Jump to content

Båtlappen


jankospeed

Recommended Posts

Nei, det er ikke besluttet ennå. MEn det skal utredes politisk.

Såvidt jeg kjenner til gjennom mine kanaler er det politiske allerede på plass. Man har overlatt ansvaret for å utforme forskriftene til fagetaten som er Sjøfartsdirektoratet. Der arbeider man med saken, delvis i samarbeid med bransjeorganisasjoner. Grensene for båtstørrelse, motoreffekt og hastighet er naturlig nok sentrale elementer i dette arbeidet.

Det er såvidt jeg forstår lite trolig at forskriftene vil være klar til innføring i 2007 slik som tidligere antydet . . . .

Link to post
Share on other sites

. Grensene for båtstørrelse, motoreffekt og hastighet er naturlig nok sentrale elementer i dette arbeidet.

Det er såvidt jeg forstår lite trolig at forskriftene vil være klar til innføring i 2007 slik som tidligere antydet . . . .

 

 

Tror de har litt jobb foran seg. De skal lage et regelverk som omfatter nevte elementer. Når de gjennomfører

dette skal det være praktisk mulig å gjennomføre en event kursing for de som trenger dette. Hvilke ferdigheter

skal man forlange event for å få dette gjennomført før f eks 2008. Ser vel at dette kan bli vanskelig før

2009. Ellers må de legge dagens båtførerprøve som pensum. Ett normalt D5L kurs har tidligere tatt 8 md.

 

Blir spennende å følge. Tipset mitt er: Ikke tilbakevirkende kraft, men prøve for de som fyller 16 i 2008.¨

VIl tro de mener båtførerprøven pr dd er tilrekkelig. Det kan ha hendt før att jeg har tatt feil, men når :rolleyes:

Redigert av baatsman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sakset fra knbf.no:

 

KNBF mener at kravet må omfatte førere av båter som er større enn 8 meter, eller gjør større fart enn 15 knop eller som har større motor enn 25 kw (34 hk), samt at det gis ”amnesti” til båtførere som kan dokumentere at de har ført fritidsbåt i mer enn 5 år.

 

Har en følelse av at det bilr noe i den duren.

Link to post
Share on other sites

I tillegg tipper jeg det blir gitt amnesti for de som har båtførerbevis - håper i alle fall det :-)

 

Men dette er jo bare gjetting. Det korrekte fikk du i første svaret.

 

Om jeg få gjette mer så vil det ikke bli nok å dokumentere å ha kjørt fritidsbåt i 5 år, men fritidsbåten også må overskride de grensene knbf har satt. Altså tror jeg ikke det blir nok å ha eid en liten jolle.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer litt på hvorfor det skal være amnesti. De som i dag har bårførerprøven innehar jo alt den nødvendigge kunnskapen og ikke minst den praktiske kompetansen, så da er det jo kun å avlegge en liten eksamen og eventuell praktisk utsjekk. Siden de alt beherkser dette så er jo dette ren plankekjøring, og burde være unnagjort på en drøy formiddagstime.

 

Enkelt og greit efter min mening. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Innehar "nødvendige lapper", men lurer på hvem som skal håndheve/kontrollere båtførerne...

Politikerne har jo folk ansatt for å finne på nye avgifter og skatter, så det skal ikke forundre meg om det kommer en eller annen "skatt" for å finansiere kontroll-instansen :puke:

Ser 2 muligheter: Enten årsavgift på båten (a la veiavgift på bil), eller "lapp-avgift" på båtfører....

Veiavgift på diesel til båt er vel skrinlagt foreløpig, men resten av Europa (med noen få unntak) betaler denne. (Ref strengen om tysklandsfareren)

De finner SIKKERT på noe! :sad:

Link to post
Share on other sites

Att de innfører sertifikat, er helt OK. Tror faktisk det kan være positivt. Det jeg reagerer mest på, er tidsperspektiv. Det sies 2007, men praktisk er dette umulig. Er det 2008, da er det et forenklet sertifikat, nettop

fordi det er praktsik umulig å gjennomføre lengre studie pga tid. Det finnes ikke nok skoler til å ta imot en

massemønstring som det har vært skrevet om tidligere ca 100.000 stk.

 

For å lære opp 100.000 stk sees det praktisk gjennomførbart? Njet. Når de faktisk ikke har ferdigbehandlet hva

som skal kreves. For Poseidon/kollegaer som driver i dette faget, ville sikkert ønsket seg informasjon, slik at han forberede seg til "stormen". Praktisk prøve for alle, det kunne vært fint det.

