Jump to content

vasking av seil


troja

Recommended Posts

hei prøvde og søke på forume men fant ikke noe innfo!

tok ned seilene fra båten i dag, rulle seilet var det en del grønske på :nonod:

har muligheter til og vaske og tørke dem i en hall, men lurer på hvilken såpe jeg kan bruke?

er det greit og bruke en dørkost til og skrubbe litt med eller blir fibrene ødelakt av det?

seilene er vel laget av nylon tror jeg :confused: (helt vanlige tur seil da)

har kansje muligheter til og hive dem i et stort kar også tenker da på biotex?

håper på noen forslag

hilsen jim

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde meg en ringerunde til noen forskjellige seilmakere i høst. Noen mente jeg måtte bare kaste og kjøpe nytt, andre mente jeg kunne vaske, men bare med silkeklut og den absolutt mildeste sepe, de sarte seil tåler da ikke så meget. :crazy:

 

Så traff jeg en kar inne i Oslo som sa det var to ting for meg å passe på:

Ikke bruke white spirit, lynol, tynner e.l. Og så måtte jeg skylleveldig godt etterpå. Når jeg spurte om jeg kunne bruke gulvbørste, lo han litt av meg og spurte om jeg behandlet seilene mine så fint at de aldri kom borti noe stivere enn en gulvbørste..

 

Jeg la de ut på terrassen og håndskrubbet de med gulvbørste på begge sider. Brukte jotun båtvask og Jif. Seilene ble myyyyye bedre, grønske forsvant lett. Svarte muggprikker ble noe lysere, men forsvant ikke. Det beste mot disse skal være sol, sol og sol. Så det er bare å la diesel dyret hvile til sommeren, og seile der en kan...

 

Lykke til

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

takk for svar :smiley: tru jeg bare vasker dem og skrubber med anbefalte midler mulig jeg bruker en høytrykk spyler med litt avstan også :yesnod: så får vi se resultate seilet er noen år uansett og om det går til he....! så må jeg bare kjøpe et nytt :wink:

skal gi tilbake melding på resultat :yesnod:

Link to post
Share on other sites

takk for svar :smiley: tru jeg bare vasker dem og skrubber med anbefalte midler mulig jeg bruker en høytrykk spyler med litt avstan også :yesnod: så får vi se resultate seilet er noen år uansett og om det går til he....! så må jeg bare kjøpe et nytt :wink:

skal gi tilbake melding på resultat :yesnod:

 

Ja da bør du bestille nye seil med en gang, for prisen stiger utover våren.

HP vasker på seil og det er ødelagt.

inne på sidene til både Elvstøm og Norh finner du tips om hvordan seilet kan vaskes(forsiktigt)

 

Lykke til.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...