Jump to content

Viftereimer som uler og lukter svidd


Tine IV

Recommended Posts

Heisan nå kommer et dummis spørsmål , men jeg må . Har hydraulisk baug trøster , har 2 stk reimer fra motor og bort på hyraulikk pumpa disse piper å uler og lukter svidd vis jeg kjører litt med trøster'n . Har skrudd dem av i dag , og dem ser ikke så slitt ut men satt på 2 nye . Detta hjalp bare litt , piper / slurrer enda . Dem jeg satt på idag går ikke helt ned i bunn av hjulet , men passa akurat på bredden i toppen . Har stramma reimene så mye at dem har ca 1 cm slakk / døgang , er det riktig ? Og må jeg da kjøpe nye reimer som er smalere så dem går helt ned i bunn av hjulet , eller må jeg kjøpe reimer som er tykkere bare ? Reiner jo med at du får kjøpt reimer i div bredder og tykkelser .

 

Tine III

Link to post
Share on other sites

Kilereimer skal IKKE nå ned i bunn på reimhjulene, da vil de ikke kile seg fast i reimhjulet. Det finnes noen som heter reimklister som fåes på spray, kansje det vil hjelpe.

En god regel er at du skal kunne vri ene reimstrekket 90 grader for hånd uten å bruke for mye makt.

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket at begge reimhjulene står rett på linje mot hverandre? Hvis det ene er litt skjevt vil du få hyling fra reimene.

Skal snart annskaffe meg baugpropell og lurer litt på om jeg skal velge hydraulisk eller elektrisk, hvilken erfaring har du med hydraulisk kontra elektrisk? Må du ruse motoren mye på turtall for å få god virkningsgrad?

Link to post
Share on other sites

men du må jo ha riktig bredde på kilereimene! :lol:

Nå sa jeg at bredden var helt på håret riktig , men at dem ikke går i bunn av hjulet . Hvorfor slurrer dem da ? Kan vel ikke stramme dem mere nu , eller kan jeg prøve å stramme noen mm til ? Dem slurrer ikke hele tiden , men nesten , så kansje litt stramming gjør susen . Men er vel ikke bra å ha det for stramt heller ?

 

Tine III

Link to post
Share on other sites

Hei

Sjekk at reimskivene i begge endene har samme fasong/ bredde på sporene og att de står på rett linje.

Det er også en mulighet for at hjulet på motoren har en diameter/går for fort i forhold til pumpen.

Sjekk turtallet og skivediameter i forhold til turtallet pumpa skal ha og evt utveksling som du får ved forskjellige remskivediameter.

 

Lykke til

 

Mons

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket at begge reimhjulene står rett på linje mot hverandre? Hvis det ene er litt skjevt vil du få hyling fra reimene.

Skal snart annskaffe meg baugpropell og lurer litt på om jeg skal velge hydraulisk eller elektrisk, hvilken erfaring har du med hydraulisk kontra elektrisk? Må du ruse motoren mye på turtall for å få god virkningsgrad?

 

Vil anbefale deg elektrisk pga enkelheten ved montering og du slipper problemene son nevnes over her. :wink::cheers:

Link to post
Share on other sites

Dissa reimene går jo rundt hele tiden når motor går , og da er det ikke no piping / slurring . Men når jeg kobbler inn pumpa så begynner det , kan nesten virke som det blir for stor motstand når jeg drar i spaken / kjører trøster . Piper jo ikke om den står på tomgang eller jeg ligger i marsj fart så lenge jeg ikke har kobbla inn . Det er på hjulet på pumpa den slurrer , blir mega varmt der . Kansje skjekke om dem står rett overfor værandre og prøve med litt mere stramming kansje .

 

Tine III

Link to post
Share on other sites

Høres ut som det er skjevhet ute og går her....du får prøve med en rettholt og se om de står på linje de to forskjellige hjula.

Åssen er fundamentet til pumpa? er det skikkelig fast eller kan det være at den vrir seg litt ved belastning?

Du får måle litt først og så gi oss en tilbakemelding. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er det et Vetus system?

Jupp . Skal skjekke skeivheter ,olje og resten imårra . Var jo helt nye dem reimene jeg satt på idag , men klart det kan jo være noe oljesøl på hjula . Som sagt så er det null pipeing /slurring når jeg kjører vanlig ,kommer ikke før jeg drar på systemet . Er fremdeles samme turtall , men da blir det jo litt motstand .

 

Tine III

Link to post
Share on other sites

Hei

Ikke vær bekymret om det er bittelitt olje på reimene såfremt de ikke er våte av olje.

