Jump to content

Heitmann Marine


Havard

Recommended Posts

Heitmann marine er importør av bla Jeanneau og Najad.

 

Jeg regner med at Ingar som vanlig tipser den som det klages på her slik at de kan svare om de vil

 

Så lenge mangelen blir reparert uten skade for kjøper seg jeg ingen grunn til at man kan kreve prisavslag

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så lenge mangelen blir reparert uten skade for kjøper seg jeg ingen grunn til at man kan kreve prisavslag

 

Selvfølgelig kan kjøper be prisavslag pga av mangler eller skader. Selv om skaden repareres kan dette ofte medføre plunder og heft for kjøper som kan be om ersattning i form av prisavslag.

Link to post
Share on other sites

En sak er å kreve - noe annet er å be om. Kreve betyr i min verden at man faktisk har krav på. Det har man ikke etter forbrukerkjøpsloven så lenge man ikke har hatt kostnader selv for å få reparert skaden.

 

Interessante sider ved forbrukerkjøpsloven er feks at man har krav på erstatningsprodukt ved reparasjon

Link to post
Share on other sites

Interessante sider ved forbrukerkjøpsloven er feks at man har krav på erstatningsprodukt ved reparasjon

 

Forutsetter vel at reparasjonen vil ta minst en uke? Alle omkostninger forbundet med reparasjonen skal også dekkes av selger. Ser ikke helt hvordan man kan kreve prisavslag når skaden blir utbedret, alle omkostninger dekket og erstatningsprodukt stilt til disposisjon som pettersand skriver?

 

Det som vel kan skje er at båten må til reparasjon og det i ferien og selger IKKE kan stille erstatningsprodukt til disposisjon, ja da vil jeg mene at man kan gå ut i markedet og leie en tilsvarende båt og sende regningen til selger! Bør vel informere selger om dette på forhånd og helst også komme frem til en avtale med ham om dette.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Heitmann leverer ny båt med lekkasje i toalettsystemet, uten beklagelse, uten å innrømme prisavslag.

Dette var ett eksempel.

 

Flere erfaringer finnes...

 

Når ditt første innlegg på båtplassen fremtrer i denne formen (eller mangel på form), blir jeg skeptisk.

Det oser av hevngjerrighet i den grad at det overskygger viktigheten av forståelig og fornuftig innhold "klagesangen" din.

 

Hvis du ønsker å fremstå som seriøs, og å oppnå støtte og sympati i din situasjon som kanskje er reell nok, bør du få til noe bedre enn dette!

:yesnod::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Heitmann leverer ny båt med lekkasje i toalettsystemet, [...]

Nå hadde det vært kjekt med en litt mer utførslig beskrivelse av problemet. Er det snakk om slangeklemmer som ikke er dratt godt nok til så regner nok de fleste båtselgere at kjøper sjekker sin egen båt med jevne mellomrom og klarer å etterstramme der det trengs. Lekkasjer fra den "brune" delen av toalettsystemet er alltid irriterende og noe dritt å reparere, men det hører visst med til båtlivets gleder det også.

Link to post
Share on other sites

men det hører visst med til båtlivets gleder det også.

Da må jeg si at jeg gleder meg over helt andre saker ved båtlivet enn deg :lol:

 

Da septikpumpa på forrige båten ikke lenger dro rundt fordi Nidelv hadde lagt igjen en kabelsko i impellerhuset var jeg veldig glad for at vi hadde septiktømming over dekket.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heitmann er orientert om diskusjonen og har mottatt link.

 

Lekkasjen oppstod på vei hjem fra Danmark ved henting av ny båt. Dette var i starten på ferien og vi var borte ca. tre uker. Heitmann ble varslet om lekkasjen, anbefalte å stramme slangeklemmer og at det ble sett nærmere på ved ankomst hjem.

Vi strammet slangeklemmene som anbefalt, men fikk det ikke tett.

 

Når vi kom hjem fikk Heitmann det tett ved bruk av varmluftpistol på rørene (selv om det står i underleverandørens (Jabsco) anvisninger at varmluft ikke skal benyttes).

 

Situasjonen under ferien var slik:

Det var brunt vann som rannt på innsiden av skroget og samlet seg med dertilhørende konsekvenser...

Vi måtte oppsøke gjestehavner for å benytte båtens toalett minst mulig (å ligge på svai var utelukket)

 

I tillegg til økte kostnader pga. KUN bruk av gjestehavner opplevde vi også en betydelig ulempe i ferien.

 

Jeg ser slik på det:

Man må kunne forvente at et ny båt har et fungerende toalettsystem. Dersom systemet ikke fungerer etter formålet foreligger en mangel. Mangelen hadde en særlig betydning siden båten skulle benyttes i ferien.

 

Jeg tror de fleste ved f.eks leie av båt, leie av leilighet, feriereise etc. ville krevet prisavslagsom det var en lekkasje i toalettsystemet på objektet.

Vi har krevet et passende prisavslag, hittil uten gehør fra leverandøren Heitmann.

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Når vi kom hjem fikk Heitmann det tett ved bruk av varmluftpistol på rørene (selv om det står i underleverandørens (Jabsco) anvisninger at varmluft ikke skal benyttes).

:seeya:

Javel, hvis rørene nå er tette, kan vel Heitmann påberope seg å ha utbedret mangelen, ikke sant? Slik sett tror jeg vel ikke du har krav på prisreduksjon. En mindre kompensasjon for ulempe og tort og svie kunne kanskje alikevel vært på sin plass?

