Ip.Content

Logo
Din hjemmehavn på nettet!



Valget ble Steyr


  • Logg inn for svare
71 svar på dette emnet

#21 SF Ikke pålogget Postet 28.01.07 15:26 

  • Medlem
  • Innlegg: 4.444
  • Registrert: 23.09.02
  • Aktiv: Igår 13:07

Joda, jeg har kikket på Volvo D4 260, men jeg synes den er for tung. Hele 640 kilo tørr, uten olje og kjølevann.


640 kg :eek: Steyr'en veier vell 322kg +113kg for drevet. Under 440kg, altså 200kg mindre enn D4'en!!!!!

#22 Frøken Fryd Pålogget Postet 28.01.07 15:32 

  • Medlem
  • Innlegg: 6.442
  • Registrert: 30.05.05
  • Aktiv: I dag 05:07
Ja volvo er ikke noe lettvekter, hadde blitt ett halv tonn tyngre jeg om det hadde stått d4 i kjelleren...
Du har valgt riktig motor uten tvil, herlig lyd lager den og :yesnod:

#23 Hydrox Ikke pålogget Postet 28.01.07 15:32 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.931
  • Registrert: 13.06.06
  • Aktiv: 28.08.14
Denne forskjellen i vekt utgjør jo faktisk det samme som tre flotte frøkensnupper på solsengen min. Meget avgjørende for valget... :crazy:

#24 Lotus Ikke pålogget Postet 28.01.07 15:55 

  • Medlem
  • Innlegg: 4.918
  • Registrert: 25.01.03
  • Aktiv: 16.08.09
Kan for lite om Steyr til å mene noe om den er bedre eller dårligere enn konkurrentene.
Imidlertid har folkene hos Univa ord på seg for å være meget hyggelige og serviceinnstilte. Det er jo et stort pluss. Spesielt hvis du en dag skulle være uheldig å trenge litt hjelp.

Lotus

#25 Marwin Ikke pålogget Postet 28.01.07 16:02 

  • Marwin

  • Medlem
  • Innlegg: 4.713
  • Registrert: 29.11.02
  • Aktiv: Igår 15:37
HMmm.. Litt tunge "snupper" da; 3 støkker på totalt 200 kg :eek: :eek: :nonod:
Er Steyr-fan! Grattis med flott motor!! :flag:

#26 SF Ikke pålogget Postet 28.01.07 16:43 

  • Medlem
  • Innlegg: 4.444
  • Registrert: 23.09.02
  • Aktiv: Igår 13:07
Litt over 60 kg må vell være en bra vekt på en langbenet snuppe :wink:

#27 Ida Marie III Ikke pålogget Postet 28.01.07 16:54 

  • Medlem
  • Innlegg: 560
  • Registrert: 25.10.06
  • Aktiv: Igår 16:24
Godt valg av motor. Forige båten jeg hadde , Bayliner 2556 comandb gikk jeg fra en V 8 bensin til en Styer 236, og økte farten med ca 6 knop, skulle ikke forundre meg om du også øker farten, mye mer dreiemoment på diesel motorer vet du..

#28 Avmønstret II Ikke pålogget Postet 28.01.07 17:03 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.434
  • Registrert: 21.07.05
  • Aktiv: 18.08.13

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å sette i to inntak i bunn, et på hver side. Før sjøvannsfilteret skal jeg montere en 3 veis ventil med en slange ned i kjølen. Da kan jeg enkelt nødlense med motorens kjølevannspumpe og i tillegg vil denne slangen gjøre vinterkonservering veldig enkel. Jeg trekker da opp slangen i fra kjølen og stapper den ned i en pøs med kjølemiddel.


Doble kjølevannsinntak, en på hver side, er en meget god og elegant løsning! Også den tredje slangen ned i bunnen høres gjennomtenkt ut i tilfelle en nødsituasjon , men med et godt dimensjonert sjøvannsfilter er det nesten like enkelt å tømme kjølevæsken rett ned her som å legge opp egen slange til dette. Legg allefall sjøvannsfilteret et sted hvor du enkelt kommer til daglig!

Og,- gratulerer med ny kjempemotor!
I mine øyne- , også som bruktobjekt, - er denne langt å foretrekke i forhold til de grønne (har selv "grå") :wink:

Redigert av Phoebe: 28.01.07 17:38


#29 Hydrox Ikke pålogget Postet 28.01.07 18:31 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.931
  • Registrert: 13.06.06
  • Aktiv: 28.08.14

Litt over 60 kg må vell være en bra vekt på en langbenet snuppe :wink:

:yesnod: Er de lettere så kommer de jo til å bli lempet på havet når jeg skal leke meg i hekkbølgene til Skipper_Worse og Frøken Fryd....

