Jump to content

Skarpnes 9100, flere eiere her....?


Arve

Recommended Posts

:flag: Kanskje det er flere eiere av Skarpnes 9100 her på forumet..? Jeg kjøpte i fjor en brukt sådan. Godt brukt må jeg vel si. Konkluderte ganske raskt med at skuta ikke skal på vannet før en total oppussing er gjort. Oppussing innebærer også motorbytte, mont. av baugpropell. nytt pentry, hel lakkering innvendig + utvendig over fenderlist. Med andre ord :crazy: mange timer med prima hobbyarbeid. Målet er båt på vannet denne sommeren. Hadde vært interesant å høre fra andre Skarpnes 9100 eiere. Om deres erfaringer og plusser/minuser med denne typen båt. Jeg hører gjerne fra dere. :cheers:

Arve.

Link to post
Share on other sites

Forsåvidt enig med deg i det Blue Dragon. Det kan fort bli veldig dyrt med retaurering. Men er heldigvis i den situasjon at båten ble kjøpt svært rimelig (akutt pengnød) og videre er jeg omgitt av masse fagpersoner som bidrar med rimelige tjenester.

Så var det gleden med å skape noe da. Jeg trives hvertfall svært godt med slike prosjekt.

Gleder meg til sommer, og er spent på båtens egenskaper til sjøs.

Arve

Link to post
Share on other sites

Noen som vet fellesnevneren ved følgende båter/ skrog/ form:

Jeg vet ikke historikken, men jeg har hørt litt av den fra en som produserte Skarpnes 25 (, samt 28 og 30):

Etter at fabrikken brant (nyttår -89 / 90 ?? i alle fall etter medio desember -89) ble former og rettigheter solgt. Derfor skal både Skarpnes 9100 og Nor Star 290 bruke Skarpnes 25 Weekender skroget, men innredningen ble laget på nytt (ny form) med stikkøye.

 

Når det gjelder Polar, Biam og Joda vet jeg ikke noe. Kanskje noen andre vet?

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Noen som vet fellesnevneren ved følgende båter/ skrog/ form:
Polar 820 og NordStar 290 er vel samme båt i store trekk vel.

Stemmer bortsett fra at Nor Staren er forlenget en god del i badeplattformen + selvsagt en hel del vesentlige innvendige endringer. Polar 290 Monaco het den forresten. Etter dette fikk den navnet Fjord 290 Monaco før den ble NorStar 290. Jeg trodde også at Biam 820 var bygget på samme forma, men mulig jeg her tar feil. Joda 290 og Skarpnes 290 er helt egne skrog - likedan Marex 290.

 

Båtmagasinet hadde en artikkel om hvordan ulike skrog har vandre. Den ligger her

Link to post
Share on other sites

Eier av Skarpnes båt sa han solgte former og rettigheter til Polar. Så derfor ser det ut som om Skarpnes 25 Weekender skroget ble til Polar 290 Monaco som igjen ble til Fjord 290 Monaco som nå er Nor Star 290.

Merk at vi her snakker om skroget.

 

Det er også kjent at Skarpnes 9100 har det samme skroget, men hvilken vei det kom fra Skarpnes 25, det vet jeg ikke.

 

Har Skarpnes 9100 påsatt badeplatform slik som min Skarpnes 25 Weekender?

 

:-) steinar

Redigert av fredriksen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner :-)

Få av disse har bensinmotor.. Vi hadde 7,3 Liter Mercruiser, gikk som en kule :-)

Hvis båten er litt tung i ræva, kan du legge bly/stein i det lille rommet foran (under baugspydet). Jeg lempet inn 60Kg der og båten balanserte mye bedre (vi hadde tung motor). Jeg fikset en del på vår, så hvis du lurer på noe så kan du godt ringe på kveldstid. ni-to-null, tre-tre-5-seksten.

 

Husk forøvrig at 9100 før 95-96 mangler noe avstivning under dørken i innunderkabinen. Her bær det støpes inn noe avstivning hvis det ikke er der.

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Flott. Kan godt være at jeg ringer. Min 9100 er fra 98. Men tidl. eier var visstnok utsatt for totalt motorhavari med første monterte motor (diesel). Erstattet da denne med gammel bensinmotor..... :nonod:

Litt usikker på om 4,2 literen er mye lettere enn "din" 7,3 liter, men har merket meg ditt råd om ballast forut.

