Jump to content

Maling av ford 2715E


o-hjelen

Recommended Posts

jeg har kjøpt brukt ford sabre 2715E,det har gått time ca 3000t, model 80. skal mont til summer family.

Avfetting, spyling,først ta alt løst med stålbørste, avfetting, vask, tørk,

Noen som har gode tips og råd for lakktype (maling)

Hvilken lakktype bør jeg bruke? vil ha blå.

Motorlakk på tåler opptil 120 grader .

ford.jpg

mvh o-hjelen

Redigert av o-hjelen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ford har hatt mange farger alt etter hvem som mariniserte de, lysblå, mørk blå, rød, hvit etc.......

Men den grønne fargen det henvises til her har den alldri hatt. Ser du (trådstarter)har noen kjennetegn fra Mermaid sine mariniseringer også.... men kan jo være et annet toppdeksel som er flyttet over...... Vel, Sabre hadde det samme....... men ville nok holdt meg til alt annet enn det grønne...... fysja meg, skjemme ut en god motor med en slik farge..... holder at søta bror gjør det..... :wink:

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ford har hatt mange farger alt etter hvem som mariniserte de, lysblå, mørk blå, rød, hvit......

Men den grønne fargen det henvises til her har den alldri hatt. Ser du har kjennetegn fra Mermaid sine mariniseringer.. :wink:

Hei

Det er Bowman marinisering og det står WATERMOTA SEALION på det blanke toppdekselet.

mvh

giver

Redigert av giver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til giver: Ser det finnes en utgave som heter: "Thornycroft Sealion". Vil tro at det finnes et uttal av disse motorene som ble påsatt Bowman marinisering og som er i daglig bruk, selv etter 25 års bruk.... Kjennetegnet er driftsikkerhet. Gi de rein diesel, smørolje og luft og de går , går og går....

Ok, litt mer vibrasjon og svak røyk(ved oppstart) enn maskiner prudusert i 2007, men de går, du stoler på en slik. Fyll opp kaffekoppen og ikke tenk på de når du er på tur, se heller på hva som foregår rundt deg..... det som er i "kjelleren din" gjør den jobben den er satt til... :cool:

 

Klarer du av en eller annen grunn å slite en slik jernklump ut, finnes det byttemotorer å få tak på i england hvis man vil ha akkurat samme tilbake. Du kan sågar strippe motoren for kjølere etc. og sende blokken din avgårde seinhøstes og få den tilbake i løpet av vinteren, hvis du har tid...... Eller du får hjelp her i landet til å overhale den, da det er enkle konstruksjoner hvos det finnes (fantes ihvertfall :) ) en masse ekspertise her i landet til å få de tilbake til "ny" utgave. Det blir nok tilslutt et prisspørsmål.

Link to post
Share on other sites

Oj, ser jeg hoppet over spørsmålet om malingen.... Sorry!

Det aller aller viktigste for å få et godt sluttresultat er grunnarbeidet. vask godt med avfetting, skrap av løs maling og vask pånytt. Har du antydninger til rust er det å skrape, pusse og evt. bruke Ferro-bet på. Deretter egnet maling som forsegler stålet. Masker de ektriske koblingene som ikke skal ha maling på seg pluss sporet i reimskivene.....Det pene toppdekselet er heller ikke dumt å la det være som det er... evt. bruke polish som er beregnet for slikt når alt er ferdig malt og tørket...

Ville og ha benyttet mulightene til å sjekke alle slangestussene som er på motoren. Bøy litt på de og se etter sprekker, er du usikker, skift... Veldig enkelt å ta det nå når du har maskinen ute av båten.

For spørsmål hva du bør gjøre med selve mariniseringen samtidig, nå når du har muligheten, håper jeg å få svar fra en av englands Sabre folk i løpet av morgendagen........

 

Ellers ville jeg ha grunnet hele motoren med maling som passer til toppstrøket. Oppsøk en fargehandler og fortell hva du skal bruke den til.

En god oljemaling som er beregnet for stål vil gi et bra sluttresultat....

På den siste motoren jeg malte brukte jeg kost.......

Du ser samtidig innimellom alle krinkler og kroker som du ikke ser når du sprøyter den på.... Jeg oppdaget et par ørsmå lekkasjer som kunne fått katastrofale konsekvenser hvis de hadde fått utvikle seg.

 

Jeg hadde 2 toppstrøk og det har nå holdt i 6 år uten flassing, vel en koking ved eksosmanifolden fra første tur er vel det eneste. Båten den står i er i bruk hele året.

Har bare bilder på papir og en skanner som ikke vil hva jeg vil... sorry.....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

lakktype/merke er ikke så viktig, men grunnarbeidet,(flassing av lakk=dålig grunnarbeid) få vekk all løs lakk,rust , fett ,så slipping.Jeg vasker med tynner, grunner alt bart metall med "rust eater" noen lag, så grunnes hele motoren med to komp. epokyprimer og til slutt lakkes den med ønsket farve.Har prøvd Biltemas produkter med godt resultat.(Motoren til de fleste " bilbyggere" er som oftest std. billakk siden den skal være lik bilen) :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...