#30 Avmønstret II Ikke pålogget Postet 28.01.07 19:41 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.434
  • Registrert: 21.07.05
  • Aktiv: 18.08.13

Litt over 60 kg må vell være en bra vekt på en langbenet snuppe :wink:


Det er kg og ikke alder dere snakker om her ???? :lol:

#31 Frøken Fryd Pålogget Postet 28.01.07 21:25 

  • Medlem
  • Innlegg: 6.442
  • Registrert: 30.05.05
  • Aktiv: I dag 05:07

:yesnod: Er de lettere så kommer de jo til å bli lempet på havet når jeg skal leke meg i hekkbølgene til Skipper_Worse og Frøken Fryd....

Hekkbølgeene mine er ikke så ille, verre er det med stereoen :cool:

#32 Jon-Kåre Ikke pålogget Postet 29.01.07 07:13 

  • Hjelpedyktig

  • Medlem
  • Innlegg: 3.520
  • Registrert: 27.03.03
  • Aktiv: Igår 22:53

Litt over 60 kg må vell være en bra vekt på en langbenet snuppe :wink:


66,66 kg med langbeint blondine er vel ikkke å forakte, det skal jo være noe over midjen/under haken

#33 rogeri Ikke pålogget Postet 29.01.07 08:24 

  • Medlem
  • Innlegg: 2.147
  • Registrert: 09.03.04
  • Aktiv: Igår 22:30
66,66 kg med langbeint blondine er vel ikkke å forakte, det skal jo være noe over midjen/under haken


Spørs om gammel Fiat'en er enig med deg i det :lol:

#34 Slagskibet Ikke pålogget Postet 29.01.07 11:09 

  • Medlem
  • Innlegg: 5.599
  • Registrert: 17.09.02
  • Aktiv: 28.03.11

Grønnmalt er vel i grunn ikke noe dårlig valg, men den malingen er jaggu meg dyr.



Da jeg byttet motor var VP billigere enn Yanmar. Det var flere grunner enn prisen til at valget falt på Volvo.
Et viktig punkt var at jeg var dønn sikker den fikk plass i motor rommet og at det ikke ville bli en omfattende jobb med ombygging av motorfester. Men,en ting må jeg si, da jeg fikk se gamle motoren stående ved siden av den nye så det ikke ut som om motorbytte skulle gå særlig bra ! 31 motoren virket dobbelt så svær som den lille 30 motoren. :crazy: Inn gikk den men det er ikke særlig mye med klaring til side skottene nei. Det er så trangt
at batterikablene måtte legges om.
Er veldig spent på å høre om kvaliteten på Steyr motorene når de har noen år på nakken.

#35 SF Ikke pålogget Postet 29.01.07 11:33 

  • Medlem
  • Innlegg: 4.444
  • Registrert: 23.09.02
  • Aktiv: Igår 13:07

Er veldig spent på å høre om kvaliteten på Steyr motorene når de har noen år på nakken.


Steyr skulle vell ha nok år på nakken allerede for å bevise sin pålitelighet. Monoblokk motorer har de produsert siden 1922 og båtmotorer har de levert i over 15 år.

http://www.steyr-motors.com/index1.htm

MILESTONES

1922 First Monoblock engine from STEYR ( Type II )
1990 Foundation of STEYR Motorentechnik GmbH
1991 Start of M1- Marine Diesels ( OMC COBRA DIESEL ), first electronically controlled Marine Diesel
1993 Marketing start " STEYR marine diesel"
1996 NATO- homologation for the STEYR M16TCA ( HD)
1998 Homologation according "SOLAS"
2001 Independent STEYR MOTORS GmbH
2003 Relocation to our new production and development facilities in Steyr
Jan. 2004 Start of Production of STEYR 256

