Jump to content

Fornøyd med stekeovnen?


tebi

Recommended Posts

Ja ikke sant :wink:

 

Jeg har ENO gasskomfyr med stekeovn og den fungerer veldig bra.

 

Kokka hadde i utgangspunktet ikke noe særlig tro på den som seriøst gastronomisk verktøy,

men det synet har endret seg drastisk.

Her er det ettervert laget de lekreste retter av de mest utrolige råvarer.

 

Det eneste er at den ikke er verdens største,

så be ikke til julaften med ribbe til storfamilien.

 

Ellers er ENO`ene lette å holde rene, har automatisk gasstopp dersom flammen slukner

(det er kanskje påbudt nå?), elektrisk tenning av bluss og ovn, osv.

 

Vi er iallefall veldig godt fornøyd med både bruk og resultat med vår gassovn

og får du den først i båten vil den nok bli mye brukt :smiley:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan bare støtte meg til det Phoebe sier. Har også en ENO og er kjempefornøyd. Er riktignok bare undervarme i min, men syns det er funker greit å all den tid det regulering av gassflammen er enkelt. Nystekte rundstykker hver dag :smiley:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Vi har en gasskomfyr fra smev . En gassovn gir alltid kraftig undervarme. Når jeg varmer rundstrykker til frokost setter jeg plata på øverste spor. Hjemmelaget lasgne blir knallgod i denne ovnen.

 

Mer moderne ovner har "gasskammeret" konstruert slik at varmlufen sirkulerer rundt - det gir jevnere varme

Link to post
Share on other sites

Jeg har sjekket liit, men finner ikke gode opplysninger om komfyrene. For meg ser du ut som "same shit, different pakage" Men kanskje noen sitter med opplysninger som vil overbevise meg om å bytte ut min gamle "sokketørker"? Jeg digger en god Grandiosa jeg. Men den må være stekt på oversiden også.

Link to post
Share on other sites

Men Phoebe. Er det også overvarme i ovnen din? Jeg kan ikke forstå at en ovn med bare undervarme kan brukes til annet enn å lunke rundstykker og kan hende tørke sokkene til ungene? :0)

 

Jo, den er nok mer anvendelig enn bare som sokketørker.

 

Det stemmer at det kun er varme i bunnen, men den er utstyrt med noen

metallplater og lufteventiler som gjør at varmen sirkulerer i selve ovnsrommet.

Det er iallefall ikke noe problem å svi pizzaèn dersom du skulle bli for opptatt med

utsikten mot andre ting rundt deg.... :wink:

 

Vi har ikke opplevd noen begrensinger med denne i forhold til den vi har hjemme

utover at du naturlig nok ikke har termostatstyring på varmen.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg digger en god Grandiosa jeg. Men den må være stekt på oversiden også.

Har du prøvd å snu den :lol:

et triks er å legge alu folie i bunnen av ovnen, eller å sette en stekeplate på nederste trinn - og ha pizzaen på øverste. Det tar en 3-4 pizzaer å finne ut av ovnen har jeg lært meg.

 

Nå begynner det å lukte nystekt. Og hvor selges SMEV produkten, og til hvilken pris?

ehh- Windy setter de inn i noen av båtene sine :eek: det er så mye jeg vet om det. Men jeg har sett noen smev greier på Seatronic før.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du prøvd å snu den :lol:

et triks er å legge alu folie i bunnen av ovnen, eller å sette en stekeplate på nederste trinn - og ha pizzaen på øverste. Det tar en 3-4 pizzaer å finne ut av ovnen har jeg lært meg.

ehh- Windy setter de inn i noen av båtene sine :eek: det er så mye jeg vet om det. Men jeg har sett noen smev greier på Seatronic før.

 

Ja! i desperesjon har jeg prøvd å snu Pizzaen. Men det ble noe kliss :cryin: Kanskje jeg kan snu komfyren heller?? :lol:

Link to post
Share on other sites

Har hatt 2 forskjellige propan stekeovner. Den første, og eldste, var en Optimus(tror jeg) med 3 kokesoner og ga alltid fine stekte rundstykker og meget bra stekeresultat forøvrig. Den er sikkert 30 år gammel i dag. I takt med moderniseringsbølgen slo vi til på et 4 kokesoners vidunder med større stekeovn og lettvint piezo tenner samt lys i stekeovnen, er tilogmed grillelement på den.

 

Fantastisk fin ovn, gir de beste steker som tenkes kan (noe forøvrig gammelovnen også gjorde) kan lage mange retters middag på den men..... vi må være forsiktig så ikke rundstykkene blir brent. Dempe varmen(ikke så rart) og snu de en gang før de er ferdige. Jeg tror den heter Skarv men ligner de fleste andre som blir solgt i dag. Forøvrig blir de fleste sikkert laget på samme sted, man setter bare på et nytt navn.

