Arve Startet 29.Januar.2007 Del på Facebook Startet 29.Januar.2007 Kanskje det er flere eiere av Skarpnes 9100 her på forumet..? Jeg kjøpte i fjor en brukt sådan. Godt brukt må jeg vel si. Konkluderte ganske raskt med at skuta ikke skal på vannet før en total oppussing er gjort. Oppussing innebærer også motorbytte, mont. av baugpropell. nytt pentry, hel lakkering innvendig + utvendig over fenderlist. Med andre ord mange timer med prima hobbyarbeid. Målet er båt på vannet denne sommeren. Hadde vært interesant å høre fra andre Skarpnes 9100 eiere. Om deres erfaringer og plusser/minuser med denne typen båt. Jeg hører gjerne fra dere. Arve. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 29.Januar.2007 Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 Hadde en 9100, men solgte for 2 år siden. Fin båt, bra layout. Vi byttte også fenderlist. Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 29.Januar.2007 Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 Tror jeg ville vurdert og kjøpe ny halvfabrikat istedenfor denne opppusningen. 9100 er ganske rimelige. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arve Svart 29.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 Forsåvidt enig med deg i det Blue Dragon. Det kan fort bli veldig dyrt med retaurering. Men er heldigvis i den situasjon at båten ble kjøpt svært rimelig (akutt pengnød) og videre er jeg omgitt av masse fagpersoner som bidrar med rimelige tjenester. Så var det gleden med å skape noe da. Jeg trives hvertfall svært godt med slike prosjekt. Gleder meg til sommer, og er spent på båtens egenskaper til sjøs. Arve Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 29.Januar.2007 Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 Lykke til ja. Så det er en 9100 med stikkkabin og ikke en 25? En KAD 43 hadde sikkert passet fint. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oteren Svart 29.Januar.2007 Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 Noen som vet fellesnevneren ved følgende båter/ skrog/ form: * Skarpnes 9100 * Nor Star 290 * Polar 820 * Biam 820 * Joda 290 Mange likhetstrekk på disse båtene, noen som vet historikken? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arve Svart 29.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 Kad 43 er sikkert også en god motor, men jeg valgte Mercruiser 250 d-tronic og mest sannsynlig bravo 2. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 29.Januar.2007 Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 (redigert) Hva slags motor sto i den fra før? Joda310 Redigert 29.Januar.2007 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 29.Januar.2007 Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 Noen som vet fellesnevneren ved følgende båter/ skrog/ form: Polar 820 og NordStar 290 er vel samme båt i store trekk vel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fredriksen Svart 29.Januar.2007 Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 Noen som vet fellesnevneren ved følgende båter/ skrog/ form: Jeg vet ikke historikken, men jeg har hørt litt av den fra en som produserte Skarpnes 25 (, samt 28 og 30): Etter at fabrikken brant (nyttår -89 / 90 ?? i alle fall etter medio desember -89) ble former og rettigheter solgt. Derfor skal både Skarpnes 9100 og Nor Star 290 bruke Skarpnes 25 Weekender skroget, men innredningen ble laget på nytt (ny form) med stikkøye. Når det gjelder Polar, Biam og Joda vet jeg ikke noe. Kanskje noen andre vet? :-) steinar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Victora III Svart 29.Januar.2007 Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 Noen som vet fellesnevneren ved følgende båter/ skrog/ form: Polar 820 og NordStar 290 er vel samme båt i store trekk vel. Stemmer bortsett fra at Nor Staren er forlenget en god del i badeplattformen + selvsagt en hel del vesentlige innvendige endringer. Polar 290 Monaco het den forresten. Etter dette fikk den navnet Fjord 290 Monaco før den ble NorStar 290. Jeg trodde også at Biam 820 var bygget på samme forma, men mulig jeg her tar feil. Joda 290 og Skarpnes 290 er helt egne skrog - likedan Marex 290. Båtmagasinet hadde en artikkel om hvordan ulike skrog har vandre. Den ligger her Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fredriksen Svart 29.Januar.2007 Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 (redigert) Eier av Skarpnes båt sa han solgte former og rettigheter til Polar. Så derfor ser det ut som om Skarpnes 25 Weekender skroget ble til Polar 290 Monaco som igjen ble til Fjord 290 Monaco som nå er Nor Star 290. Merk at vi her snakker om skroget. Det er også kjent at Skarpnes 9100 har det samme skroget, men hvilken vei det kom fra Skarpnes 25, det vet jeg ikke. Har Skarpnes 9100 påsatt badeplatform slik som min Skarpnes 25 Weekender? :-) steinar Redigert 29.Januar.2007 av fredriksen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 29.Januar.2007 Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 (redigert) Ja, den er påsatt Joda310 Redigert 29.Januar.2007 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Arve Svart 29.