Det er et gammelt triks å ha etpar dråper olje på reimer som skriker. Gummistøvet som alltid er der vil da lage ett seigt klister som gjør at reimene skriker mindre eller blir stille. Virker som reimklister du kan kjøpe på boks.

 

Hvis det er så mye olje at det blir vått er det noe annet, men det ville du ha sett med en gang

 

Mons

Link to post
Share on other sites

Ta noen bilder av dette så vi får se det.

Er skivene slitte? hvis du kjenner på siden der remmen går skal du kunne kjenne om det er et tydelig spor der.

Som regel synes det også.

og ja det er viktig at det er riktig bredde på remmene

 

Når det gjelder remspray, vil jeg ikke anbefalle bruk av det.

remmen er der som det svakeste ledd og skal slure eventuellt ryke hvis det er noe galt.

Bruker du remspray for å tvinge den til å gå kan nok det resultere i lagerhavari eller mer.

 

Vil nesten gå så langt som å sammenligne bruk av remspray med å bytte ut sikringer med spiker :wink:

Link to post
Share on other sites

Mulig hyd olja er tykkere/tregere ved kaldt vær, men det er jo mulig du hadde samme "hyling" i sommer.

 

Jeg tror det er viktig at du ser nøye på reimene når de blir belastet, du vil da kunne se om det oppstår dreininger/vridninger på installasjonene ved belastning (altså når trøsteren brukes) reimspray har kort levetid prøv og finn en annen løsning, som flere sier er det viktig at kilremmen er riktig i forhold til skiva, skru gjerne ut reimskiva og ta den med til Tess de hjelper deg med og vurdere, vær varsom med for stramme reimer. Men om du prøver og stramme litt ekstra og får bekreftet at de da fungerer tilfredstillende vet du at reimene ikke sitter godt nok ved belastning.

Link to post
Share on other sites

Prøve å svare på noen av spørsmåla her , kansje det er noen som har vært borti samme system . Det er altså to reimer fra motor til H-pumpe , dette går jo rundt så lenge motor går . Skal jeg bruke trøster / vinsj , må jeg dra i en spak slik at hydraulikken kommer igang . For å kjøre trøster så drar jeg i spaken slik at hyraulikken slår inn og når trøster skal kjøres , da har jeg en liten spak på dærsjen som jeg enten dytter forrover/ bakover for å få trøster til og kjøre . Som jeg har forstått så har jeg en hyraulikk pumpe som går samme veien hele tiden , når trøster skal kjøres så åpner det og lukkes ventiler oppe ved spaken på dærsjen . Kjører jeg trøster til BB så er det nesten bra ,piper en sjelden gang . Kjører jeg trøster til SB , så er bråket kjapt i gang. Veit ikke om detta hjelper på hva jeg har av system , men kan prøve å ta et par bilder etterpå . Hydaulikk pumpen er skrudd godt i fast siden av motor , men den har 2 stk bolter til å stramme reimene . Vis den ene bolten blir skudd litt mer enn den andre vil kansje pumpa stå litt skrått av motor ? Da jeg bytta reimene igår så stramma jeg sånn at det var ca cm slakk , men den tåler sikkert å bli stramma litt til tipper jeg . Ettersom den er nesten ok når jeg kjører trøster til BB så innbiller jeg meg at det er den veien systemet går , når jeg kjører trøster til SB så for den større motstand og vil slurre vis ikke alt er riktig montert . Er jeg inne på noe der , eller er det helt på jordet ?

 

 

 

Tine III

Link to post
Share on other sites

Er du helt sikker på at ulinga kommer fra reimene?

Hydraulikk er ikke akkurat lydløst.

Jeg har kjørt mye arbeidsbåt med hydraulikk, og noen av dem fikk ankervinsjer og trøstere til å blekne når det gjelder støy.

Det finnes kompensatorer til å sette inn på trykksiden for å dempe støyen.

