Jump to content

Valget ble Steyr


Hydrox

Recommended Posts

Da var den nye motoren til båten min bestillt og valget fallt på en Steyr256 levert med Bravo1 drev. Om ca 4 uker ankommer en stor trekasse og jeg gleder meg som en liten unge. Jeg skal montere maskinen selv og hadde tenkt å lage en liten tråd her inne hvor dere kan følge prosjektet. Blogg er kansje det beste i denne sammenheng.

 

Jeg er veldig spennt på prestasjonene med denne maskinen. Med 250Hk V8 bensin gikk båten min 38 knop, nesten 39 målt med GPS. Når jeg nå monterer en 250Hk diesel håper jeg på å få noen lunde det samme fartspotensialet. Ca 38 knop på fullt og 30 til 32 på marsj. Noen som vet hva jeg kan forvente i forhold til den gamle bensineren? Vekten på den gamle og den nye maskinen er så og si helt lik, tror faktisk den nye dieselen er noen kilo lettere.

Link to post
Share on other sites

Velkommen i klubben :cheers:

 

Tror ikke du skal være redd for at du mister noe fart. Min 240 Sea Ray går svært godt med 246'en, jeg har ikke fått testet den nystoffet og med polert propell så jeg er litt usikker på hva den gjør på topp. I følge forrige eier gikk den MYE bedre etter skifte til Steyr'en enn med den "gamle" V8 bensin. Før jeg fikset trim flapsene klarte jeg 35 knop men da overplanet den. Etter at disse ble fikset kan jeg nå trimme den bedre og båten går også bedre men jeg har ikke målt den. Jeg tipper at min toppfart ligger nær opp mot 40 knop. Båten min veier ca 2300 kg med drivstoff og litt last.

 

På 3600 rpm som er anbefalt som mest økonomisk turtall på 246'en gjør båten min over 30 knop.

 

Du må legge ut masse bilder. Jeg er spesielt interessert i hvilken løsning du velger på kjølevannsinntak. Selv vurderer jeg å montere et ekstra inntak og koble dette inn på en "T" foran sjøvannsfilteret. Tar da kjølevann både gjennom drev og i eget inntak.

 

Gleder deg litt nå ja :wink:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Takk for det!! Tror jeg har gjort et riktig valg i forhold til driftsikker maskin og med tanke på båtens verdi. Kansje verdien hadde blitt høyere med en grønn en, men jeg tror dette vil endre seg. Steyr er jo på god vei inn i markedet og jeg tror folk generellt vil begynne å anse Steyr som et godt valg på lik linje med grønnmalt.

 

Propell har jeg ikke helt bestemt meg for enda, men stål blir det i alle fall. Vurderer å prøve en 4 blader, kansje en Ballistic. En kompis av meg har en 14,5x21 alu og en 14,5x19 stål som jeg kan prøve før jeg kjøper min egen propell. Lettere å kjøpe riktig når man har noe å referere til. Utvekslingen på drevet blir 1,65-1..

Link to post
Share on other sites

Jeg er spesielt interessert i hvilken løsning du velger på kjølevannsinntak. Selv vurderer jeg å montere et ekstra inntak og koble dette inn på en "T" foran sjøvannsfilteret. Tar da kjølevann både gjennom drev og i eget inntak.

Jeg laget nettopp dette, tar kjølvann fra drev og i egne bunnventiler, det er egentlig ikke noe å lure på, kjølvann kun fra drevet er for lite. :smash:

Link to post
Share on other sites

Har du noen bilder av løsningen du har valgt? Var å laverte båten til Kalesjemaker her før helga og som den lille guttungen jeg er så begynte jeg selvsagt å fighte med en sjærgårdjeep med stor utenbords. Kjørte fletta av den gjorde jeg :rolleyes: , men så da at tempen begynnte å stige, så ja det er nok en fordel med et ekstra inntak.

 

Hadde vært fint med noen bilder. Hvor plasserte du gjennomføringen?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg er spesielt interessert i hvilken løsning du velger på kjølevannsinntak. Selv vurderer jeg å montere et ekstra inntak og koble dette inn på en "T" foran sjøvannsfilteret. Tar da kjølevann både gjennom drev og i eget inntak.

 

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å sette i to inntak i bunn, et på hver side. Før sjøvannsfilteret skal jeg montere en 3 veis ventil med en slange ned i kjølen. Da kan jeg enkelt nødlense med motorens kjølevannspumpe og i tillegg vil denne slangen gjøre vinterkonservering veldig enkel. Jeg trekker da opp slangen i fra kjølen og stapper den ned i en pøs med kjølemiddel.

Kjølingen som kommer i fra drevet har jeg en plan om å legge direkte opp til en dyse som overrisler drevet. Nå er ikke Bravo1 plaget med varmgang, i hvert fall ikke på en så liten båt som dette. Men bedre å være føre var.

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg har kikket på Volvo D4 260, men jeg synes den er for tung. Hele 640 kilo tørr, uten olje og kjølevann. Den er dessuten 4 sylindret og jeg fortrekker den myke gangen i en 6'er. Fikk heller ikke prutet D4 ned under 300, totalkostnaden på båten ville da blitt for høy etter min mening.

Jeg synes faktisk volvo har gjort en for dårlig jobb med D4. De klarte å lage en maskin som går ned i små maskinrom, men vekten på den er jo hinsides med tanke på konkurentene.

Link to post
Share on other sites

Kan for lite om Steyr til å mene noe om den er bedre eller dårligere enn konkurrentene.

Imidlertid har folkene hos Univa ord på seg for å være meget hyggelige og serviceinnstilte. Det er jo et stort pluss. Spesielt hvis du en dag skulle være uheldig å trenge litt hjelp.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...