Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

Var ikke det veldig dyrt, du får vel AIS mottaker i Norge for 3-4 høvdinger?

Denne her sender også AIS signaler. Jo den koster nesten 8 store lapper,

men kona er like ivrig Nintendo-navigatør som meg - så da er det lett match å få gjennomslag for anskaffelsen.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Denne her sender også AIS signaler. Jo den koster nesten 8 store lapper,

men kona er like ivrig Nintendo-navigatør som meg - så da er det lett match å få gjennomslag for anskaffelsen.

 

Geir :seeya:

Ja der var jeg ikke helt med. :crazy: , jeg trodde det kun var mottager.

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post
Share on other sites

Med unntak av VHFen, må det foreligge noen form for registrering før man kan sende AIS-signaler?

Formelt skal du sende en endringsmelding for VHF-konsesjonen din til Telenor. Jeg kan ikke tenke meg annet enn at du må ha maritim VHF-konsesjon for å bruke AIS-B. Hva som gjelder dem som ikke har VHF men av en eller annen grunn vil ha AIS-B vet jeg ikke om noen har tenkt på, for det vil i så fall være en underlig prioritering.

Link to post
Share on other sites

Endringsmelding javel. Rart at ikke AIS er nevnt i søknadsskjema om konsesjon på Maritim VHF. Ser ikke ut som om de er så interessert i den slags informasjon.

Jeg sendte inn detaljer om ny EPIRB + ny AIS på e-mail til Lisenskontoret.

De sendte meg så nytt konsesjonsdokument. Men helst burde jeg nok brukt skjemaet du viser til.

At det mangler rubrikk for AIS skyldes nok at de ikke har oppdatert det.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Endringsmelding javel. Rart at ikke AIS er nevnt i søknadsskjema om konsesjon på Maritim VHF.

Det er den, det er et eget felt for "annet utstyr" og der kan du føre opp AIS. En annen ting er at Maritim radio bare har lagt ut endringsskjema for navneendring/eierskifte og ikke noe skjema for teknisk endring. Vel, dem om det.

 

For å ta det enkle: Du skal ha VHF-konsesjon dersom du bruker AIS-B, også dersom du av en eller annen grunn ikke har VHF-radio i båten. Selv om du ikke har VHF-radio med DSC vil du få tildelt MMSI som skal programmeres inn på AIS-enheten.

 

Hva som vil skje dersom du bruker AIS uten å ha konsesjon, og dermed ikke viser MMSI eller viser et nummer du fant på i farta får tiden vise.

 

Har du ikke VHF med DSC risikerer du at andre fartøy forsøker å kalle deg opp og kaster bort litt tid før de finner ut at du må kalles opp på k16 med kallesignal.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Båtmagasinet har en informativ artikkel om Easy AIS mottager. Jeg har den samme mottageren koblet mot en 11" Lorenz-plotter. Det kan se ut som BM har koblet sin opp mot en Raymarine-plotter. Software på de forskjellige plotterne gir ulike bilder av informasjon opp på skjermen, Det jeg prøver å si er at informasjonen er lik med designmessig opp på skjermen er noe forskjellig.

 

Jeg hadde før en NASA AIS-mottager. Liten forskjell på de to er min mening. Bortsett fra prisen. Seatronic selger dem begge.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Liten forskjell på de to er min mening. Bortsett fra prisen.

Easy AIS er vel en to-kanals mottager, NASA kun en. Det har litt å si for påliteligheten, men under normale forhold merker du ingen forskjell. En annen ting er at de to modellene antagelig har forskjellig strømforbruk, men det er antagelig bare av interesse for oss med tekstilmotor.

Link to post
Share on other sites

AIS RX/TX B er betalt og underveis (4 laken!!). Likeledes 2 VHF-antenner fra Permo! (Den gamle antennen på VHF-en var for dårlig. Betalte 400,-/stk.)

Skal koble den til TelChart-en neste uke.

Har lært mye om AIS i de strengene som har "gått" her på Bp. Takk for all info.

Båten er klar til sjøsetting i morgen. :flag: (Någet sent pga. mye jobbing i det siste.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...