Gleder meg ellers som ett barn til å få sjøsatt denne sommeren. Forrige båt var 19 fot. Vi bør vel da kunne ha forventninger om noe mer komfort. :drink:

Falt raskt for denne båten, ikke minst grunnet god plass ute + stor badeplattform. Hva mener du.... jeg bør vel kunne forvente å greitt kunne marsje i 26/27 knop?

Link to post
Share on other sites

Ja det burde du. Husk at hvis du kjøper motor/drevpakke brukt MÅ du sjekke utveksling på drevet. Da jeg kjøpte vår 9100 var det feil utveksling så vi måtte byttte drev. Ring et Mercruiser verksted og betal for 1/2-1 time for å få beregningen gjort. Min mekaniker regnet ut for meg, stemte på en prikk med fart/vekt/turtall. Vi la vekt på at motor skulle ha det fint/lav belstning/lett i plan og giret lavt. Vi marsjet på 23-24 og rundt 30 på flatt jern. Men siden vi giret lavt oppførte den seg slik om den var tom eller ferielastet :-) Rettt i plan uten knussel. Nå skal det nevnes at 7,3 har et vcannvittig dreimoment.

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Så enig, så enig Joda 310. Har enda ikke kjøpt selve drevet, men er av erfaren Mercruiser mekaniker anbefalt å gå for bravo 2. Noe sterkere drev med færre komponenter som kan havarere. Mister nok noe akselrasjon ved dette valget kontra bravo 3 men ikke så mye at det betyr noe.

Tar gjerne imot meninger fra dere alle her på forumet om drev valg. Som du sier Joda....valget er jo ganske avgjørende for både vår comfort og ikke minst motorens arbeidsbelastning.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde Bravo3 sålenge vi hadde båten. Fungerte ypperlig. Jeg er av typen"ta-det-pent-og-rolig-opp-i-plan" kaptein, jeg var ikke bekymret over bravo3 drevet vårt. Grensen for Bravo3/2 mente jeg gikk ved 4 tonn? Sun 33 med 270 HK 7,3 og Bravo3 var en drevknekker, men båten er tung, treg i plan og 7,3 en voldsom motor.

Vår 7,3l motor veide 725 Kg, betydelig mer enn din rekke 6. Jeg tror ikke du skall være bekymret hvis du skaffer deg et B3 drev.

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hei SF. Mener vekta er oppgitt til ca 3500 kg, inkl. dieselmotor som min. Høres jo da ut til at bravo 2x er ett sikrere valg, ikke sant?

Sjekket med Univa som er importør av Steyr før jeg kjøpte båten min. Denne har som nevnt bravo 3x drev. Når Steyr kom med den nye 256 på 250Hk og 500nm forlangte visst nok Mercruier at disse ikke skulle tilbys med Bravo 3 til båter over 3,500kg. Problemet er dreiemomentet i kombinasjon med båt som er tung å få i plan.

 

På mindre hurtiggående båter er Bravo 3X drevet perfekt. På en større båter fungerer også dette om du er litt forsiktig men jeg hadde nok vurdert Bravo 2X. Dette tåler mer.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Ja synes dere begge beskriver godt hvor "smertegrensen" for ett bravo III kan gå. Mener også å ha hørt at når det nærmer seg 4 tonn og i tillegg ett dieselråskinn leverer dreimoment, ja da holder vel nesten ingenting.

Som du så rett poengterer J 310, det kommer veldig mye an på bruk. Føler nok at for min del, er det ett hakk tryggere å velge bravo IIx.

Viktigst uansett valg, blir jevnlig vedlikehold av folk som faktisk kan drev og som ikke bare skifter olje og kaller det service. Det samme gjelder selvsagt for motor m.m.

Takker for råd, tips og erfaringer. Ønsker meg gjerne fler.

Kan jo foreløpig fastslå at det ikke er så mange andre Skarpnes 9100 her på forumet........ :lol:

Vinter ute, men klarer ikke helt å holde meg unna båten. Har nettopp pensjonert wallas`n. Heretter blir det gass. Skal jo ha ferdig kaffen før alle andre våkner...... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...