Jump to content

Valget ble Steyr


Hydrox

Recommended Posts

Svart (redigert)

Når du skriver SCC regner jeg med det er Steyr Control Center du snakker om. Nei, jeg har ikke noen plass i dashbordet mitt hvor det passer å sette noe slikt. Ikke vil det ta seg pent ut heller og prisen synes jeg var hårete. I min gamle klassiske daycruiser tror jeg det blir finest med instrumentklokker av den klassiske typen. Satser på svarte VDO OceanLine med kromringer. Platene i dashbordet blir lakket med svart hammerlakk, veldig pent.

Redigert av Hydrox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er maskinen ankommet, pakket ut og og beskuet. Lekkert spør du meg, gleder meg til å montere den i båten!!!

Kvelden har gått med til å nyte noen brune bringebærbrus og studere manualen som fulgte maskinen. En særdeles god motormanual!! Alt som mangler i en Volvo manual finnes i denne manualen. Ting jeg måtte gå til en volvo forhandler å spørre etter står i denne manualen, og det jeg spurte etter ville ikke volvo dele med meg.

Maskinen kom med frostvæske i ferskvannsystemet og olje i troa, bare å vri om nøkkelen. Vel, bør vel kansje montere den først.

Link to post
Share on other sites

:confused: Hvilken info er det som er i Steyr manualen som Volvo ikke har tatt med i sin da ?

 

Hydrox kan sikkert gi deg et detaljert svar, men du kan jo ta en titt selv her.

 

http://www.steyr-motors.com/pdf/english/in...nstallation.pdf

http://www.steyr-motors.com/pdf/english/op...ename=om246.pdf

http://www.steyr-motors.com/pdf/english/se...01%20Engine.pdf

osv

osv

 

Komplett, detaljert manual på installasjon, operasjon, detaljert service manual som dekker ALT er tilgjengelig gratis for alle som vill ha.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med et godt valg. Steyer fra Univa AS i Arendal er et godt valg :smiley: Husk en liten ting, hvis du skal bruke sjøvannspumpa til å lense bunnvann med så sørg for at impelleren i pumpa er av nitrilgummi. Neoprenimpeller tåler ikke oljeholdig vann (litt oljeholdig kan det jo bli) og da har du et problem.

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

SF nevner noe av det som står i manualen, men det som slo meg før noe annet var koblingskjema for kabelstokken. Når jeg skulle selge Volvo'en min valgte jeg å rydde opp i kablestokken som var blitt klippet i og herjet med. Dette for å gjøre monteringsjobben litt enklere for kjøper. Men koblingskjema med oversikt over fargene på kablene klarte ikke Volvo fremskaffe. Det er tydelig at denne manualen henvender seg til den proffesjonelle sluttbruker.

Til sjøss er det jeg som driver service og vedlikehold på MOB båten og i den sitter det en Volvo 41 maskin. I flere tilfeller har jeg åpnet manualen når jeg lurer på noe, men til nå har jeg aldri funnet svar på det jeg lurer på.

Link to post
Share on other sites

Til sjøss er det jeg som driver service og vedlikehold på MOB båten og i den sitter det en Volvo 41 maskin. I flere tilfeller har jeg åpnet manualen når jeg lurer på noe, men til nå har jeg aldri funnet svar på det jeg lurer på.

 

Så du reportasjen i siste Båtmagasinet og om MOB båten de testet der. Gjett hvilken motor :yesnod::yesnod: riktig, dobbel Steyr 256 installasjon.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med delepriser på Steyr?

Den tid den sorg, aner ikke. Men mye av det elektriske er i fra underleverandører. Kompisen min som har en FNM i båten sin dro kjennsel på en god del. Sikkert hyllevarer om man hendvender seg på rett plass.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med et godt valg. Steyer fra Univa AS i Arendal er et godt valg :smiley: Husk en liten ting, hvis du skal bruke sjøvannspumpa til å lense bunnvann med så sørg for at impelleren i pumpa er av nitrilgummi. Neoprenimpeller tåler ikke oljeholdig vann (litt oljeholdig kan det jo bli) og da har du et problem.

 

Cirkeline

Takk for det!! Blir spennende dette her...

Det jeg nevner om lensing med sjøvannspumpen er ment som nødlensing, til vanlig bruk har jeg elektrisk og manuell lensepumpe. Nå er heldigvis mitt maskinrom stort, ikke i lengden men i bredden. Ikke noe problem å holde det rent og pent. Oljen skal etter min mening være inni motoren, kommer det noe i bunn tørker jeg det opp og utbedrer lekkasjen.

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg tatt med i beregningen at jeg skal ha servicemann ombord til å utføre service. Den biten tar jeg selv. Men dette er det jo dessværre ikke alle som har mulighet til, noen bør ikke og andre tørr ikke. Slik vil det alltid være. Men følger man brukerhåndboken til punkt og prikke så kan de fleste komme langt på vei. Skal man ha servicemann til å stille ventiklaringer så kan man ta av deksler selv og montere dem igjen etterpå. Dette vil føre til kortere besøk av dyrt personell. Spesiellt på maskiner hvor det er en del plukk for å komme til ventilene.

Oljesøl i forbinnelse med service er helt normalt. Vil man ha sølet vekk kan man gjøre rent i etterkant selv eller be servicemann gjøre rent etter seg. Sistnevnte må du selvfølgelig betale for, men fullt mulig.

Link to post
Share on other sites

Syns dem fleste opererer med "fastpris" jeg. Sier dem servicen tar 2 timer men dem bruker 1t 45min står regningen på 2 timer.

Skrur du av toppdeksel for å spare tid tror jeg ikke det blir billigere forde...... Mulig jeg har feil oppfattning.....

Link to post
Share on other sites

Spør man først om pris på en service og deretter spør om det kan gjøres billigere hvis du fjærner og monterer deksler selv vil du vel få svaret. Er svaret at prisen blir den samme så lar du være. På mange motorer tar det like lang eller lengre tid å demontere og montere deksler som tiden det tar å stille over ventilene. Dette bør jo føre til lavere pris.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...