Jump to content

Ny eller bruktbåt ...høye priser på bruktbåt.


Ficher

Recommended Posts

Ser priser på bruktbåter er meget høye, legger du til noen hundre tusen , kan du få ny båt.

Hvordan blir markede på "nyere" bruktbåter, når folk kjøper nye båter og ikke brukte .....er dette en trend i markede ??

 

feks .. NB 2005 mod http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=1&tot=39 .

 

...... NB 2007 . http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=2&tot=39

 

Eller en Saga 26 LS fra 1998 koster ca650 ++ tusen , og en ny 2007 mod ca 800 tusen.

 

Kjøper heler en NY bår, når prisforskjell er så "lite" ?

 

Er det jeg som tenker feil,.. :confused: , eller er det noe i dette ?

Link to post
Share on other sites

Ser priser på bruktbåter er meget høye, legger du til noen hundre tusen , kan du få ny båt.

....

Kjøper heler en NY bår, når prisforskjell er så "lite" ?

 

Er det jeg som tenker feil,.. :confused: , eller er det noe i dette ?

En faktor du må ha med i vurderingen, er at nybåtprisene ofte oppgis for "strippet" båt. Ofte mangler til og med helt nødvendig utstyr. Eierne har som regel oppgradert bruktbåtene, og i tillegg kan du få med utstyr som fendere, anker etc. med på kjøpet.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har selv bare erfaring med to båter som er kjøpt nye, men har snakket med en god del mennesker som kjøper nye båter.

 

Som en tommelfinger-regel kan man grovt sett at tilleggskostnadene på båten med ekstrautstyr blir 20 - 30 % tillegg til selve båtprisen.

 

Ekstrautgiftene varierer enormt fra båt til båt, men det er ikke uvanlig at det blir ekstra utgifter til:

- baugpropell

- ankervinsj med fjernkontroll

- landstrøm

- baterilader

- VHF

- radio

- teak på dekk/dørk/baugspyd

- anker og fendre og tauverk

- gps

- kartplotter/radar

- dybdemåler

- innredningsdetaljer

- ekstra kvalitet på puter/madrass

- ekstra kvalitet på toilett

- varme ombord

- inverter

- o.a.

 

Dersom jeg var sikker på å kunne få en båt jeg var tilfreds med - ville jeg uten tvil kjøpt en båt som var godt brukt og vedlikeholdt med en alder av 3 år.

 

Da hadde de fleste forhold vært utbedret ombord.

Link to post
Share on other sites

2005 eller 2007 er jo "nye" båter. Hvis de begge hadde vært likt utstyrt ville i hvertfall jeg kjøpt en den eldste hvis jeg kunne spart f.eks 100000,-

Ser ut i dine eksempler som at den nyeste også er bedre utstyrt, men så skiller det jo også mer enn 100K.

Sammnenlikner man helt ny båt med brukt bør man også få med seg hva slags utstyr som medfølger. Noe uystyr er i hvertfall for meg et must. På NB 870 (8700) er kalesje akterut et must. Likeledes ankervinsj og thruster. Jeg mener også at trimplan er et meget nyttig på disse båtene (har en selv). Den blir levert standard med defroster til kabin, salong og opp på vinduene. Skal man bruk den vinterstid eller sen høst, tidlig vår så ville jeg også spandert på en båtvarmer. V/K-vann med dusj akterut er et must for meg i hvertfall. Nok batterikapasitet, noe som gjør at minst et batteri til må installeres. Jeg synes også det er veldig greit på våren og høsten med en søkelyskaster. Ekkolodd er nyttig å ha. Stereoanlegg er greit. Kanksje også TV + antenne m/forsterker. Baugtrapp er veldig nyttig. Sittebenk akterut ville jeg ha. Listen kan gjøres lengre..... .

 

Det jeg vil frem til er at du må kalkulere med de ting du vil kjøpe ekstra når du ser på nybåtprisen kontra en brukt. Selv om du monterer alt ekstra selv så vil det beløpe seg til betydelig med ekstra kroner.

 

For meg er en båt fra slutten av 90-åra og nyere ikke gamle båter så lenge de er godt vedlikholdt.

 

 

PS! Jeg tenkte akkurat som deg for tre år siden. Fant imidlertid fort ut at ny båt ble mer kostbar enn jeg hadde råd til når alt utstyret jeg vil ha ble lagt til.

 

Hvilken båt er det du ønsker deg da?

 

 

 

 

 

 

Ooppps! Skrev litt lenge så Roald kom meg i forkjøpet.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som en tommelfinger-regel kan man grovt sett at tilleggskostnadene på båten med ekstrautstyr blir 20 - 30 % tillegg til selve båtprisen.

