Jump to content

Scand 26 med diesel


VO`n

Recommended Posts

http://www.autodb.no/cgi-bin/boat/prospect...6&username=

 

1192786-bilde1-mmmmmbg.jpg

 

Hei,

 

Noen av dere som har erfaring med en 130 hesters diesel i en Scand 26 ?

 

Jobber motoren seg i "hjel" eller vil den fungere bra... familie på 4, bagasje for en uke og full tank veier tross alt noen kg, og 130 hester høres lite ut i en såpass stor båt...

 

Hva kan man forvente i toppfart og når legger denne seg i plan ?

 

Tips mottas med takk !

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Scand 26CC 1986 med VP151A (bensin, 150 HK) og VP290SP.

Med denne innstallasjonen gjør båten 22 knop med full vann og bensintank og en person ombord. Hvis jeg tar med hele familien på 5 personer går den i ca. 16 knop i maks fart.

 

Da er det mye usannheter ute å går når det gjelder knop på Scand når jeg leser de på finn og autodb :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

En kolega av meg har en Scand 26 med 130 hk Volvo diesel. Mener at det er et 180 drev med duoprop som sitter på. Båten går som en kule. Jeg skal høre med ham imorgen om fart ++. Han har ofte mye folk ombord, så han veit sikkert litt om fartpotientale med litt vekt ombord.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Hvis det er tilfelle så er jo 130 hester "nok" til å flytte oss fra A til B uten de store problemer...

Men... takker for alle innspill så får en se hva en ender opp med til sommeren...

 

Noen som har tips om andre båter jeg kan se etter til under 200.000,- kroner ?

Scand er vel den jeg synes skiller seg litt ut fra mengden, men er det andre båter jeg kan se etter tar jeg gjerne i mot tips..

En ser seg fort blind.... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

kommer du over en Scand Queen 26 med diesel til under kr.200.000.- så løp og kjøp.

 

Min erfaring med denne båten er bare positiv . 165 hk diesel marsjer på nesten 30kn. nå bruker 165 hk. litt mer drivstott en 110 hk. Velg den med stå høyde inni. CC er en ypperlig båt med stå høyde , hc-en er litt lav og i tillegg har den en snublekant ute.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med denne båten er bare positiv . 165 hk diesel marsjer på nesten 30kn. nå bruker 165 hk. litt mer drivstott en 110 hk. Velg den med stå høyde inni. CC er en ypperlig båt med stå høyde , hc-en er litt lav og i tillegg har den en snublekant ute.

 

:confused:

 

Hvordan i all verden får man en Scand 26 til å marsje på nesten 30kn? Riktignok er det oppgitt med en 165 hk diesel, men med min AQ151A (150hk bensin) og VP290SP med 15*15,25L gjør båten maks 22kn, marsjer på 17 kn. Mangler riktignok 400 RPM på fullt pådrag. Tenning er riktig innstillt på motoren.

Har jeg helt feil propell eller er det fordi jeg har bensinmotor som har mindre dreiemoment enn en diesel?

 

Data; Scand 26CC 1986, AQ151A(150hk bensin), VP290SP (15*15,25L).

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Vi har flere sommre med Scand 26 cc, og hold dere fast: Vi har kun 85 hk turbodiesel. Drøye 16 knop med fulle tanker og feriebagasje, men til vanlig bruk ligger vi på ca 18. knop.

Med full båt og full gass bruker vi ca 11 liter diesel i timen, vi må altså tvinge i den drivstoff He, he.. I Tilegg er er det fast aksling på denne. Båten er bygd for halplan, men rundt 12-13 knop legger nesa seg ned, hvis vi bruker flaps aktivt. Selv har jeg erfart at det ikke er så godt å kjøre med nesa ned, så jeg tilter den somregel til et mellomområde..

 

Ble noen fristet til å prøve?

 

Båten er tilsags... :)

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...