Sleipner93 Startet 17.Februar.2007 Del på Facebook Startet 17.Februar.2007 Hei! Har en 2sylindra 5 - 7hk fra 1953 som soter. Når jeg fikk denne motoren mangla den forgasser og magnet. Dette ble kjøpt inn. Nå når jeg starter den soter den ikke men etter en stund begynner det å røyke mer. Kan det være blandingsskrua på forgasseren som må stilles? Hvordan er "grovstillingen" på denne? Er det 2 1/2runde ut? Takker for hjelp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabba III Svart 17.Februar.2007 Del på Facebook Svart 17.Februar.2007 Det er selvsagt viktig at forgasseren er ren og tett før den justeres. Jeg har justert disse på denne måten, og da har jeg blitt kvitt alt av soting og problemer. Du starter med fullfartsdysen. Motoren må være varm og gå med normalt høy belastning. Du justerer rett og slett fullfartsdysen til motoren går "penest", det vil si på høyest turtall og uten å feiltenne. Motoren går best når den har best mulig luft/bensinblanding, som gir høyere turtall. Skrur men denne skruen inn får den mindre bensin og omvendt. Husk å justere sakte, det tar litt tid før justeringen "virker". Tomgangsdysen har jeg justert ved å kjøre motoren ved normal driftstemperatur på lavt turtall uten belastning (gir i fri). Jeg har brukt samme metode, justert skruen til den går høyest mulig på tomgang. Blir turtallet for høyt, justerer man begrensningsskruen på gasspjeldet så dette lukker seg mer. Mener å huske at tomgangsskruen har motsatt virkning, skrur du skruen inn, får den mer bensin. Da jeg var fersk snekkeeier, fikk jeg en god del råd om antall omdreininger på disse skruene. Dette virket ikke på mine forgassere. Grunnen er sikkert at alle forgassere, spesielt gamle og slitte, er forskjellige. Ørene og tålmodigheten er viktigst her! Lykke til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 17.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2007 Hei, motoren står i et drivhus så den har ikke noe belastning. Men jeg har ikke noe fullfartsdyså på forgasseren. Men tomgangsskruen min står helt skrudd inn og blandingsskrua står litt skrudd ut.. Skal ned og få prøvd og stille litt senere tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabba III Svart 17.Februar.2007 Del på Facebook Svart 17.Februar.2007 Blandingsskrue og fullfartsskrue er nok det samme. Du vil nok få en bedre justering av denne når du får motoren i en båt og får kjørt den med belastning. Justering av tomgangsskruen skulle gå greit i gjøre med motoren i drivhus, bare kjør den varm først. Hva slags forgasser har du? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 17.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2007 Aner ikke hvilken forgasser. Står ikke noen form for navn på den. Men nå står tomgangskruen helt inne. Men det skal ikke skrus mye ut før den begynner å svive alt for sent. Kan dette ha noe med at blandingsskruen må være rett innstilt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brannmann Svart 17.Februar.2007 Del på Facebook Svart 17.Februar.2007 Se til at motoren din får nok luft. Sitter den i en for tett "motorkasse" så vil den leve et fint liv helt til den har brukt opp luften den har "rundt"seg , for deretter og lide "åndenød" og begynne og ryke pga for lite luft. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 18.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 Hei, har formulert første post litt dårlig. Denne motoren står på palle i et drivhus. Men når den kjører hører du at den suger luft inn i forgasseren. En slags sugelyd hvert sekund. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
prangel Svart 19.Februar.2007 Del på Facebook Svart 19.Februar.2007 Hei. Oppgi hvilken type forgasser du har, så kan jeg kanskje hjelpe deg med bruksanvisningen for forgasseren. Det ståt betegnelse og navn på forgassere, Finner du det ikke så legg ved et bilde. Prangel Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
horg Svart 19.Februar.2007 Del på Facebook Svart 19.Februar.2007 Hei, sjekk hjemmesida til www.gogstadkystlag.no der har de mye, veldig mye dokumentasjon på eldre motore, eller www.forgasser-service.no i Drøbak Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.