Jump to content

Kad 44 / 290DPE, dunkelyd ved innkobling av gear


Embla

Recommended Posts

Er det normalt med et lite slag/dunkelyd ved innkobling av Gear (290 DPE) det høres helt likt ut på både stb. og bb side.

Motorer / drev har kun gått 500 timer.

 

Under gange er det ingen ulyder eller vibrasjoner som tilsier at noe er galt.

 

Har kun hatt båt med fast aksel og propell før, og vet ikke helt hva som er normalt på disse drevene.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et Volvo DP-S drev og det laget i hvert fall et noe kontant dunk når jeg koblet inn, ikke noe skranglete dunk i hvert fall. På motorens svinghjul sitter det en demper som avtar for dette dunket som kommer når du kopler inn. Dette er for å redusere belastnigene motor og drev får når du kobler inn enten forover eller akterover. Når du frikobler skal det ikke komme noe dunk av betydning.

Link to post
Share on other sites

PS: Jeg skiftet fra alu- til stålpropeller og merket med en gang at stål gav et adskillig mer merkbart dunk (båt ble levert med alu ved en feil). Stålpropellene er en hel del tyngre (og da tenker jeg på vekt, ikke stigning) og det bidrar nok til dunket i det det er større masse som skal settes i bevegelse.

Link to post
Share on other sites

Innkoblingen er mekanisk ved at en konisk messingplugg "dunkes" imot enn anleggsflate i stål.

Ikke fullt så brutalt som på en påhengsmotor, men vil nødvendigvis lage lyd...

 

Etter hva jeg har skjønt har Volvo nå gått bort fra tilsvarende løsning på innenbords gear, benytter hydrauliske istedet. Disse har lameller som i ett automatgear og gir en mykere innkobling.

 

Det nye IPS drevet er hydraulisk, vil anta dette kommer på vanlige drev også.

Link to post
Share on other sites

Det er vel slik at det skal koble kontant inn med et dunk. Hvis du har treg innkobling og ikke at markert dunk så begynner "konen" å bli dårlig. Den kan slipes en gang har jeg hørt, men må byttes etter neste gang den ikke fungere. Det er i hvertfall hva en kar i havna som har hatt 290 drev i 15 år fortalte meg.

Link to post
Share on other sites

Det nye IPS drevet er hydraulisk, vil anta dette kommer på vanlige drev også.

Jeg har bare hatt de nye DPH drevene til VP - og her er det ikke noe dunk.

iI det Alpha 1 drevet jeg hadde på vår Nidelv 690 var det mer markant mekanisk lyd.

Forskjellen kan kanskje også komme av at båtene etterpå har vært større og bedre lydisolert?

Link to post
Share on other sites

Hvis du har treg innkobling og ikke at markert dunk så begynner "konen" å bli dårlig. Den kan slipes en gang har jeg hørt, men må byttes etter neste gang den ikke fungere.

Min kon så slik ut:

DSC_0162__Small_.JPG

Det eneste dunket jeg hørte når konen ble dårlig, var dunket når jeg traff brygga...

 

Slipte konen en gang, men det er uvisst hvor mye det hjalp. Tror nok det var like mye det at giret hadde blitt åpnet og renset opp som var årsaken. Uansett begynte giret å bråke igjen etter et halvt år. Drevia anbefalte da klart å skifte kon. Hvordan en ny kon ser ut vet jeg ikke, men jeg rfegner med at den har dypere riller for oljedrenering.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

jeg registrerte ikke noen endring i lyden når konen sviktet på mitt MS3. Dvs, istedet for ett dunk kom det mange....

 

Jeg snakket om 290 drev. Når det gjelder MS3 så var konen dårlig på Scand Nordic`n jeg skulle kjøpe for noen år siden. Det merket jeg da jeg skulle øke fra marsjfart til full fart under prøvekjøring. Det slurte.

Konen ble byttet før kjøp. Da til en nyere bedre type iflg VP i Langsund.

Link to post
Share on other sites

Det nye IPS drevet er hydraulisk, vil anta dette kommer på vanlige drev også.

 

SW kom meg i forkjøpet her gitt, jeg har gått å drømt meg bort to kvelder på messa i Bergen... så jeg har vært helle fraværende på nettet...

 

Jeg kan bekrefte at det er helt fraværende med dunk i Hydra drevet som jeg har nå. Kan også "avsløre" at Hydradrevet har rettskårede tannhjul noe som visstnok skal være årsaken til at det har en del høyfrekvente lyder i drift... Kan være litt irriterende, men så lenge en skifter olje hver 100 timer så skal det være et godt drev (dvs hvis d du ikke hardkjører det med den største Yamahaen som har et saftig dreiemoment...

 

Har forresten hatt 290 og der smeller det godt, og det skal visst være et godt tegn. Som noen skriver er det ikke så ideelt om lyden forsvinner da det kan være tegn på slitt kon... Nå ble det vel en endring på DP-E drevet slik at dette ikke har den samme kon-problematikken som 290 drevet???

 

Lykke til!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...