Jump to content

Dokumentasjon på langtur?


Jakso1

Recommended Posts

Hei.

 

Lurte på hvilke papirer som kreves i utlandet?

 

Har forstått det slik at det ikke går ann å få identitets papirer fra sjøfart direktoratet for båter som er mindre enn 10 m? Det går heller da ikke ann å få registrert båten i NOR fordi de krever at båten har det papiret fra sjøfarts direktoratet?

 

Spørsmålet mitt er da hvilke papirer som aksepteres der ute?

Link to post
Share on other sites

Har brukt flere timer i dag i gamle tråder for undersøke en del ting og når det gjaldt oppmåling og godtatte skipspapirer i utlandet, fant jeg noe den lange tråden Hankøfjord/Tinganes. Link til medlem hschrde

 

Jeg husker ikke i hvilken post, men vi har en usedvanlig kunnskapsrik medlem med nicket Røylen. Se etter i hans posteringer :smiley:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Identitetsbevis kan du nok få også når båten er mindre enn 10 meter, men det at du får målt og merket båten betyr ikke at du tilfredsstiller kravet til å få båten registrert i skipsregisteret NOR. (For noen er det nettopp målingen til skipskontrollen som avgjør om de kan registreres eller ikke.)

Link to post
Share on other sites

Jeg håper at du etterhvert får flere svar på spørsmålet ditt.

 

Jeg tror du skal være forberedt på at du bør ha med endel papirer på langtur utenfor skandinavia.

 

Den ene typen dokumenter er knyttet til selve båten, så som forsikringsdokumenter, eierpapirer, og mulig håndbok som beskriver vitale deler av båten (jfr kravene til CE-godkjenning).

 

Den andre typen dokumenter er knyttet til deg som skipsfører. Dette kan være sertifikater (VHF, båtførerprøve/kanalsertifikat), pass

 

Den tredje type dokumenter kan være knyttet til verdigjenstander ombord som viser hvor de er kjøpt.

 

For oss som bruker diesel kjøpt i Norge og som har avgiftsfri diesel på tanken når vi kommer inn til grensen for andre land (bortsett fra Nederland og England), må vi visstnok ta kontakt med første tollstasjon og betale avgift på den mengde diesel vi har ombord. Dokumentene må medbringes.

 

Dersom du er så uheldig å komme ut for skipsulykke med påfølgende skipsforklaring er du pliktig til iht opplæringsboken for D5L (Ulseth) å ha bl.a.

- skipsdagbok eller loggbok

- skipspapirer

- skipstegninger

- kart hvis det er aktuelt

- sertifikat

- legeattest

- eventuelle bevismidler (som logging av seilas på kartplotter)

 

Jeg er tidligere blitt forklart flere dokumenter vi må ha ombord på langtur - du får sikkert råd om dette senere her på BP.

Link to post
Share on other sites

For oss som bruker diesel kjøpt i Norge og som har avgiftsfri diesel på tanken når vi kommer inn til grensen for andre land (bortsett fra Nederland og England), må vi visstnok ta kontakt med første tollstasjon og betale avgift på den mengde diesel vi har ombord. Dokumentene må medbringes.

 

Her har du helt sikkert rett- men om andre land kan ta seg betalt for diesel som er din egen eiendel åpner jo opp for at Staten kan ta NRK lisens fra utlendinger som kommer her til norge eller bensinavgift- Sprøtt hva :crazy:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder de av oss som har TV om bord, vet jeg faktisk ikke hvilke dokumenter vi er pliktig til å ta med når vi kommer til andre land.

 

Tviler på at NRK-lisensen holder.

 

Jeg har enda ikke opplevd noen ubehageligheter med TV ombord når jeg er i Tyskland, men de kommer vel til sommeren når jeg kommer inn i tysk territorialfarvann.

Link to post
Share on other sites

Jeg har enda ikke opplevd noen ubehageligheter med TV ombord når jeg er i Tyskland, men de kommer vel til sommeren når jeg kommer inn i tysk territorialfarvann.

 

du er vel med på 'listan' der nere nu roaldbj efter incidenten i somras....... :wink:

 

om jag nu husker rett så er ikke NMT450 resp PR-radio tillåten i Tyskland om någon skulle ha dessa i båten!

 

(eller piggdekk.........teakdekk er derimot lovligt !!! :wink: )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

I tillegg til ovennevnte og brunost og tyttebær, er det lurt å ta med seg et europeisk helsetrygdkort og evt. reiseforsikring kort.

 

Jeg ville også hatt med kopi av båtforsikringen/polisen med vedtekter/betingelsene. Kanskje forsikringsselskapet har den i engelsk versjon eller oversettelse.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

pass

 

för hele beättningen er ikke så dumt heller om man skall utanför Skandinavien eller Schengen

 

Som nordmann er det nødvendig med pass uansett hvor langt man skal, om man skal utenfor norges grenser!

