Jump to content

Kjøpe Lowrance kartplotter i USA - Hvilken modell?


Båtten

Recommended Posts

Jeg skal en tur til USA, og vurderer å ta med meg en kartplotter hjem igjen for å bytte ut min snart 10 år gamle simrad.

 

Jeg har sett på LOWRANCE GLOBALMAP 7600C HD GPS som for meg ser ut som en utmerket 10.4" kartplotter som også er priser veldig gunstig (vet ikke om dette stemmer). "Før pris" på 1899$, og nå kun 989$. Dette blir jo etter dagens kurs på 6,44 ca 6500,- NOK.

 

http://store.wmjmarine.com/c16495.html

 

Er det noen som kjenner denne modellen? Kan dette være et godt kjøp? Eller er det en utgående modell de skal selge ut? Hvilken annen modell bør jeg også vurdere?

 

Jeg drar av gårde på søndag, så jeg er veldig takknemmelig for alle raske svar.

Link to post
Share on other sites

Denne modellen er utstyrt med en harddisk hvor det er lagt inn sjø- og landkart over USA. Kanskje ikke like aktuelt her hjemme? Kjøp heller en utgave beregnet for kartbrikker. Jeg kjøpte selv en Lowrance 6500 fra USA i fjor, denne har jeg vært enormt fornøyd med. Med min relativt saktegående båt (Skarpnes 30) er det heller INGEN problem med at skjermen er på "bare" 7 tommer.

Link to post
Share on other sites

Takker for raske svar! :-)

 

Dette var interessant. Har den ikke kortleser, så blir det vel værre, men det står at det er kompatibel med bl.a Navionics. Om det er harddisk eller ikke er ikke så viktig for meg, men hvis jeg kan bruke den med kartbrikker(som på en vanlig uten harddisk), og jeg kan få den får denne uslåelige prisen er det vel OK?

 

Eller er det noe annet jeg burde vite om her (er ikke så bevandret på dette området)?

 

"Compatible with optional plug-&-play Lowrance FreedomMaps™, Fishing Hot Spots®, and Navionics® electronic charts"

 

Takker igjen!

Link to post
Share on other sites

Når du først drar til USA tror jeg det er lurt at du undersøker litt hva som er framtidsplanene til forskjellige produsenter.

 

Jeg har hørt rykter om at prisen på elektroniske kartbrikker er i sterkt fall.

 

Jeg har i dag en Navionics brikke (15 G) som dekker;

 

NV: Flekkefjord

 

NØ: Øland i Sverige

 

SV: Groningen i Nederland

 

SØ: Berlin til Polen og tar med alle de store vassdragene nord i Tyskland.

 

Informasjon jeg har fått er at den fra inneværende år vil gå betydelig ned i pris samt dekke området opp til Trondheim.

 

Jeg har også hørt at Garmin produkter vil satse på å legge mer kartdatabaser inn i internt minne.

 

Det er åpenbart at det er en betydelig utvikling på kartplottersiden - derfor kan det være lurt å undersøke trendene fremover før man kjøper.

 

Lykke til.

 

Dersom du har motor med sink-anoder av penne typen anbefaler jeg å kjøpe dette i USA - de er mange ganger billigere enn i Europa.

Link to post
Share on other sites

I USA leverer både Lowrance og Raymarine modeller komplett med kart over hele USA. Dette er kart av noe lavere kvalitet, Raymarine A65 leveres med Navionics Silver. Lowrance sine harddiskmodeller leverer med deres egne kart, kjenner ikke til hvem som har levert underlaget. Hvis en vil ha god detaljeringsgrad for noen områder må en for begge kjøpe Navionics Gold.

 

Antar dette er veien det også vil gå i Europa.

 

Med denne prisen på Globalmap 7600C HD er det ingen ting mer å tenke over, løp (eller kanskje bedre, fly) og kjøp!

Link to post
Share on other sites

Supert! Takker igjen for alle svar.

 

Har sjekket med Navionics UK for å være sikker på at 15G vil "fungere" på en plotter kjøpt i USA, i tilfelle det skulle være en slags Sone1 og sone2 inndeling alla DVD. Men det er det ikke :smiley:

 

Importøren i Norge var litt mer tilbakeholden, og sier vagt at de har hørt om tilfeller hvor det ikke gikk osv. Men men - de prøver vel bare å beskytte sitt eget marked for å opprettholde HØYE priser. Dette gjør det hele bare ekstra deilig å handle i USA til 1/3 av prisen i Norge!

 

Pakker kofforten i morgen og drar til US for å handle (kombinert business tur ;-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...