Jump to content

Oppgrader båten, eller kjøpe nyere/dyrere båt..


Ficher

Recommended Posts

Ønsker en båt med litt mer fart, samt selvlensendedekk.

MEN,er redd det koster mer en det smaker med nyere båt . :rolleyes: . ( tenker slik vist det blir en dårlig sommer)vær.

 

Ok, kan kjøpe drømmebåten for ca 800 k ,...... men kan også oppgradere min Saga 27 ( 1986) med nyere/større motor m.m ( Steyer 106 hk eller Nogva Nanni 130 ) til en pris av 150-160 tusen ( får ca 50 tusen for den flotte 66 hk Yanmaren)

 

Da har jeg en oppgradert båten for totalt ca 400 tusen , samt jeg får en fart på 10 - 14 knop++. ( fart nå med flaps er ca 10...max 12)

Er famillie på 4 , ..så Saga 27 passer jo bra der..... men en NB eller Saga 26LS hadde jo også vært flott og ha ( 800-900 tusen :rolleyes: )

 

Noen som har erfaringer,gode råd her :confused::rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Blir vel uansett et tapsprosjekt å koste på sagaen ny motor når den har en flott yanmar fra før. Du vil nok aldri få igjen pengene for oppgraderingen ved et salg. Dessuten er vel saga 27 ikke laget for den største farten heller...

 

Er ønsket meir fart og gjerne større og nyere, ville eg nok solgt sagaen og kjøpt en båt som passet deg mer...

Link to post
Share on other sites

Å bytte til større motor enn den du har, er neppe noe sjakktrekk hvis motoren er så god som du hevder!

Tror du ligger nært opptil den øvre grensen allerede mht. fart og motorstørrelse på denne båttypen.

Ønsker du mer fart bør du nok bytte til annen båt.

 

Dette skroget er ikke bygd for den farten DU ønsker! :nonod:

Link to post
Share on other sites

Ikke tenk på det en gang er mitt råd. Omfattende oppgradering av båt er svært ulønnsomt. Du kan nok finansierer drømmebåten i mange år med det du vil tape på å oppgraderer. Det er essensielt å skille på forbruk og investering for det er egentlig det du vurderer her (jeg anser oppgradering du garantert ikke får tilbake ved salg som forbruk og ikke investering). Den nye båten blir en investering forutsatt at du kjøper rett båt til rett pris...

Redigert av bjoris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det har vel aldri lønt seg å bytte ut en fult brukbar motor, bare et pengesluk!

 

Enig at Saga 27 ikke er en båt med særlig fartpotensial. Hvis du på død og liv likevel vil ha større motor så kan du bytte i en nyere brukt til en rimligere penge enn ny motor.

 

Om du skal koste mer på din gamle båt eller om du skal kjøpe en nyere halvplaner er det bare dere som kan finne ut av. Hvis dere liker dere godt på sjøen, vil ha større plass og gjerne vil utvide sesongen litt så gir svaret seg imidlertid selv. Vil du også ha en bedre sjøbåt og er lei av masse rulling i sidesjø så har du enda et argument for å bytte. Vil du ha det alltid tørt og godt uansett vær så er også en lukket båt svaret.

Liker du å fiske litt så er et rent selvlensende akterdekk helt topp. Bare å spyle over når du har fisket ferdig.

Det er sikkert flere argumenter for... .

 

Hvis ikke noe av det jeg skriver ovenfor stemmer med hva dere ønsker så beholder dere Saga`n. Dere kommer akkurat like langt med den. Kosen er det samme.

Link to post
Share on other sites

Enig at Saga 27 ikke er en båt med særlig fartpotensial. Hvis du på død og liv likevel vil ha større motor så kan du bytte i en nyere brukt til en rimligere penge enn ny motor.

