Jump to content

Minste seilingshøyde ?


Cumulus

Recommended Posts

Hei, trenger hjelp fra noen med elektroniske sjøkart. Hva er minste seilingshøyde på brua i posisjon N6703.753 E1313.793 (rettelse lagt inn kl 2000, N6703.753 E1414.793)

Høyden er ikke påført i mitt papirkart og jeg ønsker om mulig å seile under.

Og forøvrig, hvordan defineres egentlig begrepet "minste seilingshøyde"

 

God helg !

 

mvh

Gunnar J

Redigert av Cumulus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den posisjonen er langt til havs, er det virkelig 67grader, 3,753minutter nord, og 13grader, 13,793minutter øst du mener? :rolleyes:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er år og dag siden sist jeg kjørte over den brua - og vil ikke gi meg inn på å anslå noen høyde. Men, her har du en brosjyre som viser foto av den. Kanskje du kan kontakte Bodø Seilforening, de bør kunne hjelpe deg, vi Bodøværinger pleier å være hjelpsomme.......... :yesnod:

 

Mvh,

Kjell

 

Utflytta Bodøværing med sterke aner i Gildeskål.

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Etter min utgave av C-map, så er den 12m :sailing:

Da er riktig som det er hevdet her da, nesten høyt nok for en båt med høyde på 13,5m..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvor stor er forskjellen lavvann/høyvann på stedet, da? Om den er 1,5 meter så går det kanskjeved laveste lavvann. :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Brospennet er bredt nok i massevis. Må du under så kan du også krenge båten, men da bør du varsle nyttetrafikken så det ikke kommer noen større overraskelser. (Lavvann høres ut som et enklere prosjekt, men det er også i slike tilfelle lurt å kontakte kjentfolk og det aktuelle havnedistrikt for å være sikker på at du ikke gjør noe dumt. Husk også et du skal ha en god sikkerhetsmargin.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høyden er ikke påført i mitt papirkart og jeg ønsker om mulig å seile under.

Og forøvrig, hvordan defineres egentlig begrepet "minste seilingshøyde"

 

God helg !

 

mvh

Gunnar J

Hvis høyden ikke står på kartet ditt, men broa er der hadde jeg kjøpt meg nye kart.

Eller begynt å lese nøye igjennom EFS for å finne ut om det er en rettelse for denne broa.

Det er også en mulighet at høyden står på land, og ikke der broa er høyest i kartet, sorte tall i parantes.

Er båten for høy er det bare å satse på god vind så båten krenger, og lav vann. :wink:

Link to post
Share on other sites

Takk for hjelpen. Høyden står ikke oppført i seneste papirkart, ei heller i mapsource for Garmin (har jeg blitt fortalt)

Når minste seilingshøyde er 12m over høyvann, hvordan defineres da høyvann ?

Det er jo ingen konstant verdi, "høyvannshøyden" er jo forskjellig avhengig av månefase etc.

Link to post
Share on other sites

Når minste seilingshøyde er 12m over høyvann, hvordan defineres da høyvann ?

Vi har nettopp hatt en diskusjon om høyder og dybder. :wink:

 

For å oppsummere er friseilingshøyde definert i forhold til høyeste astronomiske høyvann, og siden høyvannshøyden er avhengig av månefase og sola så intreffer det høyeste astronomiske høyvannet i løpet av en periode på 18,6 år. Vær veldig oppmerksom på ordet astronomisk, for været og andre forhold kan også påvirke vannstanden.

 

Leser du årets første nummer av EFS finner du mye nyttig informasjon om sjøkartene og målingene de baserer seg på.

Link to post
Share on other sites

Ok, har jeg skjønt dette riktig ?

 

Høyeste astronomiske tidevann (HAT) er referanseverdien ifb.m fri seilingshøyde. Den er oppgitt til 333cm i denne posisjonen.

Minste seilingshøyde på brua er 12m. Mastehøyde på båten min er 13,5m.

 

Da vil båten kunne passere klar under brua så lenge vannstanden i tidevannstabellen (med referansepunkt sjøkartnull) på passeringstidspunktet er 183cm eller lavere. I tillegg må det selvfølgelig kompenseres for værets virkning samt sjøgang.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok lagt til en sikkerhetsmargin her, og har du kontrollmålt mastehøyden din?

 

Seilbåter som på død og liv må under for lave bruer kan henge ballast i masta for å krenge båten. Det er heller ikke uten en del faremomenter, og du bør ikke møte annen trafkk når du seiler på den måten.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Også kan man også ta hensyn til at høyeste astronomiske tidevann faktisk ikke er helt rett ettersom observasjoner gjennom 30-40 år har vist at vannstanden ofte ligger høyere enn dette. Derfor anbefales det at man legger inn en sikkerhetsmargin på 80 cm i indre Oslofjord, 50 cm fra Svenskegrensen til Rogaland og 30 cm fra Hordaland til Finmark

 

Høyeste astronomiske tidevann er høyeste høyvann i tidevannstabellene de siste 19 årene

Link to post
Share on other sites

Også kan man også ta hensyn til at høyeste astronomiske tidevann faktisk ikke er helt rett ettersom observasjoner gjennom 30-40 år har vist at vannstanden ofte ligger høyere enn dette. Derfor anbefales det at man legger inn en sikkerhetsmargin på 80 cm i indre Oslofjord, 50 cm fra Svenskegrensen til Rogaland og 30 cm fra Hordaland til Finmark

 

Høyeste astronomiske tidevann er høyeste høyvann i tidevannstabellene de siste 19 årene

 

 

LAT og HAT er ikkeno annet enn en teoretisk verdi som man kommer frem til ved å legge solens, månens og jordens vinkel og faktor inn i et regnestykke sammen men harmoniske konstanter og lokale avvik.

Den virkelige verden vil, som du sier, så godt som bestandig avvike fra dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...