Jump to content

Male skrog på tresnekke?


Wolwerine

Recommended Posts

Hei

Eg har ei gammel tresnekke som eg holder på å fikse opp.Dekket og vindskjermen er i nydelig mahogny men skroget er stygt og ødelagt av blåmann.

Det er ingen råte i skroget,men det ser ikkje så fint ut.

Kan det vere ein ide å male det hvit?

Er det mye arbeid å male det eller trenger eg bare å matte lakken å male rett på?

Her er båten

3_1748296309.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er litt helligbrøde å male en tresnekke om det kan unngås :nonod:

 

Det kan jo hende at du får vekk en del av misfargingene i skroget om dette blir skrapt, får tørke litt og får en god oljebehandling :smiley:

 

Uansett bør nok treverket skrapes og mettes med olje før det males, for å beskytte det best mulig slik at det ikke råtner. Det kan se ut som om det er en stund siden båten har fått en full behandling. Jeg vil tro at maling ikke gir stort mer enn en dekorativ effekt, og liten beskyttelse i seg selv.

Link to post
Share on other sites

Heisan,

Slik det ser ut for meg, så vil du ikke kunne få bort all den blåveden som er der. Peroksid vil bleke det noe, men slettes ikke fjerne dette. Så å male denne hvit høres for meg ut som en god ide. Er skroget lakket, eller oljet fra innsiden? Om den bare er oljet ville jeg brukt sprøyte og linolje/terpentin i "bøtter og spann" fra innsiden - for deretter å fjerne lakken og male med linoljemaling fra utsiden (husk å tynne på første strøk). Om den er lakket på innsiden ville jeg mettet skroget fra utsiden etter å ha skrapt rent, ventet et par uker i godvær slik at dette er helt tørt og deretter malt etter samme oppskrift. En god vask med rødsprit mellom olje og maling kan lønne seg.

 

En flott hvit (kanskje med litt gult i, elfenben eller lignende) og skinnende mahogny på fenderlist, dekk og vinduer høres flott ut på denne båten.

Når båten tross alt er "ødelagt" av så mye blåved er det penere og male, enn å ha en "flekkete" trefarge. Så lenge du ikke plastlegger skroget eller legger glassfiber på dekket, så synes jeg du ivaretar tresnekka på best mulig måte.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har en snekke som ser omtrent ut som din i treverket. Jeg har forsøkt alle midler. Det hjelper gjerne en kort stund, så kommer blåved og annen mørk ved tilbake. Å male skroget er selvfølgelig en løsning, men etter å ha sett noen malte tresnekker, har i alle fall jeg forlatt det alternativet. Dersom arbeidet er pent gjort, blir båten ofte seende ut som en plastikkbåt. Dersom arbeidet er sleivete utført, blir resultatet en betydelig forringelse av utseende. Jeg har sett èn nydelig malt tresnekke. Den var malt i mørk grønn med oljede/lakkerte stevner og oljet/lakkert overbygg. Selv blander jeg litt mørk mahognibeis i olja. Da blir treverket generelt mørkere, men til gjengjeld kamufleres mørk ved nokså bra.

gon

Link to post
Share on other sites

Hei Wolwerine!

Fin båt du har der! Klart det er irriterende å se blåveden bre seg på treverket, men maling på trebåt tror jeg er "begynnelsen til slutten", etter det jeg har sett gjennom årene. Da holder jeg heller en knapp på rådet fra gon her ovenfor. Mørk beis i oljen som skjuler de mørke flekkene, og så slipper du å tenke på at det råtner under malingslaget. Båten din fortjener bedre!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hei Wolwerine!

Fin båt du har der! Klart det er irriterende å se blåveden bre seg på treverket, men maling på trebåt tror jeg er "begynnelsen til slutten"

mvh

JanS

 

Tror ikke du skal ta det så tungt, i så tilfelle ville det samme gjelde for lakkerte båter

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det er greit å være ihuga trebåtelsker, men en malt trebåt, er fortsatt en trebåt og som Jon-Kåre sier så ville dette gjelde alle lakkerte båter også.