Link to post
Share on other sites

Mitt generelle råd er at man først bør prøve å drøfte uheldige forhold/feil i båten med leverandør.

 

Jeg kjenner ikke til så mange norske produsenter og forhandlere, men synes generelt sett at disse er opptatt av den såkalte ettermarkedssituasjonen, dvs. hendelser som inntrer etter at et salg er gjennomført og kunden kan oppleve større og mindre ubehageligheter.

 

Jeg skjønner svært godt at man kan bli ganske irritert på produsent/forhandler når vanskene inntrer,

 

men i det lange løp er det alltid gunstig å ha et godt forhold til produsent/forhandler.

 

Det kan komme en dag da man er avhengig av velvillig bistand fra produsent/forhandler.

 

Jeg skjønner at man har ønske om å informere andre om opplevd urett, jeg har gjort dette selv ( jfr. Tysklandsopplevelsen med tollere ombord sist sommer),

men i forhold til produsent/leverandør kommer man nok lengst ved å benytte forhandlingsveien.

 

Heitmann Marine har vel et så stort omsetningsnivå at de ønsker å håndtere kundene på en velvillig måte.

 

Jeg skjønner at omstendigheter under sommerferien førte til at denne fikk kvalitetstap.

 

Jeg ville tro at Heitmann Marine har forståelse for dette og tilbyr en kompensasjon for dette.

Link to post
Share on other sites

Vi har krevet et passende prisavslag, hittil uten gehør fra leverandøren Heitmann.

 

 

Jeg skjønner at omstendigheter under sommerferien førte til at denne fikk kvalitetstap.

 

Jeg ville tro at Heitmann Marine har forståelse for dette og tilbyr en kompensasjon for dette.

 

???? :rolleyes:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Har de ryddet helt opp etter seg, Dvs skaden er helt reparert? Alle rester av septik er vasket bort og eventuelt skadet treverk skiftet?

 

Dette med gjestehavner blir nok vanskelig og argumentere for, men du har krav på at båten settes i den stand den skal være som en ny båt skal være.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner meget godt frustsrasjonen når slik oppstår. Men og det er alltid et men, med nybåt så vil det alltid være noe småtteri som er helt som det skal, at dette denne gangen gjaldt septiken er jo noe dritt etter min mening.

 

Etter hva jeg kan forstå så ble forhandler i Norge konfrontert med saken, og de ga råd som virker å være fornuftig efter min mening. Etter hva jeg kan forstå så fikk også forhandler muligheten til å utbedre skaden, og at den utbedret nå.

 

Det at toalettet ikke fungerte under hele ferien er vel neppe noe som forhandler kan lastes for med mindre de ikke har hatt tid eller vilje til å utbedre skaden.

 

Etter hva jeg kan skjønne så valgte "trådstarter" her å forstette ferien med denne feilen, uten å gå innom forhandler/verksted for utberding av feilen... Om det er slik, så kan jeg vanskelig se at importøren her har gjort noe feil..

Link to post
Share on other sites

Forutsetter vel at reparasjonen vil ta minst en uke? Alle omkostninger forbundet med reparasjonen skal også dekkes av selger. Ser ikke helt hvordan man kan kreve prisavslag når skaden blir utbedret, alle omkostninger dekket og erstatningsprodukt stilt til disposisjon som pettersand skriver?

 

Det som vel kan skje er at båten må til reparasjon og det i ferien og selger IKKE kan stille erstatningsprodukt til disposisjon, ja da vil jeg mene at man kan gå ut i markedet og leie en tilsvarende båt og sende regningen til selger! Bør vel informere selger om dette på forhånd og helst også komme frem til en avtale med ham om dette.

 

:sailing:

Jeg skriver vel ikke det ?--derimot utdyper du min påstand :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg skriver vel ikke det ?--derimot utdyper du min påstand :wink:

 

Det du skrev var vel:

 

Selvfølgelig kan kjøper be prisavslag pga av mangler eller skader. Selv om skaden repareres kan dette ofte medføre plunder og heft for kjøper som kan be om ersattning i form av prisavslag.

 

Tror kanskje vi i penger snakker om det samme, men brukt litt forskjellige ord? Du snakker om prisavslag hvor jeg snakker om å få dekket omkostninger/utgifter forbundet med reparasjon? :confused:

 

Man kan vel også akseptere båten som den er og med noen skader/problemer og mot et prisavslag?

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Det er vel flere av oss som har opplevd at produsent/forhandler har det hektisk ved ferdigstilling av båt som skal overleveres til kjøper.

 

 

Dersom kjøper opplever at ferien/overleveringen innebærer betydelig kvalitetsforringelee i forhold til forventiningene,

 

kan man vel tenke seg ay kjøper får dette kompensert på en eller annen måte.

 

Det dreier seg til syvevde og sist om å bli respektert og om å bli tatt på alvor som bruker?

Link to post
Share on other sites

Det er vel flere av oss som har opplevd at produsent/forhandler har det hektisk ved ferdigstilling av båt

Egentlig burde en overdragelse gå over flere dager, hvor minst en er pøsregn og en er bare solskinn. :lol:

 

Ved overdragelse undertegnes gjerne en sjekkliste eller annet dokument som sier at man har sett gjennom båten med leverandøren og hvor mangler er notert. Jeg gjorde dette i pøs regn, og fikk sjekket alle luker og dekksgjennomføringer så det holdt. Noe fikk jeg ikke sjekket godt nok, men jeg sjekker toalettet før jeg drar på tur. Er du i tvil kan litt fargestoff hjelpe med å dokumentere om en lekkasje er i den "brune" delen av systemet. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...