Link to post
Share on other sites

Har vært og mekka litt idag da , glømte selvsagt kamera . Syntes reimene ser bitte litt skevt ut , når jeg ser ovenfra å ned så ser hjulet på H-pumpe litt skevt ut i forhold til hjulet på motor . Som sagt er det 2 stk bolter til og stramme reimene med og da flyttes hele H-pumpa på feste , så dro til den fremmre bolten litt mere enn den bakre . Og dette ser ok ut nu , så tenkte at det må prøves slik . Men reimene kunne vært strammere mener jeg , da jeg tar og trykker ovenfra og ned på reimene så er nok slakken mer enn 1 cm , når jeg trykker hardt på dem . Så etter litt finjustering og strammet reimene litt mere - Så var det tid for å fyre opp den grønne dyret for en test , lot den stå å gå seg varm før jeg dro i spaken . Det virker som at det er stor motstand når jeg kjører trøster , den drar tomgangen godt ned . Virker som den sliter litt , men den peip ikke og ikke slurra å heller da ikke noe svidd gummilukt . Aldrig sett sånt trykk i trøster og fart , så langt var det jo gøy da jeg altid har ment at den trøster'n var noe treig . Er jo en forsåvitt stor trøster som er montert forran der , med 2 stk propeller på . Så virker som den skyver i 100 nu men . Vis det er slik som jeg mener , at den sliter når jeg kjører trøster . Syntes kansje en så stor motor (VP TD 70 A ) ikke burde bry seg mye om at jeg kjører trøster'n uten at turallet skal detta ned såpass. Greit at det blir litt jobb for motor , men mener at den ikke bør slite . Sikkert jeg som er skeptisk til det meste , så kansje få en til å se å høre på detta før jeg tar den endelig avgjørelsen på om det er noe galt eller ikke . Vinsjen går jo på H-pumpa også , kansje testa den å hørt om det er samme resultatet da .

 

Noen som har meninger om detta , etter slik jeg har prøvd å forklare saken ? Skal motor gå ned mye / lite på turtallet når trøser kjøres ? Kan det være noe som er hoppende galt her , eller er det bare å kjøre på ? Kan det være noe feil på H-pumpa som gjør at motoren sliter litt ? For alt jeg veit er alt detta helt normalt , sikkert en dårlig sammenligning men sliter hydraulikken når du løfter med truck så gir du jo bare litt gass .

Ser fram mot synspunkter fra dere her nu , så jeg kan få sova om natta igjen .

 

Tine III

Link to post
Share on other sites

Er ikke noen ekspert på hydraulikk, men kan jo komme med noen synspunkter for det.

En kompis av meg har en hydraulisk dreven kraftblokk. Når han bruker kraftblokken (åpner for hydraulikkolje) så går turtallet på motoren han ned. Det er vanlig, pumpa tar krefter fra motoren.

 

Kan det være at hydraulikkoljen blir tregere i kulda? Dette hvis hylingen / sluringen har begynnt nå i vinter og ikke var deg i fjor høst med varmere temperaturer.

Er det riktig olje i systemet?

Link to post
Share on other sites

Motor var varm idag og ellers også , det er varme i motorrommet så olja er vel ok vil jeg tru. Har en tank med hyraulikk olje , på skottet i motorromet ( ca 12 liter ) + det som er i slanger helt fram til trøster og bak til anker vinsjen ( er vel god å kald det lille som er ute ) men det går vel fort rundt i systemet når jeg drar i spaken . Var jo litt artig å se hvor godt den trøkte båten idag da , i forhold til hvor treig jeg syntes den var . Håper på ok vær imårra så jeg kan kaste loss å ta en test tur . Fikk høre at med såpass stor olje tank , så ville ikke olja bli så fort varm og det er bra sa gubben . En ting som jeg har glømt og som kansje er viktig , er og vaske oljefilter som sitter på toppen av oljetanken . Det er et stål filter med mange hull i , det kan være lurt å få gjort reint var det en som sa . Hvis det ikke er reint slik at olja kommer lett igjennom , da kan pumpa slite litt . Skulle bare legge det i en pøs med white sprite , et par dager så skulle det meste av evt dritt løsne . Olja ser bra ut , men når jeg fikk båten seint i høst gikk det på ca 7 liter olje ( hydraulikk olje fra FK ) . Var i da hele greia starta om at det var noe galt , at den var treig og virka som ikke den var i orden .

Men vis det viser seg imårra på test turen at den sparker godt til siden , virka sånn i båsen idag da .Så kansje detta er iorden , bare få vaska filter også da så . Nå ser jeg at det spruter fra baugen når jeg kjører den , så det lover bra . Som dere skjønner så er det ikke bare bare alt ting , når du er rimelig grønn på saker du prøver å fixe på . Men som regel gå det bra , og lettere har det jo blitt etter at jeg begynte å bruke BP .

 

Må spørre en gang til ang reimene , hvor stor døgang kan det / skal det være på dem ? Nå jeg snakker om døgang , er det når jeg trykker reimene hardt ned . Hva skjer vis dem er for stramme , blir dem varme og lukter svidd ? Eller kan H-pumpa gå føyken .

 

Fint om flere deler tankene sine om detta her ,kommer som regel en med noe lurt som gjør at alt ordner seg .

 

Tine III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...