Jump to content

Volvo Penta Kad 42 92 mod


Strilen

Recommended Posts

Kanskje :rolleyes:

Denne motoren har et noe frynsete rykte pga havari som sansynligvis skyldes vanskligheter med å få skiftet all oljen ifm oljeskift kombinert med at olje til stempelkjøledysene tilføres FØR oljefilter. Resultat: Tette dyser og dårlig kjøling av stemplene.

Slik jeg har forstått det, oppstår de fleste havariene rundt 400-600 driftstimer.

Dersom motoren har gått vel 700 timer er det godt mulig at denne motoren ikke er i faresonen.

På senere modeller og på KAD 43 ble stempelkjølingen bygget om til oljeuttak etter filter. Dette er en "enkel sak" til ca 4000,-.

Dersom motoren er bygget om og godt vedlikeholdt, hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med en slik motor ( har to selv som er ombygget )

 

Tips: Ved årlig oljeskift er det viktig å få opp mest mulig olje gjennom peilepinnen. Vacuum pumpe med tynt sugerør er bra for å få ut de siste literene.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet er vel KAD42 på 216 hk, men 43 var på 218 eller?

Ellers bør en være ytterst varsom vedkjøp av KAD42. Spørsmålet er også hva slags båt den står i/skal inn i, planende eller ikke, og vekt/belastning her har mye å si.

 

Ikke sikkert en med 700 timer bak seg er ute av faresonen.....det kommer an på bruken/vedlikeholdet/belastningen, etter min erfaring.

 

Velkommen til deg! Jeg fikk sent i går kveld melding om at du hadde lagt meg til din venneliste.......men det må ha oppstått en feil et sted. Kan gjerne være det men....

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tips: Ved årlig oljeskift er det viktig å få opp mest mulig olje gjennom peilepinnen.

Hvorfor mener du dette er viktig? Vennligst underbygg. Ref forøvrig innlegg av Motordoktoren som har kjørt 600 000 km på bilen sin uten oljeskift.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvorfor mener du dette er viktig? Vennligst underbygg. Ref forøvrig innlegg av Motordoktoren som har kjørt 600 000 km på bilen sin uten oljeskift.

Vel, i og med at mulig årsak til nevnte problemer med denne motoren kan være tette stempelkjølingsdyser er det nærliggende å tro at dette kan ha noe med koks og avleiringer i gammel olje. Etter hva som sies er problemet eliminert med ombygging, hvor oljedistribusjon til stempelkjølingsdyser er etter filteret.

Ergo må vel problemet være relatert til partikler i oljen :wink:

 

Dersom man aldri får opp den siste delen av gammel olje ifm oljeskift vil det over tid samles avleiringer i sumpen.

Under gange vil oljesirkulasjonen medføre at avleiringer setter seg i nevnte dyser - dersom oljedistribusjonen ikke er bygget om ( KAD 42 ).

 

Årlig oljeskift er blandt annet anbefalt av motorprodusentene grunnet at oljen opptar svovel fra forbrenning, noe som medfører at denne kan bli korrosiv ovenfor metaller i lagre dersom oljen kommer i kontakt med vann. f.eks fra innvendig kondens ifm lengre tids lagring.

Link to post
Share on other sites

Nimbuster m.fl. : Var kanskje litt kjapp med å sette folk på vennelisten, er akkurat begynt her. Så jeg håper ikke jeg har fornærmet noen....

216 HK ? Motoren er opplyst å levere 230 HK....

 

 

230 hk er vel Volvo Penta Hk`er d da :wink: , de pleier å gjøre slikt....spesielt på yrkessiden :yesnod:

Link to post
Share on other sites

230 på veiv, 216 på propellen (DP-E). Senere 218 på propellen av en eller annen grunn - muligens forbedring av drev med mindre tap. Det er da tap i drivlinja, også på "yrkessiden"?

 

 

Joda det er det,men alle installasjoner er forskjellige med hensyn på tap i drivlinjen og dette er forskjellig i fra båt til båt.

Det jeg tenker på er måten VP oppgir effekten sin på...de bruker som regel å oppgi den i "B" ytelse mens Motorene vi leverer oppgis i "A" ytelse,dvs kontinuerlig drift.

 

Power category A: Net brake fuel stop power for

continuous operation unlimited

time, SCFN or ICFN to ISO 3046.(Dette er effekten vi oppgirpå vårt Motormerke)

 

Power category B: Net brake fuel stop power for

continuous operation, overloadable

by 10% for one hour within an

operating period of 12 hours.

SCFN or ICFN to ISO 3046.(Dette er effekten VP og en del andre Motormerker oppgir,dvs 10% over den kontinuerlige effekten :wink: )

 

Smarte karer dette,og det verste er at de fleste lar seg lure av dette :nonod:

 

Håper dette var forståelig og at du forstår hvorfor jeg kalte det "VP-HK",uansett ha en fortsatt flott kveld. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Effektene omtalt her var for drev, og der varierer nok tapet i drivlinja lite eller ingenting. VP opererer med andre tall for TAMD42 (dvs. aksling-installasjon) uten at jeg husker disse. Forskjellen som ble diskutert gjaldt vel forskjellen på effekt på veiv og propell, og ikke hvilken driftsrating den er oppgitt etter.

 

Avhengig av modell oppgir VP så vidt jeg kan se effekt etter ulike standarder - at en "pleasure-craft"-motor oppgis med "pleasure-craft"-rating er vel forsåvidt ikke unaturlig. I en planende båt er det f.eks. interessant å vite hvor mye effekt en har for å komme opp i plan, selv om det er fullstendig uaktuelt å ta ut hele effekten når båten er kommet i plan. For en deplasementsbåt derimot er nok "A"-ratingen mer interessant.

Link to post
Share on other sites

Effektene omtalt her var for drev, og der varierer nok tapet i drivlinja lite eller ingenting. VP opererer med andre tall for TAMD42 (dvs. aksling-installasjon) uten at jeg husker disse. Forskjellen som ble diskutert gjaldt vel forskjellen på effekt på veiv og propell, og ikke hvilken driftsrating den er oppgitt etter.

 

Avhengig av modell oppgir VP så vidt jeg kan se effekt etter ulike standarder - at en "pleasure-craft"-motor oppgis med "pleasure-craft"-rating er vel forsåvidt ikke unaturlig. I en planende båt er det f.eks. interessant å vite hvor mye effekt en har for å komme opp i plan, selv om det er fullstendig uaktuelt å ta ut hele effekten når båten er kommet i plan. For en deplasementsbåt derimot er nok "A"-ratingen mer interessant.

quote.gif

 

Ja sorry,glemte jo at dette dreide seg om "Leketøys-Båter" :wink::cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...