Jump to content

Dgps


Eimo

Recommended Posts

Hei.

Har hatt DGPS i mange år, og det var tidligere merkbart nøyaktigere enn vanlig GPS, stor forskjell på 15m og opp mot 100m feil.

 

Nå merker jeg ingen praktisk forskjell med eller uten. Om nøyaktigheten er 5 eller 10m er vanskelig å registrere. Men kjøp gjerne en GPS som er klar for WAAS (EGNOS her i Europa) som PanPan skriver. Systemet er faktisk i prøvedrift allerede.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte kartplotter m/GPS (Simrad CP40, senere oppgradert til CP42 Sunview) til 2000-sesongen. Jeg valgte vanlig GPS og sparte en del 1000-lapper på det. I min forrige båt hadde jeg en Simrad CE30, også den med vanlig GPS.

 

Etter at "støyen" nå er tatt bort er vanlig GPS godt nok. Jeg er i hvert fall kjempefornøyd.

 

Mange steder er fortsatt kartene en langt større feilkilde enn GPSen. Heldigvis har vi etter hvert fått nye kartblad oppover Sørlandskysten (det siste var vel kartblad 5). Til siste sesong forelå disse også i C-map format. Andre steder i Østlandsområdet er det fortsatt en del eldre kart, selv om målingene ikke er så gamle og dårlige som i områdene som dekkes av kartblad 5 og 6.

 

Jeg ville spart penger og gått for vanlig GPS.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...