Jump to content

Valget ble Steyr


Hydrox

Recommended Posts

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å sette i to inntak i bunn, et på hver side. Før sjøvannsfilteret skal jeg montere en 3 veis ventil med en slange ned i kjølen. Da kan jeg enkelt nødlense med motorens kjølevannspumpe og i tillegg vil denne slangen gjøre vinterkonservering veldig enkel. Jeg trekker da opp slangen i fra kjølen og stapper den ned i en pøs med kjølemiddel.

 

Doble kjølevannsinntak, en på hver side, er en meget god og elegant løsning! Også den tredje slangen ned i bunnen høres gjennomtenkt ut i tilfelle en nødsituasjon , men med et godt dimensjonert sjøvannsfilter er det nesten like enkelt å tømme kjølevæsken rett ned her som å legge opp egen slange til dette. Legg allefall sjøvannsfilteret et sted hvor du enkelt kommer til daglig!

 

Og,- gratulerer med ny kjempemotor!

I mine øyne- , også som bruktobjekt, - er denne langt å foretrekke i forhold til de grønne (har selv "grå") :wink:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grønnmalt er vel i grunn ikke noe dårlig valg, men den malingen er jaggu meg dyr.

 

 

Da jeg byttet motor var VP billigere enn Yanmar. Det var flere grunner enn prisen til at valget falt på Volvo.

Et viktig punkt var at jeg var dønn sikker den fikk plass i motor rommet og at det ikke ville bli en omfattende jobb med ombygging av motorfester. Men,en ting må jeg si, da jeg fikk se gamle motoren stående ved siden av den nye så det ikke ut som om motorbytte skulle gå særlig bra ! 31 motoren virket dobbelt så svær som den lille 30 motoren. :crazy: Inn gikk den men det er ikke særlig mye med klaring til side skottene nei. Det er så trangt

at batterikablene måtte legges om.

Er veldig spent på å høre om kvaliteten på Steyr motorene når de har noen år på nakken.

Link to post
Share on other sites

Er veldig spent på å høre om kvaliteten på Steyr motorene når de har noen år på nakken.

 

Steyr skulle vell ha nok år på nakken allerede for å bevise sin pålitelighet. Monoblokk motorer har de produsert siden 1922 og båtmotorer har de levert i over 15 år.

 

http://www.steyr-motors.com/index1.htm

 

MILESTONES

 

1922 First Monoblock engine from STEYR ( Type II )

1990 Foundation of STEYR Motorentechnik GmbH

1991 Start of M1- Marine Diesels ( OMC COBRA DIESEL ), first electronically controlled Marine Diesel

1993 Marketing start " STEYR marine diesel"

1996 NATO- homologation for the STEYR M16TCA ( HD)

1998 Homologation according "SOLAS"

2001 Independent STEYR MOTORS GmbH

2003 Relocation to our new production and development facilities in Steyr

Jan. 2004 Start of Production of STEYR 256

Redigert av SF (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Steyr og kvalitet så tror ikke jeg de henger etter. Ting som er produsert i Steyr har i alle dager vært anerkjennt for kvalitet. De lager blandt annet våpen i samme området, dyre kvalitetsvåpen. Låskassenene på de gamle riflene i fra Kragh Jørgensen kom bland annet i fra Steyr. At de lager båtmotorer i Østerike høres kansje litt rart ut siden de ikke har kyst, men de er ikke alene. Sulzer er en svær motorfabrikk som bygger store krysshodemaskiner, skipsdiesler som i mange år har vært anerkjennt for å være ledende sammen med Danske B&W. Sulzer har sitt opphav i Sveits som heller ikke har noe kyst eller kystkultur.

Listen som SF presenterer sier jo sitt, Steyr har laget maskiner i lange tider og har plenty med erfaring til å bygge solide maskiner.

Når det gjelder mitt valg så var der flere vektorer.

- Størrelse på motoren, den går ned i maskinrommet mitt.

- Den har et lavt tomgangsturtall og et høyt toppturtall, jeg slipper da å gjøre 5-6 knop bare jeg kopler inn.

- Vekt i forhold til ytelse er noe av det bedre på markedet, FNM sine marine diesler ligger kansje hakket forran men mangler forhandlernettverk her i Norge. Kikket litt på FNM HPEP 250 http://www.fnm-marine.com/ Denne ville også gitt meg høy koplingsfart.

- Steyr kan tvangskjøres om elektronikken streiker, man kan tvangskjøre fuel-rack som styrer injektorene. En "bring me home" funksjon som jeg synes er viktig, dette finnes ikke på noen av CR maskinene. I tillegg har Steyr'en 6 seperate injektorer, pumpe og dyse i samme unit. Streiker en eller to av dem kan jeg kjøre hjem på lavt turtall. Ryker trykkpumpen i et CR system ligger du der.

Jeg synes selv at jeg har gjort et gjennomtenkt valg :smiley:

Link to post
Share on other sites

- Steyr kan tvangskjøres om elektronikken streiker, man kan tvangskjøre fuel-rack som styrer injektorene. En "bring me home" funksjon som jeg synes er viktig, dette finnes ikke på noen av CR maskinene. I tillegg har Steyr'en 6 seperate injektorer, pumpe og dyse i samme unit. Streiker en eller to av dem kan jeg kjøre hjem på lavt turtall. Ryker trykkpumpen i et CR system ligger du der.

