Jump to content

Hvordan montere septiktank i båt


MacStorm

Recommended Posts

Har tenkt å montere septikktank i min windy 8000 som har montert pumpetoalett uten tank. Hvordan montere septiktank?

Kan jeg bruke eksisterende vanninntak/utløp? Båten har utslipp under vann. Hva slags tank pumpe anbefales (Hadde i utgangspunktet tenkt manuell pumpe)?

 

Gode tips/råd mottas med takk!! :seeya::flag::cheers:

Link to post
Share on other sites

Du kan bruke samme inn og utløp ja, det eneste du må ha er en ny gjennomføring til lufting av tanken. Ellers er det bare å finne et passende sted for tanken, strekke 38mm lukttett slange fra tank til toalettet, og en 38mm slange fra tanken via pumpe til det utløpet som du har fra før. Samt en slage for luftingen da. Jeg monterte tank hos meg i fjor vår, og valgte da å gå for manuell pumpe for å gjøre det så enkelt og problemfritt som mulig. Og det fungerte helt utmerket hele forrige sesong, så jeg er godt fornøyd!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg planlegger å bytte gammel septiktank av aluminium med en tank i plast. (Syrefast er også OK). Viktig med kvalitet, og har funnet en på 70 l hos Plastinvent AS. Dette er en ”ren” tank uten stusser, men det er mulig jeg ber om å få sveist fast stussene for 38 mm slange inn og 38 mm slange ut. I tillegg utlufting på 19 el. 25 mm. Alternativet er å montere nylon skroggjennomføringer sjøl. Men på septik bør det gjøres ”skikkelig”. Tanken bør ha mannlokk. Obs. bruk SEPTIKslange for å unngå lukt.

Eksisterende inn og ut må være OK.

Du bør ha kuleventil mellom tanken og pumpen i fall det skjer noe med pumpen. I så fall enklere å ta ut pumpen uten å tømme septiktanken først. Manuell pumpe leveres bl.a. av Maritim for ca 900 kroner. Jeg har imidlertid elektrisk pumpe som gjør tømmingen mye enklere.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Jeg planlegger å bytte gammel septiktank av aluminium med en tank i plast.

 

Plast.... :confused:

Alle septiktanker av plast jeg har hørt om har før eller siden begynt å lukte.

I min bekjentskapskrets er det iallefall ikke flere plasttanker igjen på septiksiden,

nyere som gamle.

 

Mulig det kan ha skjedd noe på utviklingssiden som jeg har gått glipp av,

men all min erfaring tilsier at plasttanker bokstavelig talt er en løsning det lukter av etter en tid.

 

Mitt tips er syrefast og ikke noe annet

Du kan sikkert få laget en tank etter skrogmål hos et sveiseverksted som har utstyr

for å lage- samt trykkteste dette.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har lest mye om septiktank her på BP. Mange har gode erfaringer med plasttank. Må selvfølgelig være av "god nok" kvalitet. Rustfritt er vel ikke å anbefale (heller ikke aluminium). Syrefast er eneste alternativ. Selv om også syrefast kan korrodere, vil den sikkert vare i mange, mange år.

Hadde en 1985 modell med septiktank i plast. Ikke noe problem med lukt i løpet av de 20 årene jeg hadde båten. Jeg "tar sjansen" på plasttank.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også hatt en tråd gående om septikktank og har vært i tvil om jeg skal velge plast eller syrefast. Jeg kjøpte en tank fra Nopro som skal være veldig bra og luktfri men den var desverre noen cm for høy.

 

Derfor blir det nok syrefast tank fra maritim.no da denne har mål som passer og har en fornuftig pris. Problemet med tanker i metall er at det kan/vil dannes H2S i tanken og du får et svært surt miljø. Med tilstedeværelse av H2S korroderer nesten alt. Dette vil jeg løse ved å spyle tanken regelmessig med farskvann, f.eks etter langtur. Dette for å unngå at den blir stående med gammel dritt på tanken.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Tilleggskommentar:

Plastinvent AS opplyser at de garanterer at tanker som er rotasjonsstøpt av næringsmiddelgodkjent polyethylenplast er gasstette, også over mange, mange år.

Ba meg være obs på at også lufteslangen måtte være at septikkvalitet. Ellers vil det kunne lukte av en dårlig/gammel slange. Da er det 25 mm som er aktuelt. (Det finnes bare 25 mm og 38 mm av denne kvalitet iflg. Plastinvent).

Link to post
Share on other sites

Plasttanker av god kvalitet kan nok være luktefri, men jeg har dårlig erfaring med stussene. Dersom de er gjenget inn i tanken har de lett for å bli for svake i forhold til belastningen fra de stive inn- og utløpsslangene og dermed begynne å lekke. Jeg måtte kassere en plasttank bare etter en sesong pga. lekasje. Nå er det sikkert forskjell på ulike fabrikater, men sjekk stussene.