 

Forøvrig veldig praktisk med automatisk tenner og lys i stekeovnen, riktignok 220 volt men koblet til en liten omformer fra 12 volten. Tror forresten det forekommer forskjeller innen samme merket for en i familien med samme type ovn har ikke problemer med svidde rundstykker. Propanforbrenning avgir forresten vanndamp, noe som skal gi bra stekeresultat. Stekeovner med dampdyse som skal være det beste man kan kjøpe koster jo skjorta. Bon apetit. :smiley:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte meg en Primus bordkomfyr med stekeovn og 4 bluss ,emaljert sådan. Denne har i tillegg til undervarmen, et grillelement i toppen som jeg bruker litt til slutt for å få litt brun overflate på feks pizza. Ellers eksperimenteres det med plassering, folie og langpanne under rist/brett for å begrense/ jevne ut undervarmen. Meget god komfyr til rimelig penge (2500,- for 2 år siden).

Bilde finnes på:http://www.toppfritid.no/hytte/hytte_forside.htm

Obs! Finnes både med og uten grillelement. Har sett den under merket sunwin også. :smiley:

Min ble forøvrig kjøpt hos Jacob Jahnsen i Moss.

Link to post
Share on other sites

Ombord i Eline befinner det seg en ENO stekeovn som er i flittig bruk på hver eneste tur! Vi steker baguetter eller Hatting rundstykker til frokost, lager fløtegratinerte poteter og pizza. Var i utgangspunktet litt skeptisk fordi vi hadde hørt at det kun var undervarme i stekeovnen, men må si oss svært fornøyd med resultatene etter ett års praktisk bruk! Har ennå ikke laget et eneste mislykket måltid i stekeovnen!

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Har også kun undervarme i gasskomfyren. Rundstykkene kan derved bli litt brent under ja, hvis man ikke passer på. For øvrig er det et godt tips å sette inn et av stekebrettene litt lavt. Deretter en rist litt høyere og rundstykkene på denne. Varmen blir da bedre fordelt i ovnen.

Link to post
Share on other sites

Vi har også ENO gasskomfyr, og er veldig fornøyd med den :flag:

 

Lager pizza, rundstykker, muffins osv uten problemer.

 

Men når jeg lager muffins f.x., blir de ikke ferdige samtidig, det virker som om de bakerste trenger lenger tid. Så noen får seg noen ekstra minutter i ovnen :smiley:

 

Da vi kjøpte båten i fjor vinter, og jeg gikk til anskaffelse av kjevle til å ha ombord, ristet min kjære på hodet og mente at vi ikke måtte fylle båten med alskens som ikke kom til å bli brukt :nono:

 

Men den påstanden har han måttet trekke tilbake, for kjevla er i jevnlig bruk (på deig altså :lol: )

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Link to post
Share on other sites

Jeg knytter meg til de som har positiv erfaring med gass-steikeovn ombord.

 

Vi har hatt det i to båter og vi bruker steikeovnen nærmest daglig 6 - 8 uker om sommeren.

 

Som flere har nevnt kan ovnen utnyttes nærmest på utallige måter når steikingen kombineres med bruk av bl.a. aluminiums-folie.

 

Jeg er også overrasket over hvor lite propangass disse ovnene bruker.

 

Det er svært skjelden at jeg trenger med enn 2 x 5 kg i løpet av 6 mnd, selv om vi bruker plater og steikeovn ganske mye.

Link to post
Share on other sites

Så hemmligheten er å spre varmen vha brett eller folie da.

Neida det er ikke hemmeligheten i det hele tatt, makan til pizza-amatører har jeg aldri hørt!!!

Hadde tenkt å la disse RosaForum deltakerne få komme til orde først.

Men de kjenner øyensynlig ikke sin besøkelsestid, makan !

Så får heller mannlige gourmet kokker komme med løsningen da.

 

Skal du bake pizza eller andre bakervarer i gasskomfyren i båten trenger du en pizza-stein eller bakestein.

Den legger du på på rist med pizza'n oppå, etter ovnen har skikkelig forvarmet.

Jeg skal garantere deg bedre pizza enn du får fra en elektrisk ovn hjemme !

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har pizzastein i steikovnen hjemme, men har ikke kommet på å ta den med meg i båten.

 

Ville nesten trodd at omkretsen var for stor til at den gikk inni komfyren der? :confused:

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Link to post
Share on other sites

Skal du bake pizza eller andre bakervarer i gasskomfyren i båten trenger du en pizza-stein eller bakestein.Den legger du på på rist med pizza'n oppå, etter ovnen har skikkelig forvarmet.

Jøssenavn! :eek: Du må ikke sette griller i hode på henne. Jeg hadde tenkt å ha litt "vektfokus" i år etter å ha transportert "tonnevis" med allslags hjem etter sesongslutt. Og så anbefaler du å ta med stein...!

 

Syns pizzaen er god som den er jeg :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja nå kommer dem på banen ja. :lol:

Vel som du sikkert er klar over er det ikke alltid størrelsen det kommer an på. :lol:

 

Finner du ikke sten som passer, få din bedre halvdel til å finne frem vinkelsliperen og

diamantbladet fra siste fliselegging og kutt den til, pizzasteinen altså.

Det måtte jeg. :headbang:

Lykke til ! Jeg garanterer success ! :sailing:

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for tips :wink:

 

Gjør ikke noe for meg om pizzasteinen må kuttes opp for å passe i båten :smiley:

 

Har fått meg sånn kjekk liten pizzaovn hjemme, så steinen er ikke noe særlig i bruk lenger alikevel :lol:

 

Hvor har du lagt vinkelsliperen, Akult? :cheers:

Redigert av submiss (see edit history)

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...