 

Om du skal koste mer på din gamle båt eller om du skal kjøpe en nyere halvplaner er det bare dere som kan finne ut av. Hvis dere liker dere godt på sjøen, vil ha større plass og gjerne vil utvide sesongen litt så gir svaret seg imidlertid selv.

:yesnod: ..... takk for svar gutter, blir nok nyere båt en vakker dag. ( måtte bare ha litt dra hjelp :wink: )

Link to post
Share on other sites

Ficher, du kan gå i flere retninger. Det er aldri et valg mellom A og B.

 

Mitt forslag er at du bestemmer deg for hva din øpkonomiske grense er. Trekk deretter fra 10-15% og begynn å se etter passende båter i den prisklasse. (Disse prosentene vil du trenge senere. Det vet du).

 

Så er det båttype dvs. hva slags båt du vil ha for pengene. Tradisjonelt er det jo slik at for kroner X får du mye større saktegående båt enn hva du får av hurtiggående. Er plassen avgjørende blant dine behov, må du dermed finne balansen mellom sakte og hurtig ett eller annet sted på skalaen. (I grunnen gjelder det samme for farten men siden du har en Saga 27 AC lar jeg det ligge). Du kan sette dette opp i en graf for å ha det visualisert.

 

Det neste er drømmebåtens alder. Jo eldre, desto billigere. Helt naturlig, det! Også dette kan du sette inn i en graf. For også her blir det et spørsmål m hvor langt bak du er villig til å gå "i tid" for å få en båt som har de egenskaper du er ute etter.

 

Setter du begge grafene opp på samme X/Y linjer så kan du ikke unngå å finne krysningspunktet. Og da skal i grunnen resten gi seg selv ...

 

Lykke til!!

 

[Edit: Det var disse prosentene jeg nevnte inneldningsvis. For de som ikke vet, så må disse alltid holdes utenfor budsjettet og i beredskap for påkommende behov så som ny radar, GPS, plotter, septiktank, baugpropell, reparasjoner, ombygninger, forandringer osv. osv. i det uendelige. Det er dette som egentlig er båtlivet. :wink:]

Redigert av Skipper Worse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor ha større fart :confused: Kosen med vann ,sjø og båt er at det skal være avslappende og ned stressende.

Vi stresser nok i det daglige og på jobben. Når vi skal på sjøen , drar vi vel på tur får å slappe av eller :confused:

 

Om båten gjør 9 eller 15 knop har ingen betydning!!! Snakk om minutter, selv på lange avstander. :seeya:

 

 

Nei, ta med familie og venner og kjør i et rolig tempo som er behagelig for alle ombord.

Stress ned :yesnod:

 

Har man ferie, eller skal ta en helge tur er det for rekrasjon.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar.

Blir nok mer og mer moden for en NB ( fra 1990 og oppover), samt Saga 26 LS klarer jeg ikke helt og legge fra meg.

 

Har også disse på menyen ...

 

* Westbase

* Nord West

* Viksund ( Futura)

 

Så får vi se hva kontoen/ tankene ender opp med. Blir nok en sommer sesong med Sagaen til.... må tenke nøye på dette båtvalget vet dere. :crazy::rolleyes::cheers:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bare kjøpe en Bavaria 37 eller liknende med en gang som alle andre?

 

Du får:

  • * Omtrent samme fart for motor som du har nå.
    * Uendelig mye mer plass.
    * Mye bedre sjøegenskaper.
    * Mye lavere drivstoff-forbruk (det er et seilbåtskrog, tross alt)
    * Er det nedoverbakkevind, kan du rulle ut genouaen, eller heise en gennaker, sette på autopiloten og nyte freden og roen mens du sklir pent og rolig dit du skal.

Denne er lagt ut til 890k, omtrent det du var villig til å gi:

Bavaria 38AC - Velholdt og godt utstyrt

 

Ikke den seilbaten jeg ville valgt selv, men som alternativ til snekke må den jo være ypperlig.

 

Christian 8-)

Link to post
Share on other sites

Sitat Ficher

Takk for gode svar.