Link to post
Share on other sites

(Det finnes bare 25 mm og 38 mm av denne kvalitet iflg. Plastinvent).

Nei, det stemmer ikke. Det finnes også septikslange til lufting med 19 mm ID. Den er laget i samme materiale som 25 og 38 mm variantene.

 

Plasttanker av god kvalitet kan nok være luktefri, men jeg har dårlig erfaring med stussene. Dersom de er gjenget inn i tanken har de lett for å bli for svake i forhold til belastningen fra de stive inn- og utløpsslangene og dermed begynne å lekke.

Gjengete stusser er meningsløst på septiktanker. Jeg hadde det på en forhenværedne tank, på toppen av det hele var den gjenget inn nederst mot bunnen av tanken. Så kan man gjette seg til hvor dævelskapen begynte å lekke først ... Det er ingen tvil om at syrefast med sveisete stusser er det eneste saliggjørende. :smash:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har skiftet ut og fått sveiset to septiktanker i rustfritt etter mål til tidligere båter.

 

Disse ble sveiset etter maler slik at de fulgte buen i skroget og fikk max

volum pga optimal plassutnyttelse.

 

Den ene tanken som ble byttet ut var 4-kantet i utgangspunktet og på ca. 50 liter.

Den nye i syrefast var skreddersydd til plassen og fikk med seg hver ledige centimeter

i skottet og tok ca. 130 liter,- på samme plasseringen!

 

Det er mange proffesjonelle verksteder som utfører dette (sammen med trykktesting i etterkant)

og jeg har vel betalt ca. 4-5000 for en slik ferdig med stusser og alt.

 

Da er stussene også vært plassert akkurat slik jeg vil ha dem slik at slangene ligger

optimalt med korteste vei i forhold til resten av installasjonene.

 

Ferdige tanker blir "halvfabrikat" hvor du må tilpasse båten til tanken og ikke omvendt :wink:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På "rene" plasttanker (jf. f.eks. Plastinvent AS) monteres/plasseres stussene - f.eks. rørstumper for 38/25 mm slange, etter kundens anvisning, og som sveises fast i tanken.

Tank i syrefast er sikkert OK, men vil bare gjøre oppmerksom på at plasttank neppe behøver bli noe problem.

Redigert av zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Støtter forslaget om å få spesiallaget en ståltank som passer til båten. Jeg gjorde dette på den forrige seilbåten min. Da lagde jeg en dummy i kartong, slik at jeg fikk utnyttet plassen samtidig som jeg kunne kontrollere at det var mulig å få tanken på plass gjennom luka i stuerommet.

 

De som lagde tanken monterte inn skvalpeskott og rørstusser. Dessverre glemte de festeører, så jeg måtte jobbe litt for å få tanken til å sitte fast. Man ønsker definitivt ikke at tanken løsner i grov sjø!

 

Det kan være lurt å kle tanken med vibrasjonsdempende matter før den settes på plass.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Jeg håper at jeg ikke "stjeler" emnet, men har et spørsmål som går på nesten det samme - så håper det er OK.

 

Det gjelder septikpumpe: Har Whale Gulper elerktrisk pumpe. Jeg erstattet den gamle manuelle septikpumpen med denne i sommer. Den er montert på utløpet av septiktanken (nederst på tanken) og slange videre til brunnkranen. Ingen svanehals el.l. Det vil bygge seg opp et lite trykk mot pumpen etter hvert som tanken fylles. Kan det tenkes at pumpen lekker i tømmeretningen. I så fall ikke bra, og da må jeg endre på plasseringen av pumpen i fohold til tanken. Noen som har erfaringer om dette?

Link to post
Share on other sites

Jeg tviler på at det er et problem. Ettersom jeg husker har denne pumpen tilbakeslagsventil både på innløp og utløp. Så det skal litt til for å trykke noe igjennom bare ved fylling av tanken, forutsatt god lufting på tanken.

Jeg har imidlertid lagt svanehals til over vannlinjen ved skroggjennomføringen i bunn av båten, dette pga. sikkerhet med tanke på eventuell lekkasje inn i båten fra sjø. Dette er gjennomført på alle gjennomføringer.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Først til tråden - jeg har hatt to båter med plast-tank, og ikke hatt noen problemer. Det som derimot kan lukte etter noe tid er gummislangene, og en "forhandler" av slike fortalte meg at etter ca 5 år ville slangene begynne å lukte.

 

 

Når det gjelder deg med pumpa, forstod jeg det slik at du hadde pumpa montert under tanken, og at slangen gikk videre nedover og ut av båten. Med en slik montering tror jeg ikke gulperen vil være tett nok. Det er riktignok 4 ventiler du skal igjennom, men i flyt retningen åpner de jo. På gulperen har jeg vært borti både myke og stive ventiler, så en sving med slangen over tanknivå hadde vel vært det beste.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...