 

 

Det jeg vil frem til er at du må kalkulere med de ting du vil kjøpe ekstra når du ser på nybåtprisen kontra en brukt. Selv om du monterer alt ekstra selv så vil det beløpe seg til betydelig med ekstra kroner.

 

For meg er en båt fra slutten av 90-åra og nyere ikke gamle båter så lenge de er godt vedlikholdt.

Ooppps! Skrev litt lenge så Roald kom meg i forkjøpet.

 

Er noe og tenke på dette ja :yesnod: ... :rolleyes: ....mulig jeg kjøper brukt eller oppgraderer Saga 27 med nyere /større motor,m.m :confused: . Får bruke sommeren til og tenke litt ja.... vil jo ha nyere båt, men det kan fort koste mere en det smaker. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Hvor mye hadde du tenkt å kjøpe for og hvilken type?

 

Hei.

Ja, det var det ... :confused: . max 800 tusen.

 

Har sett litt på Saga 26 LS som koster NY ca 750-800 tusen ++( med 120 yanmar). Eller en brukt Saga 26 LS med motor over 100 hk ca 600 -650 ++ ( etter motor og års modell).

 

Vi er en famillie på 4 , så mulig denne båten blir litt liten. :rolleyes: .

 

Eller at jeg oppgraderer Saga 27 med en større/nyerer motor m.m ( Steyer 106 hk eller Nogva Nanni 130 ) til en pris av 150-160 tusen ( får ca 50 tusen for den flotte 66 hk Yanmaren)

Da har jeg en oppgradert båt til ca 400 tusen , samt jeg får en fart på 10- 14 knop. ( fart nå med flaps er ca 10...max 12,9.

 

Ønsker en båt med større fart, samt selvlensendedekk.( og det kan fort koste mer en det smaker) :crazy::confused:

Link to post
Share on other sites

Fischer:

Det er ikke så lett å bestemme seg. Vi hadde en Scand Nordic med mer enn nok plass for oss. Vi ville imidlertid ha lukket båt igjen (hadde hatt en tidligere). NB hadde vi hatt og jeg siklet i flere år på en NB 8700.

Fikk tilbud på ny, men det ble for dyrt når nødvendig utstyr ble lagt til.

Da var jakten på bruktbåt i gang. Jeg så på Saga 29 og 32. 26 fpt synes jeg er for liten og med en knøttelite akterdekk. Det er der vi er mest og da vill vi har størst mulig. Hui 900 hadde min bror. Bra båt. men jeg likte ikke utseende så godt og ville gjerne ha mer plass ute. Ville også helst ha en nyere, og med Yanmar. Riviera ble for dyr.

NB 840 og Norline 8500 kikket jeg en del på. Bra båter, men savnet igjen mer uteplass. Begynte da for alvor å se etter kun NB 8700. Etter en stund dukket det opp en som jeg oppfattet som dønn strøken. Jeg fant ikke en ripe noe sted. Selgeren hadde bestemt seg at nå var det tid for campinvogn etter flere tiår på sjøen. Vi ble enige om pris og båten ble min. Jeg er veldig fornøyd med båten. Det er nok av plass både ute og inne, og deilig og rolig når man lukker døren når man vi slappe av helt.

 

Vi vurderer å kjøpe enebolig (bor nå i leilighet). Aller helst vil vi behode båten, men blir det for mye i lån så bør vi nok bytte til noe rimligere selv om kona nekter i øyeblikket :rolleyes:

 

Vi ga under 900K for denne båten og har kostet på den en del. Jeg synes vi har fått veldig mye båt for pengene sammanliknket med en ny båt, uansett type (seilbåt er helt uaktuelt).

 

 

Sorry, mye tastefeil - gidder ikke rette :wink:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skulle kjøpe en 97 Saga 26 med 96 Yanmar i 99. Kun prøvekjøringen gjensto, men den ble en gedigen skuffelse. Båten vi prøvde var rank og veldig følsom for bevegelse fra mannskapet under gange. Om du vurderer kjøp anbefaler jeg en skikkelig prøvekjøring før du bestemmer deg. Det er jo mulig at skroget/stabilitet er endret på de nyere.

Link to post
Share on other sites

Skulle kjøpe en 97 Saga 26 med 96 Yanmar i 99. Kun prøvekjøringen gjensto, men den ble en gedigen skuffelse. Båten vi prøvde var rank og veldig følsom for bevegelse fra mannskapet under gange. Om du vurderer kjøp anbefaler jeg en skikkelig prøvekjøring før du bestemmer deg. Det er jo mulig at skroget/stabilitet er endret på de nyere.

 

Dette har jeg også hørt,.....derfor beholder jeg muligens Saga 27 n. ( skal prøve kjøre Saga 26 om det bli kjøp :yesnod: )

Link to post
Share on other sites

Hei OLPI.

