at det er slitsomt å dra med seg 4 fulle Jerrykanner og 2x20L tank når man drar på helgetur...

 

Hva tror dere bruktprisen vil være på denne perlen av en yamaha? og hva vil forbruket være på en tilsvarende 4T?

 

- MartinL

Igjen, snakk med en forhandler. Blant 2T er jo Yamaha blant de beste, så om du bytter inn hos Yamaha-forhandler så vil du nok få en del. Og det er jo ikke de helt store endringene i forbruk, kanskje 20-30% lavere ved marsjfart? Men det er dramatisk lavere forbruk ved tomgang og dorgefart. Dessuten selvsagt mindre støy og vibrasjoner.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Igjen, snakk med en forhandler. Blant 2T er jo Yamaha blant de beste, så om du bytter inn hos Yamaha-forhandler så vil du nok få en del. Og det er jo ikke de helt store endringene i forbruk, kanskje 20-30% lavere ved marsjfart? Men det er dramatisk lavere forbruk ved tomgang og dorgefart. Dessuten selvsagt mindre støy og vibrasjoner.

 

Beklager at jeg tok feil av trådstarter... Gikk litt fort for seg...

 

Har bestandig sett for meg at best pris fikk man ved privatsalg- men det kan vel hende det går ann å få en gunstig avtale om man går til forhandler og benytter innbytte...

 

Hva er egentlig definisjonen på marsjfart og hva skal den ligge på sånn ca ut fra toppfart? ligger som oftest rundt 20 knop kontra 30 knop som toppfart med høy last...

 

- MartinL

Redigert av Langemannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har bestandig sett for meg at best pris fikk man ved privatsalg- men det kan vel hende det går ann å få en gunstig avtale om man går til forhandler og benytter innbytte...

Ingen absolutte svar på det, prøv begge deler.

 

 

Hva er egentlig definisjonen på marsjfart og hva skal den ligge på sånn ca ut fra toppfart? ligger som oftest rundt 20 knop kontra 30 knop som toppfart med høy last...

Vet ikke om det er noen definisjon på marsjfart, det nærmeste er kanskje den mest økonomiske "turhastighet". Og det er ikke toppfart, dessuten sliter det ekstra på motor. Ved toppfart på 30 knop så er 20-23 knop det jeg vil kalle marsjfart.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

stko, følg med på FINN fremover; du vil kanskje der få en viss peiling på hva motoren din kan være verdt. Det er vanskelig og avgjøre "rett" pris på en påhenger som er 20 år gammel. Du får avertere den til våren og se...

 

2/4 - taktdebatten finner du ved å søke på forumet her - det har vært skrevet endel om det..... Tenk også over bruksmønster og betydningen av annenhåndsverdi før du bestemmer deg. :smiley:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Har bestandig sett for meg at best pris fikk man ved privatsalg- men det kan vel hende det går ann å få en gunstig avtale om man går til forhandler og benytter innbytte...
Tror nok også på best pris ved privatsalg. Forhandleren driver jo ikke veldedighet. Selg motoren privat og så pruter du på grunnlag av at du ikke har innbytte. Eller også kjøpe privat men da bør du jo vite litt om hva du skal se etter. og hvis ikke må du ha med deg en som vet.

 

Hva er egentlig definisjonen på marsjfart og hva skal den ligge på sånn ca ut fra toppfart?

- MartinL

Der motoren jobber lettest uten noen anstrengelser og du kommer lengst på minst forbruk. Det er vel generelt ved ca 3/4 av topphastighet vil jeg tro.

 

Jeg skal bytte ut min 87.mod Mariner 50 hK, tenkte på å kjøpe en brukt 4-takter nå.

Hører samtidig argumenter mot 4-takt, og at jeg bør gå for en to-takter.

 

Hva tror dere her?, og hva tror dere jeg kan få for den gamle motoren?

Er som andre sier her. Dette er veldig avhengig av bruk. Er det mye kjøring på toppfart sparer du sannsynligvis ingenting. men 4 takt har veldig mange fordeler hvis du kjører mye sakte (roligere gange, lavere forbruk og mindre eksos inn i båten hører jeg noen nevne)

 

Hvis motoren din er i stand tipper jeg 10-15000 men gjør som Rago sier. Følg med på finn og se hva de går for og hvor lang tid det tar før de blir solgt.

 

Tror ikke det er noe problem å selge en slik motor selv om mange vil ha 4 takt.

Dette er vel også en av motorstørrelsene det er størst rift om.

Skal sies at det er en stor fordel om det er Powertrim på den.

 

Lykke til :sailing:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...