Blir nok mer og mer moden for en NB ( fra 1990 og oppover), samt Saga 26 LS klarer jeg ikke helt og legge fra meg.

 

Har også disse på menyen ...

 

* Westbase

* Nord West

* Viksund ( Futura)

 

Så får vi se hva kontoen/ tankene ender opp med. Blir nok en sommer sesong med Sagaen til.... må tenke nøye på dette båtvalget vet

 

Kan skrive noen ord om hva jeg synes om de båtene:

 

Wesbas 29 var også en båt vi vurderte. Prøvde også en. Det er en mer deplasementbåt enn NB`n. Den ruller mye mer, og kan være kilen i medsjø iflg en eier av vi var i kontakt med. Ellers er det en meget bra sjøbat, sa han. Vi synes imidlerrid den bl.a. var for trang i salongen, og for smal. Skyvare sittebenker akterut var en ok løsning.

 

Nord West kan Astor fortelle deg mer om. Vi har kikket på den, men den har aldri vært en favoritt for oss.

Det jeg vet er at det er en meget solid og tung båt. Den er bra i sjøen sier de jeg har kjennskap til med denne båttypen. Ligger en med og en uten FB i havna. FB`n er forøvrig knøttliten.

Det er god plass i båten, men jeg liker ikke salongløsningen. Mye høydeforskjeller i båten.

Likte heller ikke akterdekket som var lite og "uryddig" med kassa (tak i akterkabin) på BB side og at hele dørken ikke var plan.

Det var min mening, smaken er som baken :wink:

 

Viksund 900 Futura synes jeg er en fin båt. Litt spesielt med bulb baugen. Syens den virker som en solid og god båt. Kanskje litt gammel og traust på samme måte som NW 900, men det kan er jo min mening.

 

Alle disse båtene er imidlertid gode båter som du kan får mye glede av uansett hvilken du velger. I tillegg til disse kan du jo også se på Norline 8500, NB 840, Hui 900, Skilsø 975 mfl før du bestemmer deg.

 

Lykke til! :yesnod:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du snakker om en lukket båt, god i sjøen og bra marsjfart, og sist men ikke minst til å bruke i våres trakter til den prisklassen du snakker om hadde jeg valgt en Nord West 900.

Akterdekket er ikke av de største, men de faste benkene er praktiske og du trenger ikke dra om bord masse løse stoler.

Det er god plass i salongen og man har 3 separate lugarer og masse stuveplass.

Men det er min mening

Link to post
Share on other sites

Hvis du snakker om en lukket båt, god i sjøen og bra marsjfart, og sist men ikke minst til å bruke i våres trakter til den prisklassen du snakker om hadde jeg valgt en Nord West 900.

Akterdekket er ikke av de største, men de faste benkene er praktiske og du trenger ikke dra om bord masse løse stoler.

Det er god plass i salongen og man har 3 separate lugarer og masse stuveplass.

Men det er min mening

 

En meget bra båt dette også....men de har ofte eldre motorer som har " mange" driftstimer ( 2000- 2500 ++ timer) på seg.

Ønsker en båt med nyere Yanmar og som har minst mulig timer :rolleyes: . ( hva er mange timer på en motor :discuss: )

 

Men, mulig jeg ender opp med en Nort West selv om motor har noen timer på ryggen . ( godt velikeholdt :wink: )

Link to post
Share on other sites

Har ikke noe å si om motoren har gått et par tusen timer hvis den er fulgt opp med olje-/filsterskift m.m.

Det er min mening.

Skal du ha Yanmar så er det svært få NW med det. De er levert oftest med Perkins og VP, men det er også bra motorer.

