Jump to content

Noen som kjenner til Belle 25?


Rune Braadland

Recommended Posts

Er det noen på dette forumet som kjenner til denne seilbåten?

Har blitt den lykkelige eier av et eksemplar fra sent 70-tall, men finner lite informasjon om båten.

Det jeg vet, er at den er tegnet av en eller annen Herbern, samt bygget på østlandet et sted.

 

Er takknemlig for alle tips rundt "skuta" mi...

Link to post
Share on other sites

Joda - denne kjenner vi (vi, som begynner å bli grå både her-og-der....)! Konstruktøren er norske båtkonstruktørers "Grand Old Man" - Sigurd HERBERN.

 

Husker at store tegninger og bilder av prototypen var utstillt på "Sjøen for Alle" - den gang på Sjølyst - en gang på 70-tallet. Båten var den gang mulig å få kjøpt i diverse sett av halvfabrikat. Teak-dekk var ekstra (svindyrt og svin-ekslusivt, den gang!). Tror aldri at Belle 25 ble noe særlig suksess, mest p.g.a. at den ble for dyr å produsere.

 

Belle 25 var minstebåt i en serie av 3 (tror jeg) Bell 25, Belle 32(1) og "storebror" Norbelle 37 - allesammen tegnet av S.H. og produsert av NorCem / Fjord-konsernet på et lite båtbyggeri i Flekkefjord, Dalens Båtbyggeri - trur eg - Alzheimer'n har forsynt seg litt av sveitserosten min......

 

Sigurd Herbern tegnet med konservativ hånd (han var jo opp i 60/70-årene den gang!), men alle X-Belle-båter har noe av linjeføringen felles. Spesiellt kjølen, som er en slags bakoversvøpt "torpedo"-kjøl, spaderor på liten "skeg", den runde "hytta" - inspirert av datidens nyhet Lill_Scampi? - og smalt akterskip med vel avstemt og vakker hekk.

 

Noe av historikken (fritt etter sviktende hukommelse ) har jeg skrevet om en gang før i ---> Hvilken båt er dette? innlegg # 83

 

Forresten, spørsmålet om Belle 25 har vært oppe før......?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Kvaliteten på en norsk-bygget båt fra 70-årene?

Skroget - og glassfiberarbeidet forøvrig - er helt sikkert solid. Den gang brukte man å bygge solide båter, håndopplagt glassfiber-vev, o.s.v. Innredningen derimot er vel avhengig om dette er en verftsbygget båt eller om den ble kjøpt som halvfabrikat, med diverse "finurlige" (billige) løsninger........?

 

For å si det på en ennen måte, hadde jeg kommet over en "rimelig" (og det innenfor mine egne definisjoner av hva som er rimelig) Belle 25, så hadde jeg handlet! Jeg simpelthen elsker disse gamle, konservative båtene!

 

Redigert / tilføyet:

Hvilken motor har du i din båt? Mener å huske at de hadde en liten 1-syl. italiensk dieselmotor (Arona?) som et av valgene - eller en liten finsk 2-takts bensinmotor.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg var den stolte eier av en Belle 25 i årene 1982 til 1985 og hadde noen fine seilsomre med den.

 

Såvidt jeg husker stemmer alt Walter forteller om båt-typen. Sigurd Herbern var også mannen bak Killing'en,og jeg ble fortalt at Belle 25 var en oppskalert Killing. Så vidt jeg husker hadde jeg problemer med å få det til å passe helt (har ikke Killingen positiv hekk?), men det kan jo eventuelt gjelde undervannsskroget.