 

Med løsningen hvor skroget oljes fra innsiden (mettes), så vil dette slettes ikke skade treverket. Hva skal man da si om alle de snart 100 år gamle treskøyter som turnerer landet og hvor mange av disse alltid har vært hvite?

 

Om man på død og liv vil, og har pågangsmotet - så kan man også her slipe ned , olje og male opp igjen hvert 3-4 år? Da vil jeg tro båten vil vare i mange flere tiår, og det bør kanskje holde?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Slitne tresnekker er ikke spesiellt vakkert. Å male båten tar blikket vekk fra blåveden. og du kan vise frem linjene i båten.

Generellt mener jeg at det er alt for få trebåter som blir malt, de fleste er jo direkte stygge etter noen ti-år på sjøen. Da ville hvertfall jeg heller hatt en pen båt som var malt.

Redigert av pete (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Maling beskytter også veldig mye bedre mot UV-stråler og det er også en ting som bryter ned treverk. Se på middelhavsområdet. Hvor mange trebåter er det som er trefarget der? Synes "alle" er i lyse pastellfarger.

 

Mal båten og olje fenderlist/vindskjerm/for-akterstevn.. Du kommer til å skille deg ut i mengden!

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Det kommer en tid i ethvert trebåtliv da spørsmål om maling av skroget blir aktuellt. Hvis du "bare ser blåmann" hver gang du nærmer deg din fine båt, så har denne tiden også kommet til din båt.

 

Ville ikke hatt betenkeligheter med å male et trebåtskrog hvit. Det kan bli meget pent, hvis du f.eks. sparer stevnen, akterstevnen og fenderlisten og beholder den lakkert (kanskje med litt beis som behandling først). Dollbord, dekket og overbygget vil komme bedre til sin rette og båten vil skifte karaktær og forvandles til en hvit svane. Dette har også noe med tidsepoken å gjøre. På 50-tallet var det en god del fine båter, bygget i mahogny, som ble malt hvit rett fra verftet. P-28'en f. eks. bygget av (?) Hallberg (senere Hallberg & Rassy) var typisk for dette. Hva med de fleste Furuholmen-båter fra den tiden? Hvit i skroget og trehvit over fenderlisten.

 

Estetisk gjordt vil det ikke skjemme båten - men det er nå min mening.

 

P.S.: Prøv å unngå kritthvitt, brekk hvitmalingen med litt beige / varm for å få den rette harmonien til overbyggets mahogny. Jotun har en farge som heter "SIV" - den vil være ypperlig til dette, og står seg bra til mahogny i kuløren.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Spm. man bør stille seg er vel vilken misjon skal denne "hinnen" ha.

 

Skal den bare være estetisk fin løser man det med et farekart og 2 strøk med maling.

 

Skal denne hinnen ha en misjon å holde vann vekke holder det ikke bare med et fargekart. Da må man se på vilke produkter som metter treverket ( fyller porene i treverket). Her er maling et meget dårlig alternativ da den bare ligger som en hinne utenpå treverket, foruten oljedekkbeis. Olje smøres på for å mette porene i treverket så de ikke tar opp fuktighet fra luften. Denne prosessen må man gjøre gjentagende ganger til treverket ikke er motakelig for mer olje. Da er porene i treverket mettet og man kan forsegle treverket med en hinne som skal hidre å vaske ut oljen i treverket.

Det er krise om man da dekker begge sider av treverket (innvendig og utvendig) med maling. Treverk er hydroskopisk og trekker til seg den relative luftfuktikheten. Man har da forseglett vannet inne i treverket og det vil ikke få puste som igjen gjør levetiden på trevirket meeeget kort og får en foråtnelseprosess.

 

Så legger man litt arbeid i det får mann et godt resultat.

 

Hadde selv en trebåt som jeg mettet treverket med 17 strøk med olje. Vedlikeholdet ble de neste årene ganske enkelt med et strøk forseglingsolje annet hvert år.