Pass er den eneste gyldige ID man som nordmann har i utlandet, også Schengen!

Link to post
Share on other sites

Etter å ha seilt fra Norge til Karibien og besøkt England, Irland, Spania, Portugal, Marokko, Kanariøyene, Kapp Verde, Barbados, St.Vincent og Grenadinene og nå Grenada, har vi vist følgende papirer en eller flere ganger ifbm inn/utsjekking:

- Pass for alle ombord.

- Identitetsbevis for fartøyet.

- Forsikringsbevis (i enkelte marinaer).

- Utklareringspapirer fra forrige land (bare i Karibien, ikke i Europa).

 

Vi har enda ikke hatt tollere inne i båten, bare i cockpit'en for å fylle ut papirene. Det har aldri vært spørsmål om hva vi har ombord av diesel, mat, reservedeler. Bare et par ganger vi har oppgitt antall flasker alkoholholdig drikke og tobakk.

 

Men ta selvsagt med båtførerprøve, VHF sertifikat, radiolisens, reiseforsikringsbevis, europeisk helsetrygdekort, rett og slett alt du måtte ha av papirer som kan være med.

 

Hilsen Menja

Link to post
Share on other sites

I Ulseths bok "Fritidsbåt skipperen", utgitt på Gyldendal forlag, 1. utgave, 1. opplag, side 94 fremkommer opplysningen om at de nevnte dokumenter er aktuelle for fritidsfartøy i forbindelse med dokumentasjon av sjøforklaring.

 

Det kan nok være verd byret å ha en nøye gjennomgang av hva man bør ha med ombord før neste langtur starter.

 

Jeg håper at vi her på BP kan lage et dokument som inngår i dokumentregisteret som viser hva vi må ha med ombord på lengre seilas.

 

Jeg må innrømme at jeg er svært usikker på hva jeg trenger å ta med av forsikringsdokuemter på båten, meg selv og øvrige familiedeltagere.

 

Vi har flere bekreftelser på europeiske forsikringer - men disse har en tendens til å ligge hjemme når vi er under seilas.

Link to post
Share on other sites

Som FDI skriver er det ytterst få papirer du MÅ ha med på en lengre tur. Det må skilles mellom hva som er unødvendig, hva som BØR være med, og hva som MÅ være med.

 

MÅ-bunken er ganske tynn:

Sertifikat og konsesjon for VHF evt kortbølgeradio

Identitetsbevis for båten

D5L sertifikat hvis du har

Helsetrygdkort

Ansvarsforsikring for båten

Pass for alle ombord

Visum hvis det kreves dit du skal, merk at det ofte er forskjellige krav avhengig av om du kommer med fly eller om du seiler dit på egen hånd.

Loggbok (som føres jevnlig. skriv ned kurs, fart, posisjon, vær) Dette er et viktig dokument i fall du skulle komme ut for en ulykke.

 

Om det kreves enkelte papirer ifm CE-merkingen vet jeg ikke. Båten vår er fra før-CE-tid.

 

BØR-bunken er det mange meninger om, enkelte ting er udiskutable. Eksempelvis kart. Du bør også for din egen del ha med reiseforsikringsbevis (hvis du har) Personlig syns jeg det er lurt med en bunke egenproduserte brevark. Lag det så det ser passe offisielt ut, uten å skryte på deg mer enn du kan stå inne for. Riksvåpen er for eksempel uaktuelt, men lag gjerne en personlig logo. En oversikt over båtens strømoplegg er lurt, likeledes bruksanvisninger, splittegninger, serienummer og garantibevis for alt løst utstyr du har ombord. Selvfølgelig så langt det er praktisk mulig.

 

JEG syns det er lurt med bilder fra Norge. De bidrar ofte til å komme i kontakt med mennesker du ikke kan kommunisere med pga språkbarrieren. Bilder av familien er alltid populært å vise fram, ta også med noen snø og ski, midnattsol og nasjonalromantiske postkort du kan gi bort. Bilder og postkort er mest interessant hvis du skal langt. Skal du til Sverige eller Tyskland er det kanskje ikke så viktig.

 

Jeg kan ikke skjønne at det skal være nødvendig å ha med skipstegninger. Det er tross alt ikke noen supertanker vi seiler med. Slike tegninger kan fremskaffes i ettertid hvis det skulle bli aktuelt. Legeattest er heller ikke det første jeg ville tenkt på. Hvem skulle være interessert i å se på den?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Resept for eventuelle medisiner er viktig, det glemte jeg. Spesielt viktig er det, hvis du som oss har med nok godis til å ta livet av en middels afrikansk landsby. Men legeattesten er jeg ikke med på. En resept er vel et offisielt papir, og hvis de ikke godtar det ringer jeg til ambasaden.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg håper at vi her på BP kan lage et dokument som inngår i dokumentregisteret som viser hva vi må ha med ombord på lengre seilas.