Flott båt NB 8700 , men er vel litt over min pris klasse nå. Men , kom med et godt tilbud til meg om du kjøper nytt hus.( Saga 27 er jo en flott og rimelig båt) :wink::cheers:

 

Skal kikke på ny bolig på søndag så får vi se. :wink:

 

Nei. jeg håper vi kan beholde båten.

 

Uansett så blir det nok ikke å ta en avgjørelse på båtbytte før jeg ser hva jeg får for leilighten og vet hvor stort mellomlegget blir.

 

Hvis du kommer over en velholdt båt ev typen vi har så vil jeg i hvertfall anbefale deg å prøve den. Se potensiale i båten. Uteplassen kan du jo "innrede" og få en 6.5 kvm veranda i tillegg til "hytta". :yesnod:

 

NÅr det gjelder Saga 26 så har jeg aldri prøvd en slik pga den var helt uaktuell. NB 8700 (870) er imidlertid utrolig stødig (ikke rank)

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter min vurdering er en del båter som legges ut akkurat nå kunstig høyt prisen. Noen utnytter det at det foreløpig lite utbud i forhold til kjøpere. For å si det enkelt; det er flere som har fått vårsteming og lyst på båt en det er folk som har fått klargjort til salg. Slett ikke dumt for den som skal selge å utnytte dette "vakuumet i markedet". Men jeg tipper at når det store rushet kommer like over påske vil dette stabilisere seg ganske kraftig. Med den overfloden av bruktbåter vi så i høst MÅ det gi seg utslag også på vårprisene i år. Tipper vi vil se en stagnasjon i prisene i forhold til tidligere år - og da snakker jeg om reell salgspris - ikke annonsepris. Her er det som kjent en ganske kraftig forskjell.

Link to post
Share on other sites

Når det er snakk om kurrante båter (Kurrant: se tidligere innlegg om dette) :

Setter man alt for høy pris får man ikke solgt. Noen gjør det for å se om de får den "oveprisen", og selger ikke under. De får oftest ikke solgt vil jeg tro. Jeg tror det store flertall av båter har en prisantydning som ligger nær det markedet vil betale. Litt prisreduksjon får nok en del, men ikke veldig mye hos det store flertall.

De fleste selger nok også gammelbåten før de kjøper seg en ny. Får de ikke solgt den til en pris nær det de forventer så lar de nok vær å bytte båt vil jeg tro.

Det er i hvertfall slik jeg har tenkt når jeg har byttet 3 båter på de siste 10 årene.

 

En fornuftig kjøper ser hva han får for pengene og er likegylidg til hva han får i prisreduksjon.

Link to post
Share on other sites

Etter min vurdering er en del båter som legges ut akkurat nå kunstig høyt prisen. Noen utnytter det at det foreløpig lite utbud i forhold til kjøpere. For å si det enkelt; det er flere som har fått vårsteming og lyst på båt en det er folk som har fått klargjort til salg. Slett ikke dumt for den som skal selge å utnytte dette "vakuumet i markedet". Men jeg tipper at når det store rushet kommer like over påske vil dette stabilisere seg ganske kraftig. Med den overfloden av bruktbåter vi så i høst MÅ det gi seg utslag også på vårprisene i år. Tipper vi vil se en stagnasjon i prisene i forhold til tidligere år - og da snakker jeg om reell salgspris - ikke annonsepris. Her er det som kjent en ganske kraftig forskjell.

 

Det er vanskelig å ta stilling til det med overprising på generelt grunnlag, kan du ikke gi noen eksempler? Har selv nettopp solgt og kjøpt båt vha. finn.no og min erfaring som kjøper er at det er fort gjort å spørre om prisen den annonsert til er absolutt minimum eller ei. Som selger av båt lot jeg min Tresfjord gå for 200.000 (annonsert til 230.000) mindre enn en uke etter at jeg la den ut, kunne helt sikkert ha fått mer dersom jeg hadde ventet, men også greit å bli kvitt den når jeg hadde inngått kontrakt på ny (brukt) båt.

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var ikke så mye båter til salgs på våren i fjor. Den virkelige store økningen kom etter fellesferien.

 

Mange båter har steget med 20-30% de siste 2-3 årene, derfor bør nyere bruktbåter holde seg godt i pris. Dette gjelder så og si alle merker.

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner en som har en saga 32 som jeg har vært mye med gjikk blant annet fra kristiansand til stavanger i november måned og hadde da stiv til sterk vestlig kuling hele vegen og båten føltes god og trygg og være ombord i på alle måter . Er sjømann av yrke nå på det 25 året så jeg har da litt erfaring om og uttale meg om båters sjøegenskaper.Ellers må jeg si att dett hvar like godt att du solgte båten en slik flott båt fortjener en eier som er bedre Sjømann.

