Jump to content

Bilder av kjente landemerker langs kysten


bliss X

Recommended Posts

Jo det kalles vel kanskje for båke.

 

Den gang da jeg gikk i barneskolen for hundre år siden så skrev jeg en norsk stil, og i den stilen så var nettop denne båken på Jomfruland en viktig ingrediens. Min norsklærer påstod hårdnakket at det ordet ikke eksisterte i det norsk språk, men det gjorde det og det gjør det - dette er båken på sydspissen på Jomfruland!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Sjomerke_hvor.jpg

 

 

 

Denne da, Lasse .... ?? :wink:

 

Selv vi dieseldyr har kommet oss ut her...

til Väderöarna.

 

Lå værfast her 3-4 dager i en stappfull havn sammen med en gjeng fantastisk hyggelige seilere

av mange nasjonaliteter i begynnelsen av juni i fjor.

 

Nydelig plass, blant perlene utenfor den svenske skjærgården!

Må spesielt framheve det lille pensjonatet med uteserveringen :cheers:

 

Dette er et sted man bare må tilbake og tilbake og tilbake....

Link to post
Share on other sites

Dette er "Lille Færder" eller bedre kjent som Færder Fyr utenfor Tjøme, Ytre Oslofjord. :wink:

Øya heter forøvrig Tristein etter de tre øyene som utgjør det som kalles Lille Færder .

Kjært barn har mange navn ....

 

Ja det trodde jeg også, men ... . I noen kart er dette nettopp Færder der hvor fyret står i midten av de tre.

Den til vest er lille Færder og den til øst er Tristeinen.

Store Færder er jo kjent.

Dette kommer helt klart frem i et kart jeg så brukt med Telchart.

Link to post
Share on other sites

Sjekket med Telchart her nå, og det er slik OLPI skriver.. Færder er i midten, med lille Færder på vest og Tristein på øst... men om dette stemmer med virkeligheten kan ikke jeg svare, så lokal kjent er jeg ikke

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det som er rart er at det i Papirkartet (ser på Fugawi) er det kun merket med Tristeinene (l. Færder) utenfor de tre. Slik er det også i kartet på et annet elektronisk kartprogram jeg har tilgang til, men som ikke er lov å snakke om :wink:

 

Kan fortelle at en kamerat som er rekefisker ble meget overrasket. Det hadde han aldri vært klar over, og han var mildt sagt skeptisk til det.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det trodde jeg også, men ... . I noen kart er dette nettopp Færder der hvor fyret står i midten av de tre.

Den til vest er lille Færder og den til øst er Tristeinen.

Store Færder er jo kjent.

Dette kommer helt klart frem i et kart jeg så brukt med Telchart.

 

Hva som står på de forskjellige kartene vet jeg lite om Olpi :confused:

Jeg er imidlertid mer eller mindre vokst opp ute i skjærgården her

og har navnene sånn sett i hodet.

 

Øya Store Færder ligger øst for Sandø (Vasser) og har ingen ting med Færder Fyr å gjøre (som du skriver).

Store Færder har imidlertid også fyrlykt på odden nord av øya som benevnes Store Færder.

Imidlertid er det mange som feilaktig bytter om navnene på Færder Fyr og lykta på Store Færder (hvor det er en liten lykt).

Mulig at navnet Store Færder hadde passet best på det største fyret ... og at det er dette som forvirrer folk :lol:

 

Men til saken, så vidt jeg kjenner til heter de tre øyene som selve Færder Fyr står på historisk Tristeinene (eller Tristeinen=tre steiner).

Færder-navnet tilhører selve fyret, Færder Fyr, og ikke noen av de tre øyene.

Jeg har aldri hørt (eller sett) at de har vært benevnt med andre navn enn østre-midtre og vestre Tristein.

Mange kaller den midterste øya hvor selve Færder Fyr ligger for "Færder", men det er etter min mening feil.

 

Vet også at mange kaller Tristein (eller de tre øyene) for "Lille Færder", men dette tror jeg er et navn som

er dukket opp etter at fyret kom i sin tid, og fordi navnet på fyret (Færder Fyr) egentlig henspeilte en annen øy innenfor

(Store Færder). Navnet "Lille Færder" ble da på folkemunnet brukt for å skille mellom Store Færder og "Lille Færder" hvor da

selve Færder Fyr ligger.

 

Forvirret ??

