Jump to content

skibsplast 655, lekkasje i vindu


raadkuhl statslem

Recommended Posts

Hva er i veien med å tette med silikon i forhold til sikafleks???

Silikon tetter, sikafleks tetter og limer etter hva jeg har forstått. Skjønner ikke at alt trengs limes. Av og til når en leser forumet skulle en tro at nærmest halvparten av båtene består av sikafleks, teck 7 eller lignenede.

Link to post
Share on other sites

Dette er jeg enig i... Så lenge man kun skal tette over vannlinje og silikonen får tid til å herde etter foreskrevet miljø så bør jo ikke dette være noe problem? Om det lekker etter at du har "tettet" med silikon...så har du nok ikke tettet.... let mer etter lekasjen, og vær mer nøye med silikonen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vår forrige 655 lakk i vinduene som fa***. Og i takluka. Takluka var bare en dårlig kontruksjon/pakning, mens vinduene regnet jeg med å måtte ta ut. Nå ble det sånn at vi solgte båten og kjøpte større (8 fots syken :-).

 

Ta ut vinduene og gjør det ordentlig. Båten fortjener det :-)

655 var forøvrig en knallfin båt. Hvilken årsmodell?

 

Joda310

Link to post
Share on other sites

Ta ut ruten og gjør rent ,evt. skift rutelisten,mulig lista begynner å bli hard og sprø

 

Gjelder det aluminiumslister?, kjenner ikke skibsplast 655 så godt, men tok ut rutene på min gamle viksund og det er det mest håpløse prosjektet jeg har satt i gang.

 

Ville heller ha rensket vekk litt gummi fra utsiden og erstattet med sika, eller tec7. Dette har vært anbefalt av andre tidligere på forumet. PS kan også være lurt å smøre litt på oversiden av aluminiumslista (mot glassfiberet), og tec 7 finnes i flere farger.

Link to post
Share on other sites

Ta ut vinduene og gjør det ordentlig. Båten fortjener det :-)

Helt enig med det som Joda 310 sier i sitt innlegg.

Vil du få bukt med problemet er det helt klart best å ta ut vinduet.

Har sett mange slite med vannlekkasjer både fra fenderlister og vinduer og

til tross for mange bra produkter på markedet er det vanskelig å få det bra uten å ta

fatt i problemet fra bunnen av.

Synes du jobben blir for omfattende vil det kanskje være lurt å snakke med en fagmann på

området.

Link to post
Share on other sites

Kanskje denne i fra Biltema kan være en grei løsning ?

 

Bare vær klar over at denne gasser og lukter noe grassalt i uker og måneder i ettertid (om det i det hele tatt går bort??). Jeg brukte denne på Furuholmen rundt vinduene og den luktene noe helt jæ%¤# gjennom hele sommeren. Nå solgte jeg båten på høsten, så om den lukter enda vet jeg ikke? :lol:

 

Men for all del...den gjorde nytten og jobben!

Link to post
Share on other sites

Takker for svar... båten var helt ny i fjor... kjøpt av forhandler. Her egentlig reklamert på saken, men det var altså silikon som skulle løse problemet. Men det gjorde det ikke...... fikk ikke tid å fikse det før høste kom, så dette er første sak på programmet til vårpuss. Leverandøren sier at dersom vinduene må ut, må båten tilbake tilfabrikken slik at de kan gjøre det der...... kjipt..

Link to post
Share on other sites

Egentlig blir jeg litt irritert når folk sier "bruk sikaflex". Det viser at de ikke har det ringeste anelse hva sika er for noe. Sika er IKKE noe vidunder middel det er et fabrikk navn på lik linje med Nordsjo, Jotun eller hva alle merker er. Kommer du inn i butikken og sier "jeg skal ha en tube sikaflex" så kan du regne med at ekspiditøren forventer noe mere bestemt en det. Han vil vite om du skal ha silikon, rutelim, akrylmasse, sponplatelim eller noe annet. Så ikke si bruk sikaflex det er bare for dumt. Si heller bruk et rute tettemiddel av anerkjent merke for det er jo det du skal ha og ekspiditøren vet med en gang hvilke produkt som er tilgjenelige for formålet. Jeg har ikke hørt noen si "bruk en tube jotun" så blir det bra, sikaflex må være noe av det mest misbrukte navn.

Redigert av yoshian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis båten er bare et år gammel så er det produsenten/leverandøren som skal ha denne jobben. Etthvert forsøk på å utbedre skaden selv bør unngåes. Du kan være sikker på at hvis du har prøvd uten forhandler/produsents godkjenning så kan du miste mange gode kort på hånden hvis saken tilspisser seg.

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

Hvis båten er bare et år gammel så er det produsenten/leverandøren som skal ha denne jobben. Etthvert forsøk på å utbedre skaden selv bør unngåes. Du kan være sikker på at hvis du har prøvd uten forhandler/produsents godkjenning så kan du miste mange gode kort på hånden hvis saken tilspisser seg.

 

Cirkeline

Vil også råde deg til å la produsenten/leverandøren om å ta seg av dette.

Må jo helt klart være en produksjonsfeil hvis det lekker fra vinduer når båten bare har en sesong bak seg.

Hvis båten må tilbake til fabrikken mener jeg at produsent/leverandør også må stå for kostnadene i forbindelse med dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...