Link to post
Share on other sites

Det er godt vi har forskjellige oppfatninger om båt, men å si at saga 32 er stødig er for meg ukjent. Med sjøen aktenom tvers har du nok å gjøre med denne båten(Helt forferdelig.) Sammenlign denne båten f.eks. med scand atlantic eller en viksund 340 da er de to som konge i forhold til sagaen.

Link to post
Share on other sites

Og samenligne Saga 32 med med di 2 foran nevnte båter er for meg uintresant da jeg hvet meget godt hva Sagaen er god for . En kan og godt si att di fleste halvplanere i denne størelsen er omtrent jevnbyrdige når det gjelder sjøegenskaper da di er laget med nåkk så små forskjeller på skråget under vannlinjen slik att en skal kjenne godt etter for og merke noen forskjeller i det hele tatt og finner en forskjell på den ene båten tar den andre det i gjen på en annen måte slik att en ender opp i saldo baldo uannsett Men som en grunnregel kan en si att kommer en ut for så stor sjø att dett begynner og grense til hva båten tåler er det best og komme seg i havn uansett da alle di fleste lystbåter er og kun betrakte som finværs båter enten di heter saga nb viksund eller hva annet det måtte hvære. er selv om bord i en båt som er på 5000 tonn og når det begynner og bryte over baug og brovinduer i fjerde etasje da er det lett og forstå att i slike forhold har ingen lystbåt noe og gjøre og den som tror att en har en lystbåt i 30 til 40 fots klassen som er så god sjøbåt att en har noe og gjøre på sjøen i virklig røffe forhold vil sannsynligvis havne i nyhetene og da som regel under kategorien triste nyheter

Link to post
Share on other sites

Og samenligne Saga 32 med med di 2 foran nevnte båter er for meg uintresant da jeg hvet meget godt hva Sagaen er god for . En kan og godt si att di fleste halvplanere i denne størelsen er omtrent jevnbyrdige når det gjelder sjøegenskaper da di er laget med nåkk så små forskjeller på skråget under vannlinjen slik att en skal kjenne godt etter for og merke noen forskjeller i det hele tatt og finner en forskjell på den ene båten tar den andre det i gjen på en annen måte slik att en ender opp i saldo baldo uannsett Men som en grunnregel kan en si att kommer en ut for så stor sjø att dett begynner og grense til hva båten tåler er det best og komme seg i havn uansett da alle di fleste lystbåter er og kun betrakte som finværs båter enten di heter saga nb viksund eller hva annet det måtte hvære. er selv om bord i en båt som er på 5000 tonn og når det begynner og bryte over baug og brovinduer i fjerde etasje da er det lett og forstå att i slike forhold har ingen lystbåt noe og gjøre og den som tror att en har en lystbåt i 30 til 40 fots klassen som er så god sjøbåt att en har noe og gjøre på sjøen i virklig røffe forhold vil sannsynligvis havne i nyhetene og da som regel under kategorien triste nyheter

 

Ok, dette blit litt OT men hold dere hjemme i slikt vær .....

( se film). Dette opplevde jeg i vinter, og dette er GODE sjøbåter :wink: .

 

Da slutter vi denne diskusjonen om gode sjøbåter . :smash:

Link to post
Share on other sites

Nå skal ikke jeg uttale meg om Saga 29 eller 32 har best sjøegenskaper, men å si at f.eks en NB og en Saga er lik under er feil. På samme måte som f.eks en Westbas 29 og en NB er lik under.

Noen båter, jeg tror inkludert Saga har mer deplasementbåtegenskaper enn f.eks en NB. Brodern har en Saga 315 og dens egenskaper skiller seg fra min NB. Min løfter seg med mer av vannet og "planer", men Saga`n skjærer vannet og ligger tyngre i sjøen i fart.

Jeg har ikke prøvd Saga`n i røff sjø, men vet jo at det skiller en del på en et deplasementskrog og en halvplaner hva angår sjøegenskaper. Når det gjelder fartsegenskaper likedan. Saga`n blir kilen i større fart, det blir ikke NB`n på samme måte.

Jeg har kjørt litt sammen med brodern og har også inntrykk av at den ruller mer i sidesjø. I motsjø tror jeg imidlertdi den kanskje er bedre da den skjærer sjøen veldig fint. Etter det jeg har hørt er også 315 forbedret og tåler mer fart enn en Saga 29.

 

Jeg poengterer at jeg ikke vet noe om SAGA 29 og 32 har dårligere sjøegenskaper enn f.eks. Scand 32 Atlantic, men at de er forskjellig er jeg sikker på. Jeg har selv hatt en Scand og kjenner dens egenskaper godt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...