 

Hej roaldbj, skulle du kunna vara 'sekreterare' o revidere ett sådant dokument allt eftersom det växer fram?

 

 

du har en bra utgangspunkt i det Lars_Herman og dom andre skriver.........

 

jag skulle föreslå att dele opp det på fartsområde oxo

 

........................Norge,Skandinavien,Europa,Världen

Obligatoriskt/Må

 

pass....................0.............0..............(X)........X

 

radiosertifikat......X.............X..............X...........X

.

.

.

.

 

Bör

.

.

.

.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tilbake til spørsmålet.

Det er en bråte båter ute og seiler langtur som har LOA under 10 m.

De er altså for stutte til å bli tatt opp i NOR eller bekvemmelighetsregisteret NIS. ( hvilken hensikt det nå skulle ha).

Men de de alle har, ifølge de jeg har plaget med spørsmål, er identitetsbevis fra Sjøfartsdirektoratet. Jeg har aldri hørt om noen, eller snakket med noen, som ikke har fått det akseptert noe sted. Dokumentet viser jo utvilsomt hvilket fartøy det er, hvilken nasjonalitet det har og hvem som eier det.

 

Det kunne være en interessant eksersis å sette opp en "fasit", slik signaturen Gunga Din peker på omhandlende hvilke papirer man skal ha med.

Kanskje en "fasit" som lister opp sikkerhetsutstyr også kunne legges til.

 

Og, noe jeg aldri har fått klart svar på. Skipsapotek.

Det må da være noen her som kjenner en syk søster som har kjennskap til dette rundt skipsapotek. Det er jo noen som har dette som jobb.

 

Av papirer har jeg selv med :

 

- Identitetsbevis.

- Radiokonsesjon.

- Kompetanse.

- Kopi av forsikringsdokumentet.

- Pass.

 

Mitt fartsområde er Skandinavia.

Link to post
Share on other sites

jepp tilbake på sporet

 

 

.....................................Norge,Skandinavien,Europa,Världen

 

Obligatoriskt/Må

 

Identitetsbevis/

registrering båt...................0.............0..............X..........X

 

pass....................................0.............0.............(X)........X

 

radiosertifikat......................X.............X..............X.........X

 

Radiokonsesjon...................X.............X..............X.........X

 

Nautisk Kompetanse............0............0...............X.........X

 

Kopi forsikringsdokumentet..0.............0..............X..........X

(ansvarsforsikkring)

 

skipsdagbok eller loggbok....0.............0.............(X).........(X)

 

Bör

 

skipsdagbok eller loggbok....0.............0.............(X).........(X)

 

.

.

.

 

0= ikke krav, (X)= visse länder, X=krav

 

 

 

 

rette mig om jag har gjort feil...........

 

spm......er det ikke så att man skall kunna bevisa att man betalt moms på båten inom visse länder,

kanske det er oppfyllt med reg.bevis?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Og, noe jeg aldri har fått klart svar på. Skipsapotek.

Det må da være noen her som kjenner en syk søster som har kjennskap til dette rundt skipsapotek. Det er jo noen som har dette som jobb.

 

Kom over for noen dager siden over en omfattende opplisting av hva som skulle være med i et skipsappotek i en lovtekst. Husker ikke hvilken lov, men det må ha vært en maritim lov. Skal lete etter denne senere.

 

Et ukvalifisert svar på oppmåling og båtlengde under 10m; jeg tror det kun gjelder nyttefartøyer.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Noen kommentarer.

 

Riktignok sier det Nordiske charteret at det er passfrihet for nordiske borgere i Norden.

Men EU sier at alle EU-borgere, hvilket nordmenn for alle praktiske formål er, skal ha ID-kort.

Norge har ikke ID-kort, så passet må med utenfor riksgrensa.

 

Dekksdagbok. Hva er praksis?

Ei offisiell dekksdagbok har samme format som VG, er tjukk som en telefonkatalog og er tung som bly. Den skal også attesteres av politi eller utenriksstasjon. Blir litt overkill.

Selv har jeg ei pent innbundet ulinjert bok hvor jeg noterer avgang, ankomst, vær, hendelser, service o.a.

Link to post
Share on other sites

Riktignok sier det Nordiske charteret at det er passfrihet for nordiske borgere i Norden.

Men EU sier at alle EU-borgere, hvilket nordmenn for alle praktiske formål er, skal ha ID-kort.

Norge har ikke ID-kort, så passet må med utenfor riksgrensa.

 

Oh var det det du menade med Identitetsbevis i ditt tidl inlegg?

 

jag trodde du menade reg.bevis på båten?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...