Jump to content

Polar 29 med MD21 og 2:1 gear, hvilken propell?


Eimo

Recommended Posts

Motoren er oppgitt til 4500 RPM. Jeg har prøvd 4300 og da gikk den over 10 knop.

Behagelig marsjfart på min er 8 knop/3600 RPM. Større fart gir atskillig mere støy og endel mere forbruk.

Vet ikke mål på propell, men kan sjekke i morgen om det er stemplet noe på den. Kan måle diameter hvis jeg ikke finner stempel. Stigning er nok verre å måle.

Også interessert hvis noen har flere opplysninger.

Link to post
Share on other sites

:flag:

Hei.

 

Hadde i mange år en saga7000 med MD21B. Den hadde samme utveksling på gearet som din båt.

Propellen var 15x10 og med den gikk båten lett og med de samme hastigheter som dere oppgir.

Det som er uhyre viktig er at motoren går lett og ikke blir for varm, temperaturen har mindre med turtall å gjøre enn med belastningen.

Forsøkte med propell 16x11, det var ikke velykket, ble for stor belastning. Mottrykket ble for høyt med økt eksostemperatur og varme, så jeg skiftet tilbake.

Kanskje 16x10 kunne vært prøvd ? Merk at en tomme endring på stigning eller diameter gir 200-400 omdreiningers endring på motorturtall.

Konklusjon: tror ikke du vil få så mye ut av propellskifte, fabrikken har nok funnet optimal.

 

mvh

Haba

Link to post
Share on other sites

Har selv en 81-modell Polar-29 med 82-modell MD21B. Gearkassen er en MS3, men utveksling og propell husker jeg ikke (med tror kanskje den er noe annet 2:1). Kjører så godt som aldri over 3.400 omreininger, synes 3.200 gir passende marsjfart (og støy). Da gjør den sånn rundt regnet 7 (7,5 ) knop, avhengig av innhold i tanker etc. Maskinen lar seg presse opp i 4000 omdreininger, da gjør den rundt 9-10 knop på relativt tomme tanker og ny-"polert" bunn rett etter utsetting. Skjønt, det er noen år siden jeg prøvde det sist...

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...