Redigert av SF: 29.01.07 11:37


#36 Hydrox Ikke pålogget Postet 29.01.07 13:10 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.931
  • Registrert: 13.06.06
  • Aktiv: 28.08.14
Når det gjelder Steyr og kvalitet så tror ikke jeg de henger etter. Ting som er produsert i Steyr har i alle dager vært anerkjennt for kvalitet. De lager blandt annet våpen i samme området, dyre kvalitetsvåpen. Låskassenene på de gamle riflene i fra Kragh Jørgensen kom bland annet i fra Steyr. At de lager båtmotorer i Østerike høres kansje litt rart ut siden de ikke har kyst, men de er ikke alene. Sulzer er en svær motorfabrikk som bygger store krysshodemaskiner, skipsdiesler som i mange år har vært anerkjennt for å være ledende sammen med Danske B&W. Sulzer har sitt opphav i Sveits som heller ikke har noe kyst eller kystkultur.
Listen som SF presenterer sier jo sitt, Steyr har laget maskiner i lange tider og har plenty med erfaring til å bygge solide maskiner.
Når det gjelder mitt valg så var der flere vektorer.
- Størrelse på motoren, den går ned i maskinrommet mitt.
- Den har et lavt tomgangsturtall og et høyt toppturtall, jeg slipper da å gjøre 5-6 knop bare jeg kopler inn.
- Vekt i forhold til ytelse er noe av det bedre på markedet, FNM sine marine diesler ligger kansje hakket forran men mangler forhandlernettverk her i Norge. Kikket litt på FNM HPEP 250 http://www.fnm-marine.com/ Denne ville også gitt meg høy koplingsfart.
- Steyr kan tvangskjøres om elektronikken streiker, man kan tvangskjøre fuel-rack som styrer injektorene. En "bring me home" funksjon som jeg synes er viktig, dette finnes ikke på noen av CR maskinene. I tillegg har Steyr'en 6 seperate injektorer, pumpe og dyse i samme unit. Streiker en eller to av dem kan jeg kjøre hjem på lavt turtall. Ryker trykkpumpen i et CR system ligger du der.
Jeg synes selv at jeg har gjort et gjennomtenkt valg :smiley:

#37 Gullfisk Ikke pålogget Postet 29.01.07 13:59 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.812
  • Registrert: 21.09.06
  • Aktiv: 29.08.14

- Steyr kan tvangskjøres om elektronikken streiker, man kan tvangskjøre fuel-rack som styrer injektorene. En "bring me home" funksjon som jeg synes er viktig, dette finnes ikke på noen av CR maskinene. I tillegg har Steyr'en 6 seperate injektorer, pumpe og dyse i samme unit. Streiker en eller to av dem kan jeg kjøre hjem på lavt turtall. Ryker trykkpumpen i et CR system ligger du der.
Jeg synes selv at jeg har gjort et gjennomtenkt valg :smiley:

Synes også du har gjort et godt gjennomtenkt valg. Dette er vel et av de største fortrinnene Steyr har i forhold til CR, for bruk i båt. Synes også det er en fordel i forhold til varmegang at de ikke har toppakning. Har i flere år blitt hevdet at "slike nymotens motorer får vi se hva duger til når det har gått noen år". Den byrden må det vel sies at CR motorene har i dag. Har hørt mange fornøyde Steyr eiere, men ikke truffet noen missfornøyde enda, skeptiske ikke-eiere er det mange av.
Blir spennende å høre når du har prøvekjørt. :smiley:

#38 Hydrox Ikke pålogget Postet 29.01.07 16:20 

  • Medlem
  • Innlegg: 1.931
  • Registrert: 13.06.06
  • Aktiv: 28.08.14

Blir spennende å høre når du har prøvekjørt. :smiley:

Prøvekjøring blir nok ikke før i slutten av april eller i begynnelsen av mai, er en typisk godværsbruker av båt og da ser jeg lite vits i å sjøsette før den tid. Fordelen er jo at jeg har god tid på montering. Regner med å gjøre alt klart i båten i mars måned, siste jeg gjør er å sette inn maskinen. Store deler av april er jeg ute i havet på jobb og kommer hjem helt i slutten av april. Når jeg da kommer hjem i slutten av april skal motoren på plass og båten sjøsettes.

#39 nordan family 27 Ikke pålogget Postet 30.01.07 10:15 

  • Medlem
  • Innlegg: 2.829
  • Registrert: 22.03.05
  • Aktiv: Igår 21:58

men med et godt dimensjonert sjøvannsfilter er det nesten like enkelt å tømme kjølevæsken rett ned her som å legge opp egen slange til dette. Legg allefall sjøvannsfilteret et sted hvor du enkelt kommer til daglig!


Men litt unna luftinnsug til turbo/motor. det er vel lett å søle litt/sprute litt om man skal helle store mengder frostvæske på kort tid i en slik liten åpning?

#40 SF Ikke pålogget Postet 30.01.07 13:50 

  • Medlem
  • Innlegg: 4.444
  • Registrert: 23.09.02
  • Aktiv: Igår 13:07
Fyller du på frostveske på sjøvannsiden mens motoren er i gang? Er det ikke nok å fylle sjøvannsfilteret og deretter dra den litt på starteren?






Copyright baatplassen.no.
Tekst og bilder kan kun benyttes etter skriftlig tillatelse fra medlemmet som har publisert det.
Annet innhold etter skriftlig tillatelse fra baatplassen.no.