 

Skal du få vekk blåmann, må treverket blekes. Her er det ymse muligheter, har selv brukt Ferro-bet og eddik syre. Ligger ved en link om emnet.

http://home.online.no/~fnordbe/wiksten/trebehandling.htm

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei

Valget falt på å skrape snakka helt ned og beise og olje den.Syns resultatet ble ganske greit.Har lagt første strøket med benar olje i dag.

Legger med noen bilder av den.

Har lest her inne att det er mange som anbefaler å bruke smør i mellom borgangene før sjøsetting for å minske lekasjene.Legges dette på før eller etter bunnstoffet?Hva slags smør eller fett anbefaler dere?

kkk.JPG

lll.JPG

gggg.JPG

aaaaaa.JPG

Link to post
Share on other sites

Se der ja!! :flag:

Dette ble jo riktig så bra...godt at du tok jobben med å skrape rent og olje bare....det er ikke til å komme fra at disse gjør seg best i "trefarge" :yesnod:

 

Før sjøsetting...etter bunnstoffet kliner du godt med vanlig melange margarin inn i bordgangene under vannlinjen. La margarinen myke opp litt så blir den enklere å smøre på....legg et god stripe langs overgangene hele veien, så vil du slippe mye vannintrengning før den trutner (forhåpentligvis trutner :wink: :wink: ).

 

Husk å ta bilder av sjøsetting etc... Det er en utrolig god inspirasjon på denne tiden av året!!!.

Lykke til!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei

Valget falt på å skrape snakka helt ned og beise og olje den.Syns resultatet ble ganske greit.Har lagt første strøket med benar olje i dag.

Dette såg jo veldig bra ut :yesnod: . Kva beis og olje brukte du?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

På tre skøyta som vi hadde var det en del blåmann i huden på. Vi pusset bort alt gammel lak og hadde på ferro-bet (rust vask) på blåmannen, flere strøk.

Ferro-bet'en trakk ut fuktigheten fra veden og når alt var borte, mettet vi veden med flere strøk amerikansk terpentin før vi avsluttet med 2 strøk 2 koponent DD lak. Som jeg tror ikke selges mer.

Men jeg kan bekrefte at rustvask trekker ut blåmann (fuktighet) fra treverket.

 

Ingenting så fint som en velstelt trebåt.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Var ut i hallen i dag og skulle lakke eit nytt strøk med benar og fikk ein liten overaskelse.

Lakken på dekk og vindskjermen hadde trøka og var helt fin,men lakken på skroget var nesten like bløt som når eg la den på.

Hva er grunnen til dette?Dekk og vindskjerm blei metta med linolje for ca 1 måne si og skroget for 1 veke si.

Dekk og vindskjerm har også fått eit strøk med benar for 2 veker si og det tok og ei god stund før det tørka,men eg trudde det var den låge tempraturen som gjorde det.

Nå står eg i ein hall med 20 grader.Noen som veit hvorfor det ikkje har tørka på skroget?Tar første strøket lenger tid for å tørke?

Link to post
Share on other sites

Hadde linoljen på skroget tørket helt inn, eller var det fortsatt litt bløtt da du la første strøk med benar? Vasket du over skroget med rødsprit før Benar?

 

Rå linolje tar som oftest meget lang tid i god temperatur før den helt har trukket inn...særlig om treet er noe fuktig ( ikke helt rent), før du oljer.

Du kan bruke varmepistol, med litt avstand selvfølgelig, og "tørke ut" det laget med benar du har lagt på, for så etter en dag eller så legge neste strøk med benar.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det vil nok tørke av seg selv, men det kan ta veldig lang tid...noe avhengig av tempen der den står. Kan dreie seg om uker faktisk, om det er riktig fuktig.

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ser det er litt diskusjon angående maling av tresnekke, selv kjøpt jeg meg en billig tresnekke før jul, denne er malt hvit på utsiden og innsiden. På utsiden ble det skrapet og pusset først, så der henger malingen godt. Men oppi båten skal jeg skrape av all maling, så jeg lurer litt på hva slags maling jeg skal bruke?

Forresten så blir toppen være trefarget, skal pusses, olje og lakkes :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...