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 Svar på ditt spørsmål Joda 310....... da jeg kjøpte båten satt det montert en gammel mercruiser (-91) 4,3lx, saltvannskjølt. En motor jeg ikke var interesert i satse videre på hvertfall. Arve Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 29.Januar.2007 Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 Skjønner :-) Få av disse har bensinmotor.. Vi hadde 7,3 Liter Mercruiser, gikk som en kule :-) Hvis båten er litt tung i ræva, kan du legge bly/stein i det lille rommet foran (under baugspydet). Jeg lempet inn 60Kg der og båten balanserte mye bedre (vi hadde tung motor). Jeg fikset en del på vår, så hvis du lurer på noe så kan du godt ringe på kveldstid. ni-to-null, tre-tre-5-seksten. Husk forøvrig at 9100 før 95-96 mangler noe avstivning under dørken i innunderkabinen. Her bær det støpes inn noe avstivning hvis det ikke er der. Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Arve Svart 29.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2007 Flott. Kan godt være at jeg ringer. Min 9100 er fra 98. Men tidl. eier var visstnok utsatt for totalt motorhavari med første monterte motor (diesel). Erstattet da denne med gammel bensinmotor..... Litt usikker på om 4,2 literen er mye lettere enn "din" 7,3 liter, men har merket meg ditt råd om ballast forut. Gleder meg ellers som ett barn til å få sjøsatt denne sommeren. Forrige båt var 19 fot. Vi bør vel da kunne ha forventninger om noe mer komfort. Falt raskt for denne båten, ikke minst grunnet god plass ute + stor badeplattform. Hva mener du.... jeg bør vel kunne forvente å greitt kunne marsje i 26/27 knop? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Ja det burde du. Husk at hvis du kjøper motor/drevpakke brukt MÅ du sjekke utveksling på drevet. Da jeg kjøpte vår 9100 var det feil utveksling så vi måtte byttte drev. Ring et Mercruiser verksted og betal for 1/2-1 time for å få beregningen gjort. Min mekaniker regnet ut for meg, stemte på en prikk med fart/vekt/turtall. Vi la vekt på at motor skulle ha det fint/lav belstning/lett i plan og giret lavt. Vi marsjet på 23-24 og rundt 30 på flatt jern. Men siden vi giret lavt oppførte den seg slik om den var tom eller ferielastet :-) Rettt i plan uten knussel. Nå skal det nevnes at 7,3 har et vcannvittig dreimoment. Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Arve Svart 30.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Så enig, så enig Joda 310. Har enda ikke kjøpt selve drevet, men er av erfaren Mercruiser mekaniker anbefalt å gå for bravo 2. Noe sterkere drev med færre komponenter som kan havarere. Mister nok noe akselrasjon ved dette valget kontra bravo 3 men ikke så mye at det betyr noe. Tar gjerne imot meninger fra dere alle her på forumet om drev valg. Som du sier Joda....valget er jo ganske avgjørende for både vår comfort og ikke minst motorens arbeidsbelastning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 (redigert) Hva er vekta på båten? Bravo 3 anbefales ikke på båt over 3,5 tonn i kombinasjon med stor diesel med høyt dreiemoment. Har selv Bravo 3x og akselerasjonen er formidabel og retningsstabiliteten er svært bra i høye hastigheter. Redigert 30.Januar.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Arve Svart 30.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Hei SF. Mener vekta er oppgitt til ca 3500 kg, inkl. dieselmotor som min. Høres jo da ut til at bravo 2x er ett sikrere valg, ikke sant? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Jeg hadde Bravo3 sålenge vi hadde båten. Fungerte ypperlig. Jeg er av typen"ta-det-pent-og-rolig-opp-i-plan" kaptein, jeg var ikke bekymret over bravo3 drevet vårt. Grensen for Bravo3/2 mente jeg gikk ved 4 tonn? Sun 33 med 270 HK 7,3 og Bravo3 var en drevknekker, men båten er tung, treg i plan og 7,3 en voldsom motor. Vår 7,3l motor veide 725 Kg, betydelig mer enn din rekke 6. Jeg tror ikke du skall være bekymret hvis du skaffer deg et B3 drev. Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Hei SF. Mener vekta er oppgitt til ca 3500 kg, inkl. dieselmotor som min. Høres jo da ut til at bravo 2x er ett sikrere valg, ikke sant? Sjekket med Univa som er importør av Steyr før jeg kjøpte båten min. Denne har som nevnt bravo 3x drev. Når Steyr kom med den nye 256 på 250Hk og 500nm forlangte visst nok Mercruier at disse ikke skulle tilbys med Bravo 3 til båter over 3,500kg. Problemet er dreiemomentet i kombinasjon med båt som er tung å få i plan. På mindre hurtiggående båter er Bravo 3X drevet perfekt. På en større båter fungerer også dette om du er litt forsiktig men jeg hadde nok vurdert Bravo 2X. Dette tåler mer. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Arve Svart 30.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 Ja synes dere begge beskriver godt hvor "smertegrensen" for ett bravo III kan gå. Mener også å ha hørt at når det nærmer seg 4 tonn og i tillegg ett dieselråskinn leverer dreimoment, ja da holder vel nesten ingenting. Som du så rett poengterer J 310, det kommer veldig mye an på bruk. Føler nok at for min del, er det ett hakk tryggere å velge bravo IIx. Viktigst uansett valg, blir jevnlig vedlikehold av folk som faktisk kan drev og som ikke bare skifter olje og kaller det service. Det samme gjelder selvsagt for motor m.m. Takker for råd, tips og erfaringer. Ønsker meg gjerne fler. Kan jo foreløpig fastslå at det ikke er så mange andre Skarpnes 9100 her på forumet........ Vinter ute, men klarer ikke helt å holde meg unna båten. Har nettopp pensjonert wallas`n. Heretter blir det gass. Skal jo ha ferdig kaffen før alle andre våkner...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 30.Januar.2007 Del på Facebook Svart 30.Januar.2007 gass er fali' det ... Med tanke på veldikehold skal vel drevet trykktestes hvert år. Tåler trykkk=pakninger ok og ikke vann inn. Mitt testes hvert år Joda310 skeptisk :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.