 

Mener å ha hørt at det ble produsert 5 stykker Belle 25, men ta det med en klype salt. Den ble i alle fall produsert i to versjoner, en med plastskrog og tredekk, og en annen i ren plast. Muligens gjelder antallet fem bare en av versjonene. Selv hadde jeg den med teakdekk og mahognidollbord, samt mahogni(finér)-hytte. Nydelig båt å se på, med mye treverk i cockpit og fint trearbeid også under dekk. Men problemet var at den lakk som en sil. Det var ikke plast under teakdekket, og til tross for at jeg natet opp dekket da jeg overtok den, fikk jeg aldri båten tett. Det lakk i skjøten mellom skrog og dekk, og mellom hytta og dekk, og et par steder der dollbordet var sprukket. Siden 1985 har jeg vært den lykkelig eier av rene plastbåter!

 

Min båt ble bygd i 1970. Så vidt jeg vet bleplastbåtene bygd noe senere, og da med høyere hytte og mer plass under dekk. Sigurd Herbern skal visstnok ikke ha likt den endringen, og uttalt at de hadde laget campingvogn av båten hans. Hva han hadde ment om dagens dekksalongbåter et vel ikke verdt å tenke på.

 

Motoren - en Vire bensinmotor på6 el 7 hester - voldet mye besvær, og en sommerseilte jeg faktisk rundt med en påhenger på hekken. En gang jeg motret gjennom Burøsundet utenfor Tjøme var det en kar på en hytte som hev seg i landstedsbåten sin og kom kjørende etter meg. Han hadde tidligere eid båten min, og kjent den igjen på motorlyden!

 

Båten er kanskje litt lett i kjølen og blir tung på roret når det blåser og den legger seg over. Men vi seilte den i mye hardt vær og den greide seg fint. Håper du får like mye glede av din Belle som jeg hadde!

 

Axel

Link to post
Share on other sites

Belle båtene ble produsert av Norcem AS. Jeg kan ikke huske at de ble bygget i Flekkefjord. Jeg mener å huske at de ble bygget på østlandet - kanskje Slemmestad. AS Fjord Plast hadde ingen befatning med, eller ansvar for design, konstruksjon eller bygging av disse båtene. Imidlertid ble noen av båtene levert ut fra AS Fjord Plast etter at Norcem hadde terminert sitt plastbåtprosjekt og var gått tungt inn på eiersiden i AS Fjord Plast. Dette var omlag på den tid Selco AS gikk konkurs og "all" plastbåtproduksjon skulle samles i AS Fjord Plast.

Link to post
Share on other sites

.......Jeg kan ikke huske at de ble bygget i Flekkefjord. ..

 

 

:yesnod:

Dalen Boats - Norway (Dalen Båtbyggeri, Flekkefjord)

 

Husk på at det var i den tiden da Plastbåtproduksjon skulle "vokse inni himmelen" - det var et eldorado (og Texas) for sammeslåinger, oppkjøp og ikke minst konkurser, så både Norcem og Fjord var involvert en stund. Det var en stund meget uoversiktige konstellasjoner på bygge-siden. Siste verft var Dalen Boats i Flekkefjord.

 

Senere ble også KNS seiljolla - som jo også er en Herbern-konstruksjon - produsert av Dalen Boats. Mulig at Killingen også ble produsert der...?

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei. Utrolig fint med et forum med så mye kunnskap! Tusen takk for svar!

 

Min båt er med glassfiber overbygg og interiøret ser ut til å være fabrikksbygget(uten at jeg er helt sikker) Er visstnok fra '78, men det er vanskelig å lese årstallet på skiltet i båten.

 

Har akkurat kjøpt den, og foreløpig ligger den hos forrige eier, så jeg har ikke fått sett så mye til den eller studert alle detaljer.

 

Det har stått en 5,5 HK Farrymann diesel i båten, men den er tatt ut. Kan få den med, men jeg vet ikke om jeg vil bruke tid og penger på å overhale en 30 år gammel saltvannskjølt diesel. Må bytte oljepumpe og noe gåene lagre(iflg selger) Synspunkter rundt det?

 

Regner med at jeg går for utenbordsmotor og dermed får frigjort litt plass inni båten. Er vel fordeler og ulemper med alt...