Dette er tatt rett ut av min lokalkjennskap og ikke ut fra kartverk eller bøker.

Men kanskje andre vet dette bedre enn meg?

 

EDIT: Legger til denne:

 

Historie: Færder fyr ble opprettet i 1696 som navn, men fyret ble tent først i 1697 på Store Færder, ei øy som ligger litt lenger nord enn dagens fyr. Det ble flyttet til dagens plassering på øya Tristein i 1855 da dagens tårn ble bygd av Bærums Verk og lyset i det nye tårnet ble tent i 1857. Fyret er bygd av støpejernsplater som er skrudd sammen og så er det støpt med sement på innsiden. Tårnet er 43 meter høyt og har 183 trappetrinn. Det er Norges høyeste støpejernstårn og det tredje høyeste fyrtårn, bare Slettringen og Grip er høyere. Selv om fyret flyttet til en annen øy, så ble det gamle navnet beholdt.

 

PS! Uthevelse gjort av meg.

 

EDIT: Fant denne også:

 

Tristein eller Tristeinene, også kalt Lille Færder eller Lille Ferder, er en liten øygruppe i Ytre Oslofjord. Øygruppen er en del av Tjøme kommune i Vestfold fylke. Som navnet tilsier består øygruppen av tre små øyer. I tillegg er det en rekke små skjær mellom dem og omkring. Færder fyr er plassert på den midterste av de tre øyene. Allerede på 1700-tallet ble Tristein kallt for Lille Færder, bl.a. i det engelske sjøkartatlaset The English Pilot fra 1780.

 

Omtrent to nautiske mil nord for Tristein ligger øya Store Færder. Denne huset i mange år, fram til ferdigstillelsen av Færder fyr, et kullfyrt kystfyr opprinnelig fra 1696. Dette ble nedlagt da Færder fyr ble satt i drift i 1857. Ruiner kan spores etter det gamle fyret. Det nye fyret på Tristein fikk navnet Færder.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det resturant der fortsatt Astor ?

 

 

Fint at du nevnte. Restauranten har ligget nede i flere år, men nå er det nye koster på plass.

 

De åpner snart et nytt og fint spisested på Filtvet. Gamle Filtvet bad.

Skal følge med når det kommer en dato for dette.

 

I fyret er det galleri. Filtvet fyrs venner driver dette.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Phoebe: Det var slik jeg også mener det er, men som jeg skriver er det navgitt annerledes på Tel chart. "Rekefiskeren" var også rimlig sikker på dette. Det er sikkert feiltolket av de som har laget kartet.

Forøvrig er det også to mindre "steiner" rett nord og tett inntil det som av Tel Chart blir navngitt med Tristeinen. Hvis Sydevesten har mulighet så kan han kansje ta en kopi av kartet ved Tristein og sette inn her så kan du se dette selv.

Link to post
Share on other sites

På nordenden av den østre øya på Tristein stikker det ut noen svaberg, i tillegg til at det er litt rufsete med noen grunner og skjær i mellom disse. Denne "utstikkeren" blir den nordligste delen av øygruppen.

 

Jeg vet ikke om denne lille øya/ skjæret har noe bestemt navn, men hvis du spør en av yrkesfiskerne fra Tjøme, har han nok en betegnelse på lur til denne også. For meg er øygruppen med smått og stort Tristein, og skiller som sagt de tre største med benevnelsen Østre- Midtre og Vestre Tristein.

 

Jeg har vært der ute en del ganger gjennom årene og blant annet også dykket mye der ute så jeg er ganske godt kjent med topografien.

Jeg tror derfor ikke Sydvesten behøver å scanne inn kart for at jeg skal kjenne meg igjen :wink:

Link to post
Share on other sites

Stabben Fyr litt lengre borte fra

 

DSCN2715__Medium_.JPG

 

 

 

Hornelen, Europas største sjøklippe, likke sør for Rugsund i Nordfjord:

 

P7160024__Medium_.JPG

 

 

Hellisøy Fyr på Fedje -- det var her SERVER grunnstøtte for noen uker siden:

 

PA160065__Medium_.JPG

 

 

Lukksundet Bru, sørfra. Fartsgrensen er 9 knop men det er mange som ikke kan lese ...

 

P8080074__Small_.JPG

 

 

Kvitsøy Fyr sett fra vestlig retning eller sånn deromkring:

 

DSCN2139__Medium_.JPG

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...