Jump to content

Redingsflåte - sertifiseringskostnader


Suzuki

Recommended Posts

hva koster det egentlig å sertifisere en 4-6 manns flåte ? Er det store forskjeller; bør man tenke på dette ved valg av flåte ?

 

Hvor ofte må flåtene sertifiseres ? Er det store forskjeller ?

 

PS-jeg trenger IKKE flåte inne i andedammen min. Dessuten er Jokeren vanntett som Titanic.

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

2000 synes jeg var lite. Jeg ble forespeilet en pris rundt 3500 for å serve en 6 manns Arimar. Men det var hvis alt var iorden. Eventuell bytte av deler eller reparasjoner kom i tillegg. Da begynner nok kronene å rulle.

 

Like viktig som hva det koster, er hvor ofte det skal gjøres. 1. gangs service er gjerne etter 3-5 år eller mer, mens videre service kanskje er så ofte som hvert år. Da begynenr det å koste, selv om selve servicen kanskje er "billig".

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Ja det er prisskilnadar. Minst like viktig er det om du i det heile får tatt service i Norge.

Eg kjøpte ein flåte, Plastimar, av Seatronic for nokre år sidan. Den må sertifiserast i Italia, med mindre du vil betala svært svært mykje. Dvs. dei samlar inn og sender ein container til Italia. Dersom du ikkje rekk den så blir det dyrt.

 

I ettertid har eg høyrta at desse flåtane har "badekvalitet".

 

Godkjennaren av vår noverande flåte sa, off the record, at det var betre å bruka pengane på ein godt utstyrt grabbag.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Poenget var kanskje at det i første omgang er utstyr som du likegodt kan ha i en grabbag som skiftes ut ved service??? Eller hva gjøres med flåtene på disse servicene? Vet at de blåses opp og at de sjekkes for eventuell lekkasje. Men en flåte må da tåle flere år nedpakket i kontainer uten å ta skade av dette (som lekkasjer etc). Noen som vet :confused:

Link to post
Share on other sites

Limer inn informasjon fra Seatronic i Moss:

 

Vi på Seatronic er er kurset og autorisert av både Plastimar, Plastimo og Seago til å gjøre service og sertifisere deres flåter.

 

Videre limer jeg informasjon knyttet til en av produsenete, også hentet fra Seatronic:

 

Plastimar er et Italiensk firma som produserer redningsflåter

og gummibåter. Produksjonen er ISO 9001 godkjent gjennom RINA og flåtene er godkjent for bruk i lystbåt.

 

Jeg får brev fra Seatronic når det er tid for re-kontroll av vår flåte. De har billigere vinter-priser.

Link to post
Share on other sites

Er det ett sted jeg ikke ville vært kjip med pengene så er det på rednignsflåte. Jeg har ingen aning om hvordan redningsflåtene til Plastimar er, men jeg vet at gummibåtene deres er billige - både i kvalitet og pris :wink:

 

Jeg har fundert på flåte, men kommet til at vi klarer oss med gummijolla, en godt utstyrt grab bag og nødpeilsender.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg får brev fra Seatronic når det er tid for re-kontroll av vår flåte. De har billigere vinter-priser.

 

Hei roaldbj.

 

Da forstår jeg det slik at du har litt erfaring når det gjelder dette her. Har det blitt konstantert skader på flåten din når den har vært inne på service? Event. hva slags skader. Kunne også tenke meg å høre hva "billige vinter-priser" er for noe - i klartekst :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har forstått det slik at etterkontrollen - som gjøres hvert fjerde år -

innebærer at flåten blåses opp og kontrolleres for lekkasjer.

 

Deretter pakkes den påny. det legges inn ny nødproviant, medisiner (sjøsyketabeletter), nødraketter,

 

Jeg har Europa-modellen som har:

Standard utstyr mod. EUROPE: 1 kniv (flyter), boksåpner, 1 redningsring med tau, 2 drivanker, luftpumpe, 1 øsepose, 2 padleårer, 1 reparasjonssett, , regnvannsamler.

 

Jeg har sett den oppblåst og har tiltro til at den kan redde familien dersom en stor ulykke skulle være ute.

 

Nødpeilesenderen er også lett tilgjengelig - men det er ikke noe kontrollsystem for denne, utenmom egenkontrollen.

 

Jeg har typen Jotron. Heldigvis har den enda ikke vært i aktiv bruk - men batteriene sjekkes jevnlig.

 

Ellers sjekker jeg stadig nødrakettene som ligger i vanntett boks og medisin-skapet, som er meget velassortert og ivaretar mye fra sår som må syes eller tapes, smerter som må dempes (enten fra maneter eller brudd). Det hender at ektefellen må tre til og praktisere sin lisens også for å bistå andre til sjøss..

Link to post
Share on other sites

Ref

Deretter pakkes den påny. det legges inn ny nødproviant

 

jeg antar at det her snakkes om Conjac ? :rolleyes:

-----------------------------------------------------------------------------------

Min flåte 8 manns ble sendt fra det sydlige vakkre vestland og til seatronic i vinter.

frakt + sjekk av 8 manns flåte kom på 3200.- etter pruting.

 

Min skal sjekkes hvert 3 år. :smash:

Redigert av careka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.

 

Jeg har typen Jotron. Heldigvis har den enda ikke vært i aktiv bruk - men batteriene sjekkes jevnlig.

Hvordan sjekker du batteriene? Jeg har litt småangst for å kjøre en funksjonstest på denne - det er jo ikke så morro om den går av skarpt - for å si det mildt. Det blir på en måte en Global distress cancelling

Link to post
Share on other sites

Vi har Zodiac flåte til 8 mann i container. Ble fortalt at vi godt kan vente 10 år før vi sjekker den, siden den ligger i container. Selvfølgelig sier forskriftene noe annet, men

erfaringen fra ...... sa oss at vi heller bør bruke mer penger på en skikkelig flåte, og heller kjiipe på servic'ene.