Jeg synes selv at jeg har gjort et gjennomtenkt valg :smiley:

Synes også du har gjort et godt gjennomtenkt valg. Dette er vel et av de største fortrinnene Steyr har i forhold til CR, for bruk i båt. Synes også det er en fordel i forhold til varmegang at de ikke har toppakning. Har i flere år blitt hevdet at "slike nymotens motorer får vi se hva duger til når det har gått noen år". Den byrden må det vel sies at CR motorene har i dag. Har hørt mange fornøyde Steyr eiere, men ikke truffet noen missfornøyde enda, skeptiske ikke-eiere er det mange av.

Blir spennende å høre når du har prøvekjørt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Blir spennende å høre når du har prøvekjørt. :smiley:

Prøvekjøring blir nok ikke før i slutten av april eller i begynnelsen av mai, er en typisk godværsbruker av båt og da ser jeg lite vits i å sjøsette før den tid. Fordelen er jo at jeg har god tid på montering. Regner med å gjøre alt klart i båten i mars måned, siste jeg gjør er å sette inn maskinen. Store deler av april er jeg ute i havet på jobb og kommer hjem helt i slutten av april. Når jeg da kommer hjem i slutten av april skal motoren på plass og båten sjøsettes.

Link to post
Share on other sites

men med et godt dimensjonert sjøvannsfilter er det nesten like enkelt å tømme kjølevæsken rett ned her som å legge opp egen slange til dette. Legg allefall sjøvannsfilteret et sted hvor du enkelt kommer til daglig!

 

Men litt unna luftinnsug til turbo/motor. det er vel lett å søle litt/sprute litt om man skal helle store mengder frostvæske på kort tid i en slik liten åpning?

Link to post
Share on other sites

Grattla med ny motor...

 

Jeg har tenkt å bytte motor neste år, da med en Steyr 164. Fikk tilbud på ca. 190' . Jeg har en 20 år gammel Mercruiser 470, denne får stå sin prøve kommende sesong. Hvis båten blir stående mer på verkstedet enn i båthavna så bytter jeg.

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Fyller du på frostveske på sjøvannsiden mens motoren er i gang? Er det ikke nok å fylle sjøvannsfilteret og deretter dra den litt på starteren?

For mitt vedkommende går det med 3-4 kanner (av fire liter) med blanding før det kommer ut i eksosen - jeg måtte dra ganske mye på starteren før det kom i gjennom. For min del: med motoren i gang. Dvs jeg trer innsuget ned i ei bøtte med blanding - starter motoren - og heller på til det kommer ut i andre enden.

Link to post
Share on other sites

Stemmer det, du har vel valget mellom Bravo I, II el III. Når du først bytter motor er det jo kjekt å ha alt nytt.

 

Jeg vurderte å bruke det 8 år gamle DPS drevet jeg hadde på båten og kjøpe en Steyr med adapter for volvo drevet. Knuten i drevet måtte forsterkes og jeg måtte kjøpt nytt propellsett til 15000 for at det skulle passe med det lavere turtallet. Etter å ha regnet på det kom jeg fram til at jeg ville komme rimeligere ut av det med å kjøpe motor med helt nytt drev :crazy: Valget var da ikke så vanskelig. Jeg regnet med realistiske salgspriser på kun maskin og maskin med drev. Estimert basparelse ved kjøp av ny motor med nytt drev havnet rundt 15-20 tusen. Dette høres kansje rart ut men det er fordi man får drevet grisebillig når man kjøper motor med drev. Skal man kjøpe kun et drev betaler man over dobbelt så mye for det.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt å bytte motor neste år, da med en Steyr 164.

 

Jammen atte....!!!!!!! Nå kommer det jo en som heter Steyr 184..!!!! Kjøp aldri for liten motor, kjøp heller en som er litt større en den du har lyst på. Hadde Steyr hatt større maskin enn 256 så hadde jeg kjøpt den i stedet, men jeg tror faktisk 256'en holder plenty i min båt.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

I morgen eller fredag kommer maskinen, dette skal bli morro..!!!! Adapterplate for Mercruiser transom er i hus, forfilter av typen Racor 500FG er i hus (Står riktig nok volvo på det, 400 kroner billigere når det heter volvo i stedet for Racor. Men det er helt samme filteret), oljetrykksgiver har jeg, osv. Tror jeg begynner å ha det meste jeg trenger. Sjøvannsinntak og sjøvannsfilter er vel stort sett det jeg mangler, men dette er hyllevarer og lett å få fatt i. Det viktigste har jeg i hus og sesongen er reddet, slikt skaper ro i sinnet... Nå kan jeg endelig :sleep: godt om natten.

 

Det som var mindre kjekkt var å komme hjem til lekk VVB, hadde heldigvis stengt hovedventilen før jeg reiste ut. Viste seg å være en god vane....

Link to post
Share on other sites

Båten står dessværre utendørs, men jeg har heldigvis strøm tilgjengelig. Første pri nå er å pusse opp maskinrommet, alle gamle skruehull skal sparkles og maskinrommet skal males. Deretter monterer jeg transom adapterplate og transom. Satser på at alt skal være ferdig til jeg reiser ut om 4 uker, eneste som skal gjenstå er å dytte motoren nedi og sette på drevet. Det er fort gjort når alt er tilrettelagt med diesel tur og retur, sjøvann inn og ut. Kort sakt, alt småplukket som det går mye tid med skal være ferdig før maskinen skal på plass.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...