 

Tror vi snakker heller 2009/2010. Det skal være praktisk gjennomførbart.

 

Hva er ca kapasitet idag på

 

Båtførerprøve

D5L

 

 

Men att det kommer nye regler er sikkert. Men her var myndighetene ute litt for tidlig med innføring, før de hadde

tenkt hvordan de skulle få det til.

 

Hvis det finnes børsnoterte båførerskoler, tror jeg det er ett godt tips. :wink:

Redigert av baatsman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror vi snakker heller 2009/2010. Det skal være praktisk gjennomførbart.

Det tror jeg også. :yesnod:

Hvis det finnes børsnoterte båførerskoler, tror jeg det er ett godt tips. :wink:

Tja ... Her har jeg mer tro og håp om at det gjøres en dugnadsinnsats.

Det er sikkert mange erfarne båteiere som kunne bistått som instruktører.

Utfordringen ligger i å organsiere og legge til rette.

 

Hvis f.eks jeg hadde blitt forespurt, så hadde jeg gjerne stilt opp mer eller mindre gratis som instruktør, men forutsetningen min ville vært at ting var godt tilrettelagt og organisert på forhånd, så jeg ikke behøvde å bruke tild på "kjedelig" adminsitrativt arbeid, eller finne opp hjulet omigjen.

Link to post
Share on other sites

Grensene for båtstørrelse, motoreffekt og hastighet er naturlig nok sentrale elementer i dette arbeidet.

Det er jo i utgangspunktet klare rammer. Grensen bør vel ikke være lavere enn dagens grense for førere under 16 år, og den kan vel heller ikke ligge for nær størrelsen hvor det kreves at båtfører har D5L. På den annen side, KNBF og NSF ser ut til å ha litt forskjellige ønsker, og båtskolene ønsker vel heller ikke grenser som lager totalt kaos de neste årene.

 

Spørsmålet om det skal være noen form for amnesti eller konverteringsregel er det ikke mulig å svare på før kompetansekravet for selve båtførersertifikatet er kjent. Dersom det blir så enkelt at dagens frivillige båtførerprøve blir obligatorisk for båter over en viss størrelse, motoreffekt eller fart så er det antagelig ikke så mye å mase med. Etter hva myndighetene har uttalt så er det uaktuelt å lage et obligatorisk sertifikat som tilfredsstiller kravene til ICC, så det kan uansett ikke bli så veldig mye vanskeligere enn dagens frivillige prøve.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke sjønne at det skal være så vanskelig, det er bare å legge sertifikat-plikt som er gjeldene over dagens

krav til de som er under 16. Verre er det ikke.

 

Man har i de senere årene gjordt endringer.

 

Se på motorsykkel, mopedlapp og lett lastebil. Man gjøre det vanskelig om en vil.

 

Så får man vurdere som på motorsykkel om det skal være hastighetsbestemmelser etter alder, eller om det skal gå på HK.

Link to post
Share on other sites

Dette tror jeg om saken....

 

For det første; båtførerbevis blir godkjent. Evnt slik at de som har eldre bevis enn 10 år tar en prøve.

 

For det andre, mener det blir gjeldene for de som fyller 16 år, etter en gitt dato, f.eks. 1/1/08. Men det får nok ikke umiddelbart tilbakevirkende kraft. Jeg tror det vil eksistere en overgangsordning, i f.eks. tre-fem år. I denne perioden kan dagens erfarne, men uskolerte båtførere (f.eks. meg:confused:? ) gå opp til eksamen, og få beviset uten å måtte delta på kurs.

 

For det tredje; det blir differensiert på båttype, med 2-4 kategorier.

 

For det fjerde, gjennomgått og bestått D5L kurs blir godtatt, garantert!! håper jeg...

Link to post
Share on other sites

I denne perioden kan dagens erfarne, men uskolerte båtførere (f.eks. meg:confused:? ) gå opp til eksamen, og få beviset uten å måtte delta på kurs.

 

Bare et paralellt eksempel: Mopedlappen...måtte oldies'ene ta noen oppkjøring?

 

Her er det hundretusener det er snakk om....jeg er litt spent på hvordan reglene blir....overgangsregler...opparbeidet praksis.....båtstørrelse.......motorkraft........hastighet...

 

Men blir ikke reglene for å føre båtene de samme?

 

Tror rett og slett det er flere enn meg som er litt :crazy:

 

PS......dersom alt er så enkelt og opplagt....hvorfor er det ikke gjort for lenge siden?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...