jankospeed Startet 27.Januar.2007 Del på Facebook Startet 27.Januar.2007 Hei på dere. Noen som kan gi meg et svar anngående båtførerbevis? Er det vedtatt at alle som skal føre båt må ha dette uannsett størrelse og HK ? Med hilsen Janko Sitér dette innlegget 2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI 2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.Januar.2007 Del på Facebook Svart 27.Januar.2007 (redigert) Nei, det er ikke besluttet ennå. MEn det skal utredes politisk. Så pr i dag er det bare LOA over 15 meter som er grensen - og da må man ha D5L for å føre båt over 16 meter LOA opp til 50brt Redigert 27.Januar.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 27.Januar.2007 Del på Facebook Svart 27.Januar.2007 Så får vi bare håpe på at det ikke blir noe av. Vi trenger ikke flere melkkuer Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 27.Januar.2007 Del på Facebook Svart 27.Januar.2007 og da må man ha D5L for å føre båt over 16 meter LOA opp til 50brt Fra og med 15 meter LOA (for enkelhets skyld, og litt forenklet: lengde) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.Januar.2007 Del på Facebook Svart 27.Januar.2007 Fra og med 15 meter LOA (for enkelhets skyld, og litt forenklet: lengde) Det var en skrifelei - det er 15mLOA som gjelder. Ikke helt uten grunn at Windy 52 er 14,95 meter LOA Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 27.Januar.2007 Del på Facebook Svart 27.Januar.2007 Nei, det er ikke besluttet ennå. MEn det skal utredes politisk. Såvidt jeg kjenner til gjennom mine kanaler er det politiske allerede på plass. Man har overlatt ansvaret for å utforme forskriftene til fagetaten som er Sjøfartsdirektoratet. Der arbeider man med saken, delvis i samarbeid med bransjeorganisasjoner. Grensene for båtstørrelse, motoreffekt og hastighet er naturlig nok sentrale elementer i dette arbeidet. Det er såvidt jeg forstår lite trolig at forskriftene vil være klar til innføring i 2007 slik som tidligere antydet . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.Januar.2007 Del på Facebook Svart 27.Januar.2007 . Grensene for båtstørrelse, motoreffekt og hastighet er naturlig nok sentrale elementer i dette arbeidet. 50 fot , 50 knop, 50 brt. Enkelt å huske Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 27.Januar.2007 Del på Facebook Svart 27.Januar.2007 (redigert) . Grensene for båtstørrelse, motoreffekt og hastighet er naturlig nok sentrale elementer i dette arbeidet.Det er såvidt jeg forstår lite trolig at forskriftene vil være klar til innføring i 2007 slik som tidligere antydet . . . . Tror de har litt jobb foran seg. De skal lage et regelverk som omfatter nevte elementer. Når de gjennomfører dette skal det være praktisk mulig å gjennomføre en event kursing for de som trenger dette. Hvilke ferdigheter skal man forlange event for å få dette gjennomført før f eks 2008. Ser vel at dette kan bli vanskelig før 2009. Ellers må de legge dagens båtførerprøve som pensum. Ett normalt D5L kurs har tidligere tatt 8 md. Blir spennende å følge. Tipset mitt er: Ikke tilbakevirkende kraft, men prøve for de som fyller 16 i 2008.¨ VIl tro de mener båtførerprøven pr dd er tilrekkelig. Det kan ha hendt før att jeg har tatt feil, men når Redigert 27.Januar.2007 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 28.Januar.2007 Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 Sakset fra knbf.no: KNBF mener at kravet må omfatte førere av båter som er større enn 8 meter, eller gjør større fart enn 15 knop eller som har større motor enn 25 kw (34 hk), samt at det gis ”amnesti” til båtførere som kan dokumentere at de har ført fritidsbåt i mer enn 5 år. Har en følelse av at det bilr noe i den duren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 28.Januar.2007 Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 I tillegg tipper jeg det blir gitt amnesti for de som har båtførerbevis - håper i alle fall det :-) Men dette er jo bare gjetting. Det korrekte fikk du i første svaret. Om jeg få gjette mer så vil det ikke bli nok å dokumentere å ha kjørt fritidsbåt i 5 år, men fritidsbåten også må overskride de grensene knbf har satt. Altså tror jeg ikke det blir nok å ha eid en liten jolle. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 28.Januar.2007 Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 Jeg lurer litt på hvorfor det skal være amnesti. De som i dag har bårførerprøven innehar jo alt den nødvendigge kunnskapen og ikke minst den praktiske kompetansen, så da er det jo kun å avlegge en liten eksamen og eventuell praktisk utsjekk. Siden de alt beherkser dette så er jo dette ren plankekjøring, og burde være unnagjort på en drøy formiddagstime. Enkelt og greit efter min mening. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