 

Så en Belle 25 med treoverbygg for salg i julenr. av Seilas. Kan stemme det som ble nevnt med høyere overbygg på glassfiber-varianten.

Min er langt fra så strøken, men virker godt holdt og godt/fornuftig brukt.

 

Uansett har jeg ikke betalt mye penger, så jeg blir ikke blakk om den skulle synke!

Har i alle tilfeller et nesten nytt storseil, refleksovn og autopilot som er verdt noen kroner...

 

342245021_d1ae1c9227_m.jpg

Redigert av Rune Braadland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som har meninger om hva jeg bør gjøre med motoren. Er den gamle dieselen verdt å ta vare på?

 

Som nevnt over, er det en Farymann 5,5 hesters diesel med saltvannskjøling. Den har gåen oljepumpe og noen gåene lagre som følge av dette. Hva mener dere?

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei,

min Belle S/Y Sirus, er riktignok en Belle 31, men det er en båt vi er veldig glade i. Barna er jo vokst opp ombord, så de elsker denne båten. Det er mange bilder på nett av henne : https://picasaweb.google.com/106450335286003946657/Sirius , http://home.online.no/~wsaa/Sirius/sirius.html og

fra båtforeningen https://picasaweb.google.com/106450335286003946657/AkerselvensBTforening

 

Jeg vurderer å selge henne siden vi ønsker oss en litt større og nyere båt, man blir bortskjemt av leiebåt i middelhavet. Alle seriøse tilbud vurderes.

 

 

mvh,

Ole

Redigert av olews (see edit history)

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Alternes, jeg synes du er vel beskjedem med bildestørrelsn din :)

 

Forøvrig synes jeg det er veldig viktig at gamle båter blir dokumentert for fremtiden ved at man tar egne bilder, oversiktisbilder og detaljbilder, av båten man har. Dernest publiserer dem på nettet, forum som varer over tid, slik at de er tilgjengelig i all overskuelig fremtid. Vi har nok kommet til en tid hvor gamle brosjyrer og blader kastes, plantegninger og detaljtegninger forsvinner når man flytter, kaster eller rydder etter dødsbo fra en generasjon som tok vare på mye, og ikke minst eide slike båter fra de var nye. Generasjonen som bygde disse båtene er nok pensjonister snart, om de ikke allerede sitter på sykeheim med løsemiddelskader mm. Jeg bare tenker på min egen del, med min Comfort30 fra 1982, bygget ved Sandefjord modellverksted. Det hadde vært en sann fryd å få snakke med en av de som var med å bygge disse båtene, som kunne kunne pekt og forklart hvordan det ble gjort og mere om prosessen.

Jeg er temmelig sikker på at noen kjenner noen som sitter på private bildematerialer fra båthallene eller kjenner noen som kunne fortalt...

 

Det er viktig å ta vare på informasjonen inn i fremtiden, særlig nå som alt skal være elektronisk.

Ta for eksempel komunikasjon i dag mellom kjøper og selger som går på epost. Alt innholdet slettes med tiden, bytte av jobb og adresse etc etc.

For noen år siden ryddet jeg dødsboet etter farfar. Da fant jeg tegninger av trebåter, snekker og lystbåter fra 30, 40 og 50-tallet og brev mellom han og båtbygger, bestillinger, spesifikasjoner, reklamasjoner etc etc Argumentasjoner for materialvalg. Sirlig nedtegnet eller svært formelt skrevet på maskin. Alt er samlet for fremtiden og det blir ikke kastet så lenge jeg lever, og med tiden blir det nok digitalisert.

 

Utfordringen blir den dagen, feks nettforum som dette forsvinner, hvor blir det av mengden av informasjon, erfaringer mm. En ting er sikkert, det eneste som funker når strømmen går, er papirformat. Det kommer vi ikke unna.