 

For min egen del ville jeg også heller kjøpe en nyere båt der jeg slapp "oppussing". Det må du ofte regne med på eldre båter. Har også sett en noen eksemplarer som har vært "pusset opp" med mindre hell. Ikke alle kan f.eks montere skrogtrekk pent. Hjemmesnekra løsninger i innredning blir ikke alltid så bra heller. :nonod:

En annen ting som du må regne med på elder båter er smålekkasjer. Sjekke nøye rundt kabinvinduer og luker.

Lukt også. På eldre båter vil man få båtlukt p.g.a. fuktighet og ikke minst fra motor på båter der motoren sitter rett under salongen. I Scand vi hadde merket vi det godt. Vi oppbevarte putene til båten hjemme under vinteren, og det luktet veldig båtlukt selv om de var luftet godt og lenge. Det samme har jeg merket i alle eldre båter som jeg har vært i. For å avhjelpe dette litt så tror jeg at det er best å ta hjem puter og tømme båten helt under vinteropplag hvert år, men ikke alle gjør det.

Når det gjelder farget gelcoat , f.eks sort som på Scand og NW er det et helvete å holde pent. Anbefaler deg å lakke det hvis du kjøper en slik båt. Den ene NW i havna har nå klistret på folie. Det er også en løsning som også bl.a. Gobbi bruker på sin nye båter i stedet for farget gelcoat.

Jeg hadde også rødt tak på en eldre NB 740 og det var det samme H. å kolde pent som stripene og hekken på Scand.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En meget bra båt dette også....men de har ofte eldre motorer som har " mange" driftstimer ( 2000- 2500 ++ timer) på seg.

Ønsker en båt med nyere Yanmar og som har minst mulig timer :rolleyes: . ( hva er mange timer på en motor :discuss: )

 

Men, mulig jeg ender opp med en Nort West selv om motor har noen timer på ryggen . ( godt velikeholdt :wink: )

 

Jeg vil ikke si at ca 2000 timer på en motor er mye. Er motoren påpasset og fått det stellet den skal ha så er ikke 2000 timer noe å snakke om.

Hvor mange timer går motorene på en skyssbåt / arbeidsbåt / sjark i løpet av en måned? Flere timer en du klarer på en båt sesong.

blir motoren brukt som den skal og får rett stell varer maskinen lenger en båten.

Link to post
Share on other sites

Viksund 900 Futura synes jeg er en fin båt. Litt spesielt med bulb baugen. Syens den virker som en solid og god båt. Kanskje litt gammel og traust på samme måte som NW 900, men det kan er jo min mening.

Viksund 900 Futteral er en ofte undervurdert båt. Innredningsmessig er den imidlertid ganske lur, luftig og åpen og grei. Den finnes også som bakveggbåt som kan hende er enda lurere her vest. Verd å se på, i alle fall, det er gode muligheter for at en av disse gir mer for pengene enn andre som er mer populære.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil ikke si at ca 2000 timer på en motor er mye. Er motoren påpasset og fått det stellet den skal ha så er ikke 2000 timer noe å snakke om.

Hvor mange timer går motorene på en skyssbåt / arbeidsbåt / sjark i løpet av en måned? Flere timer en du klarer på en båt sesong.

blir motoren brukt som den skal og får rett stell varer maskinen lenger en båten.

 

Som nevnt . helt enig! Bedre at de går en står seg ihjel.

Link to post
Share on other sites

Viksund 900 Futteral er en ofte undervurdert båt. Innredningsmessig er den imidlertid ganske lur, luftig og åpen og grei. Den finnes også som bakveggbåt som kan hende er enda lurere her vest. Verd å se på, i alle fall, det er gode muligheter for at en av disse gir mer for pengene enn andre som er mer populære.

 

I mitt tilfelle blir det nok MYE båt for pengene som teller( det tenker vel de fleste). Så om det blir NB- Nord West - Viksund - Saga.....m.m er det med god hjelp/erfaringer her på Baatplassen ,som mulig avgjør kjøpet av båt. :yesnod:

 

Takk for god info gutter.....kom gjerne med mer efaringer på båttyper. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...