sammy Svart 28.Januar.2007 Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 Virker som det er mange nervøse båteiere,slapp av det er ikke farlig å ta dette beviset,det er nesten farligere og ikke ta det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 28.Januar.2007 Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 Makelighet..... Innebygd aversjon mot å gjøre noe jeg synes er unødvendig bare fordi noen har sagt jeg må.... Dette er nå grunnene til at jeg håper båtførerbeviset holder som kvalifikasjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 28.Januar.2007 Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 Innehar "nødvendige lapper", men lurer på hvem som skal håndheve/kontrollere båtførerne... Politikerne har jo folk ansatt for å finne på nye avgifter og skatter, så det skal ikke forundre meg om det kommer en eller annen "skatt" for å finansiere kontroll-instansen Ser 2 muligheter: Enten årsavgift på båten (a la veiavgift på bil), eller "lapp-avgift" på båtfører.... Veiavgift på diesel til båt er vel skrinlagt foreløpig, men resten av Europa (med noen få unntak) betaler denne. (Ref strengen om tysklandsfareren) De finner SIKKERT på noe! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 28.Januar.2007 Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 (redigert) Att de innfører sertifikat, er helt OK. Tror faktisk det kan være positivt. Det jeg reagerer mest på, er tidsperspektiv. Det sies 2007, men praktisk er dette umulig. Er det 2008, da er det et forenklet sertifikat, nettop fordi det er praktsik umulig å gjennomføre lengre studie pga tid. Det finnes ikke nok skoler til å ta imot en massemønstring som det har vært skrevet om tidligere ca 100.000 stk. For å lære opp 100.000 stk sees det praktisk gjennomførbart? Njet. Når de faktisk ikke har ferdigbehandlet hva som skal kreves. For Poseidon/kollegaer som driver i dette faget, ville sikkert ønsket seg informasjon, slik at han forberede seg til "stormen". Praktisk prøve for alle, det kunne vært fint det. Tror vi snakker heller 2009/2010. Det skal være praktisk gjennomførbart. Hva er ca kapasitet idag på Båtførerprøve D5L Men att det kommer nye regler er sikkert. Men her var myndighetene ute litt for tidlig med innføring, før de hadde tenkt hvordan de skulle få det til. Hvis det finnes børsnoterte båførerskoler, tror jeg det er ett godt tips. Redigert 28.Januar.2007 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 28.Januar.2007 Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 Tror vi snakker heller 2009/2010. Det skal være praktisk gjennomførbart. Det tror jeg også. Hvis det finnes børsnoterte båførerskoler, tror jeg det er ett godt tips. Tja ... Her har jeg mer tro og håp om at det gjøres en dugnadsinnsats. Det er sikkert mange erfarne båteiere som kunne bistått som instruktører. Utfordringen ligger i å organsiere og legge til rette. Hvis f.eks jeg hadde blitt forespurt, så hadde jeg gjerne stilt opp mer eller mindre gratis som instruktør, men forutsetningen min ville vært at ting var godt tilrettelagt og organisert på forhånd, så jeg ikke behøvde å bruke tild på "kjedelig" adminsitrativt arbeid, eller finne opp hjulet omigjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 28.Januar.2007 Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 Tipper at det etterhvert koker bort i forbindelse med neste stortingsvalg. Uansett kommer intet å skje i 2007 utifra mine kilder. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 28.Januar.2007 Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 Grensene for båtstørrelse, motoreffekt og hastighet er naturlig nok sentrale elementer i dette arbeidet. Det er jo i utgangspunktet klare rammer. Grensen bør vel ikke være lavere enn dagens grense for førere under 16 år, og den kan vel heller ikke ligge for nær størrelsen hvor det kreves at båtfører har D5L. På den annen side, KNBF og NSF ser ut til å ha litt forskjellige ønsker, og båtskolene ønsker vel heller ikke grenser som lager totalt kaos de neste årene. Spørsmålet om det skal være noen form for amnesti eller konverteringsregel er det ikke mulig å svare på før kompetansekravet for selve båtførersertifikatet er kjent. Dersom det blir så enkelt at dagens frivillige båtførerprøve blir obligatorisk for båter over en viss størrelse, motoreffekt eller fart så er det antagelig ikke så mye å mase med. Etter hva myndighetene har uttalt så er det uaktuelt å lage et obligatorisk sertifikat som tilfredsstiller kravene til ICC, så det kan uansett ikke bli så veldig mye vanskeligere enn dagens frivillige prøve. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 28.Januar.2007 Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 Kan ikke sjønne at det skal være så vanskelig, det er bare å legge sertifikat-plikt som er gjeldene over dagens krav til de som er under 16. Verre er det ikke. Man har i de senere årene gjordt endringer. Se på motorsykkel, mopedlapp og lett lastebil. Man gjøre det vanskelig om en vil. Så får man vurdere som på motorsykkel om det skal være hastighetsbestemmelser etter alder, eller om det skal gå på HK. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
jankospeed Svart 28.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 Hei. Takker for alle svar her inne. Blei jammen nervøs for å ikke kunne ta ut min 18 fots Shetland og blåse rein 135 HK i sommer..hehe Da blir det ei råd når den kommer ut av vinterdvale... Sitér dette innlegget 2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI 2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO Link to post Share on other sites More sharing options...
m/s draugen Svart 28.Januar.2007 Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 Det blir også garantert dyrere å ta "lappen"hvis dette blir obligatorisk Men heldigvis tok jeg den i vår,den +vhf.Alt sammen veldig nyttig for oss amatører.Påbudt eller ikke-glad jeg tok den................LÆRERIKT Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hallaron Svart 28.Januar.2007 Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 Dette tror jeg om saken.... For det første; båtførerbevis blir godkjent. Evnt slik at de som har eldre bevis enn 10 år tar en prøve. For det andre, mener det blir gjeldene for de som fyller 16 år, etter en gitt dato, f.eks. 1/1/08. Men det får nok ikke umiddelbart tilbakevirkende kraft. Jeg tror det vil eksistere en overgangsordning, i f.eks. tre-fem år. I denne perioden kan dagens erfarne, men uskolerte båtførere (f.eks. meg:confused:? ) gå opp til eksamen, og få beviset uten å måtte delta på kurs. For det tredje; det blir differensiert på båttype, med 2-4 kategorier. For det fjerde, gjennomgått og bestått D5L kurs blir godtatt, garantert!! håper jeg... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 28.Januar.2007 Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 Helt likt hva jeg tror, men jeg tenkte 2009/2010. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Oteren Svart 28.Januar.2007 Del på Facebook Svart 28.Januar.2007 I denne perioden kan dagens erfarne, men uskolerte båtførere (f.eks. meg:confused:? ) gå opp til eksamen, og få beviset uten å måtte delta på kurs. Bare et paralellt eksempel: Mopedlappen...måtte oldies'ene ta noen oppkjøring? Her er det hundretusener det er snakk om....jeg er litt spent på hvordan reglene blir....overgangsregler...opparbeidet praksis.....båtstørrelse.......motorkraft........hastighet... Men blir ikke reglene for å føre båtene de samme? Tror rett og slett det er flere enn meg som er litt PS......dersom alt er så enkelt og opplagt....hvorfor er det ikke gjort for lenge siden? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 29.Januar.2007 Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 Når ha vel denne lappen blitt diskutert i vel 20 år, så om det skjer noe nå gjennstår og se Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.