 

Kanskje det påligger oss "unge" et ekstra ansvar i å dokumenter for fremtiden. Det er jo bare vi som kanpt har penger til å kjøpe disse gamle, flotte og erverdige båtene som representerer et industrieventyr i Norge.

Link to post
Share on other sites

Mye rett i det du sier og kommer med der Eureka :smiley: Jeg synes også det er viktig å både sammle informasjon om egen båt og dele dette med andre og besørge dokumentasjon for kommende slekter. Det er ikke en rent liten kulturarv vi som nordmenn sitter på inn skips og båtbygging av historie, og dette er vi etter min mening forpliktet til å bevare. Bildeformatet kommer av at det er det jeg får til, laster de opp på bildr.no og de er det formatet jeg får opp der som forumformat. hva kan jeg eventuellt gjøre for og få de større? Trykker du på bildene blir de større.

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Hei,

min Belle S/Y Sirus, er riktignok en Belle 31, men det er en båt vi er veldig glade i. Barna er jo vokst opp ombord, så de elsker denne båten. Det er mange bilder på nett av henne : https://picasaweb.google.com/106450335286003946657/Sirius , http://home.online.no/~wsaa/Sirius/sirius.html og

fra båtforeningen https://picasaweb.google.com/106450335286003946657/AkerselvensBTforening

 

Jeg vurderer å selge henne siden vi ønsker oss en litt større og nyere båt, man blir bortskjemt av leiebåt i middelhavet. Alle seriøse tilbud vurderes.

 

 

mvh,

Ole

 

Hei ole. en fin båt du har der :smiley: Er dette en Belle 31 designet av sigurd herbern? Hva skal du ha for den? Et flott bidrag til denne tråden, publiser gjerne flere bilder av interiøret om du har lyst og ork :smiley: viktig å få dokumentert disse båtene da de er noen av de sjeldneste seilbåtene å se i norge i dag i denne kategorien. i mitt tilfelle eier jeg vist et av ca 5 produserte eksemplarer. vet ikke hvordan det er med 31 utgaven

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Ja, dette er Belle 31 konstruert av Sigurd Herbern så langt som jeg har klart å bringe på det rene. Klart jeg kan legge ut flere bilder fra salongen. Tror kanskje det er bedre å ta i sollys på våren enn nå, litt blått og kaldt, og blitz blir ikke helt det samme heller. Fram med kamera mens jeg steller henne til våren.

 

Jeg la henne ut for 230k i 2008, men prisene er sunket mye etter dette. Å sette pris på båten er vanskelig, men det er følelsesmessig vanskeligst å kvitte seg med henne uansett pris.

 

Jeg vet ikke om mange andre, jeg har hørt om etpar stykker, men ellers ingen. Der må da ha blitt laget flere enn dette ?

 

 

mvh,

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Flott at du vil legge ut biler etterhvert. nå er det slik at jeg bor i båten min og tenker og fortsette med det, men kunne tenke meg en større båt. og fått en av de kanskje like sjeldne men større utgavene av belle hadde jo vært veldig artig. Men mye kommer an på planløsning osv når man skal ha båten til dette bruket, så jeg skal seriøst vurdere det om båten er egent som bobåt og prisen overkommelig :smiley: ser frem til flere bilder :thumbsup:

 

Dette var de eneste bilde jeg fant av Belle 31 på nett

 

1391789.jpeg

 

1391785.jpeg

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
  • 3 år senere...
  • 1 år senere...

Hei. Noen som har noen bilder av Belle 25ft med plast overbygg? Gjerne både utefra og inni. Nettopp kjøpt en lekker dame som skal pusses opp etter å fått alt for lite stell de siste årene. Gleder meg som et barn på julaften til å sjøsette damen til våren... Veldig lite info og finne om disse båtene. Ikke en eneste snutt på youtube eller noen ting. Noen som eier en og vil dele litt info og bilder?

 

På forhand takk

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...