Link to post
Share on other sites

Jotron sjekkes ved at den må tas ut av veggfestet - dette er meget viktig.

 

Deretter trykkes knappen/hendelen på toppen i retning av "test".

 

Etter noen sekunder - husker ikke antallet - kommer det et kraftig "flash" fra Jotron.

 

Den settes deretter tilbake i veggfestet.

 

Testen virker ikke om den står i stativet (all strømforsyning avbrytes da til enheten for å hindre egenutladning av batteriene).

 

Det er mulig at vår flåte også skal sjekkes hvert 3. år.

 

Hittil har den bare blitt kontrollert en gang.

 

Mener jeg batalte noe i underkant av kr 2.000.

 

Kostnader til båt glemmer jeg når regningen er betalt.\a

Link to post
Share on other sites

Da ble vår Jotron 45S testet for første gang også. Holder test knappen inne i 15 sekunder, rød lampe blinker. så ett flash. Hørte at det slo inn på høytalerne på PC'en.

 

Takk for hjelpen!

 

Jeg har ennå ikke funnet noen smart, fast plass til nødpeilesenderen ombord. Foreløpig ligger den under passasjersofaen ved førerplassen sammen med grab bag og redningsdrakter. Er kanskje like greit å ha alt på ett sted :smiley:

 

Kostnadene til båt - de tenker ikke vi på heller. Dette handler jo ikke om logikk. "Må ha det - bare må ha det"

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har Zodiac flåte til 8 mann i container. Ble fortalt at vi godt kan vente 10 år før vi sjekker den, siden den ligger i container. Selvfølgelig sier forskriftene noe annet, men

erfaringen fra ...... sa oss at vi heller bør bruke mer penger på en skikkelig flåte, og heller kjiipe på servic'ene.

 

Det kan straffe seg å ikke følge forskriftene og. Min erfaring med løselig omgang med forskriftene er ikke så bra

Link to post
Share on other sites

Har lest innlegget fra Surprise fra februar 2006.

 

Jeg synes dette er et meget lærerikt innlegg.

 

Jeg mener også å observere at vi båtfolk kan deles i minst tre grupper når det gjelder sikkerhet.

 

Noen tenker mye på sikkerhet, følger nøye med på været, har kileplugger ombord, har redningsflåte, overskudd av flytevester, sjekker om patronene i luftoppblåsbare flytevester er i orden, gir melding hvor de reiser, trener de andre ombord i nødprosedyrer, har VHF (gjerne koblet til GPS), har nødraketter, har medisinsk utstyr eksempelvis sysaker til å lappe sammen store sårskader - listen er nesten uendelig lang.

 

Andre oppfatter sjølivet som det nærmeste stedet vi i levende live kommer paradis - derfor er sikkerhet fullstendig absurd.

 

En tredje gruppe skjønner at sikkerhet kan være noe vanskeligere å opprettholde på sjøen enn på deler av landjorden - og forsøker gradvis å øke sin sikkerhetsforståelse og sikkerhetsatferd.

 

Så får man bare finne ut av hvilken gruppe man tilhører.

 

Gjennomgående er min erfaring at eldre seilbåtførere hører til den første kategorien -jeg har lært masse av dem. Men når jeg snakker om elektronikk, da skygger de noe tilbake.

Link to post
Share on other sites

Gjennomgående er min erfaring at eldre seilbåtførere hører til den første kategorien -jeg har lært masse av dem. Men når jeg snakker om elektronikk, da skygger de noe tilbake.

I vår familie er nok de eldre i den "paradisiske" gruppen som har 25 år gamle nødrakketter ombord. Jeg er nok i gruppe 1 - dog innenfor visse grenser (i følge ØKH finnes det ingen grenser - men jeg ser de)

Link to post
Share on other sites

Gjennomgående er min erfaring at eldre seilbåtførere hører til den første kategorien -jeg har lært masse av dem. Men når jeg snakker om elektronikk, da skygger de noe tilbake.

 

tillhör ikke dom eldre.....har ikke passert 50 enn.......o grensen for eldre flyttes stadigt oppover :wink:

 

 

gillar elektronikk...men man må klare sig helt utan.......liksom motorn....

tror det er därför många eldre seilere er skeptiske till elektronikk.......

 

sparer förövrigt gamle nödraketer fyller bare på med nytt............ :smiley:

Link to post
Share on other sites

Gjennomgående er min erfaring at eldre seilbåtførere hører til den første kategorien -jeg har lært masse av dem. Men når jeg snakker om elektronikk, da skygger de noe tilbake.

 

Jeg finner meg ikke tilrette i beskrivelsene, er 60 år eldre eller yngre?

 

GPS og papirkart

Håndblåst tåkelur og kommer til å kjøpe radar

Har ikke nødraketter, har som standard verktøy ombord slik at jeg kan plukke motoren små som gryn (eller hva som helst annet)

Ser det som usikkert å gå ut hvis ikke både seil og motor fungerer perfekt

Liker ikke propan, har MASE Mariner 8000 aggeregat

Liker ikke plast (har hatt det), Hulda er bygget for å kunne slippes opp ned- snu seg rundt og tusle videre, gå på grunn så det skrangler, gå på containere uten fatale skader.

 

Tror jeg må være rundt 40 år, det må være feil på dåpsattesten og det rynketrynet som stirrer mot meg om morran når jeg barberer grått skjegg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...