Jump to content

NMEA signal fra Garmin GPSMAP 60 til Silva repeater


Allan E

Recommended Posts

Har en sånn Silva repeater.

Funker mot Furuno GP32 og Garmin 128.

Som beskrevet over, inngangen er RS422 slik at NMEA return må jordes for at den skal virke.

Et lite annet poeng med repeateren er at den må ha sann kurs inn for å virke som waypointrepeater. Settes GPS mottageren til å vise magnetisk kurs, vil den forkaste styreinformasjonen.

Link to post
Share on other sites

GPSMAP 60 ?

Er det den håndholdte med kartmulighet for både vei, sjø og topokart ?

 

Duger noe sånt som bilgps ? ( kan fotoboksliste lastes ned og intstalleres ? ) :rolleyes:

 

Suzuki

 

Svaret er ja,...men hvis du kun skal benytte den til bilgps så blir det en dyr løsning i forhold til TomTom eller Garmin Nuvi da kartene (city navigator 8) koster omtrent like mye som en av de nevnte boksene.

 

Fotobokser kan lastes inn via POI loader (gratisprogram fra Garmin). Send meg en IM hvis du vil ha lista (komplett fra aug.06)

 

Når det gjelder sjøkart så kan Atlantic Bluechart lastes inn.

 

Denne GPS'en er veldig godt egnet i mindre båter samt på fjellturer. Batterikapasiteten er oppgitt til 18 timer (kanskje noe snaut på fjellet) og den har en IP grad på X7.

 

Kjøp 12V adapter med samt den marine versjonen av holder da denne kan skrues fast i bilen/båten.

 

Jeg anskaffet 60 CSx versjonen med høydemåler og benytter den til turbruk på fjellet. Etterhvert kanskje i kajakk til sommeren...

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en kamerat som sliter med å få en Silva repeater til å fungere. Er det noen som har denne kombinasjonen å kan fortelle hva som må gjøres. Er det noe spesielt som må gjøres for å få gps`n til å avgi posisjonssignal.

st_navrep.jpg

 

Du må gå inn i oppsettet på GPS'en og sette at den skal sende NMEA signaler.

Link to post
Share on other sites

Svaret er ja,...men hvis du kun skal benytte den til bilgps så blir det en dyr løsning i forhold til TomTom eller Garmin Nuvi da kartene (city navigator 8) koster omtrent like mye som en av de nevnte boksene.

Interessant problemstilling. Strategisk prising er som regel bra for selger, men aldri for kjøper. Dette gjør jo den GPS 60 modellen MINDRE interessant, ikke mere.

Og sjansen for at man velger et helt annet system enn Garmin øker jo, siden man ikke oppnår noen syneriger som helst ved å satse på dette.

Minste fordelen burde jo være at en ved å velge en multifunksjon dubeditt totalt sett, framfor å velge EN til sjøen, EN til bilen og en TREDJE til turbruk.

Vel - verden er vel ikke alltid logisk..

Fotobokser kan lastes inn via POI loader (gratisprogram fra Garmin). Send meg en IM hvis du vil ha lista (komplett fra aug.06)

 

Vil denne også kunne gi nærhetsvarsel på en vanlig GPS uten kartfunksjon ? F.eks GPS 76.. ?

Når det gjelder sjøkart så kan Atlantic Bluechart lastes inn.

 

Vanlig Bluechart; ikke G2 ?

 

Får gruble litt på det. Tanken er å erstatte den GPS 76 jeg har i dag. Brukergrensesnittet er vel ganske lignende så jeg tror jeg satser på en sånn ..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Interessant problemstilling. Strategisk prising er som regel bra for selger, men aldri for kjøper. Dette gjør jo den GPS 60 modellen MINDRE interessant, ikke mere.

Og sjansen for at man velger et helt annet system enn Garmin øker jo, siden man ikke oppnår noen syneriger som helst ved å satse på dette.

Minste fordelen burde jo være at en ved å velge en multifunksjon dubeditt totalt sett, framfor å velge EN til sjøen, EN til bilen og en TREDJE til turbruk.

Vel - verden er vel ikke alltid logisk..

Vil denne også kunne gi nærhetsvarsel på en vanlig GPS uten kartfunksjon ? F.eks GPS 76.. ?

Vanlig Bluechart; ikke G2 ?

 

Får gruble litt på det. Tanken er å erstatte den GPS 76 jeg har i dag. Brukergrensesnittet er vel ganske lignende så jeg tror jeg satser på en sånn ..

 

Suzuki

 

Hei Suzuki, det er et par momenter som taler til fordel for Garmin slik jeg vurderte de.

 

1. Design og menysystem

2. Turkart 1:50000 og 1:250000 finnes lett tilgjengelig

3. Fotobokser kan lastes inn og du får nærhetsvarsling som du selv nevner

4. IPX7

5. utbyttbar minnebrikke som gjør at du kan ha turkart på en brikke, bilpakke på en annen og sjøkart på den tredje etc. (brikkene koster nesten ingenting)

6. En masse flott ekstrautstyr som sykkelbrakett, bærevesker biladapter etc.

7. Høydemåler og elektronisk kompass (60CSX)

8. Geocache støtte på GPS, morsom turaktivitet for hele familien.

 

Ulempen er prisen på kartene. En pris i dag,...kanskje en annen i morgen. Hvis en tenker på å piratkopiere sjøkart etc, glem det. Garmin har lisenslåsing som låser seg til serienummret på GPS'en. Kartene får du opp i view modus på PC men kartene funker ikke på GPS. Har inntrykk på div forum at kodesystemet Garmin bruker er "unbreakable" så her må lommeboka frem.

 

Ellers en super GPS som jeg varmt kan anbefale.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...