Jump to content

Montering av ny pakkboks


Diplom-is

Recommended Posts

Jeg skal montere ny pakkboks på min snekke 1983 mod. (Den gammle pakkboksen var en fett smurt).Har fast aksel og skal montere ny pakkboks, men gummi hylsen som skal stå mellom pakkboksen og hylserøret passer ikke godt nok.

 

Mitt hylserør har en utvendig diameter på 45mm og gummihylsen har en innvendig dia. på 48 eller 42,5 ( Sleipner ) Volvo Penta hadde også en, men den var også for stor.

 

Er det noen som kjenner til andre leverandører som kan lever noe som passer?? Jeg syntes det er mye å stramme hylsen inn med 1,5mm rundt hele. Skulle slange klemmene ryke etter noen år vil båten fylle seg raskt opp :diving:

 

Er det noen gode råd her ute??

Redigert av Diplom-is (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmm. det hørtes ikke bra ut.

På båten til faren min, Albin Vega, passede ikke "kondomen" og fra forhandler fikkk han beskjed om å tilpasse gummi. Det har fungeret i 7 -8 år nu. Jeg har nettopp gjort det samme, og jeg kan ikke sjønne hva som skal gå galt der. Jeg skulle bruke gummi i 2mm tykkelse, men fant bare i 1,9. Det virker som om at "kondomen" sitter utrolig godt fast. Jeg har ikke sjøsatt enda, så jeg veit ikke om det er tett, men det sitter så bra, at jeg kan aldrig tro at jeg får problemer med det.

En betingelse for at det skal virke, er helt sikkert at gummien er i rett tykkelse (der er oppgitt en toleranse i monteringsanvisningen til hylsen) og den bør overholdes. I tilleg bør en være veldig nøye med tilpasningen av mellemlegget.

Jeg veit ikke om der finnes noe gummi ikke er "vannfast", men det må det selvsagt være.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Dette er vel bare en vanlig armert gummislange, på gammebåten mon som hadde alt ti tommer så ble selvsagt Tess eller var det Hydroscand løsningen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...