Jump to content

Filmsnutt fra båtliv på norskekysten


Douro

Recommended Posts

Fra YouTube

 

 

This incident takes place in the harbour of Egersund, Norway summer 06. A guy tries to take out his sailboat, but fumbles and falls overboard. His boat, however, continues at full revs astern, goes into a spin .. and misses other boats between the two piers by less than a meter. The boat continues 4 full turns (still without crashing!) before we get our video camera ready to shoot. Note the owner (now being pulled out of the water) trying to jump back onboard again on the 5th turn, and the two guys in a dingy performing a Mc Gyver style rescue operation. Enjoy.

Link to post
Share on other sites

Å finne fram video-kamratet når et slikt uhell er ute er ikke veldig hjelpsomt. Bra at noen hjelper til å stoppe båten. Flaks at det ikke ble skader på båten, kunne blitt dyrt hvis båten hadde kjørt inn i en av pirene.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

:smiley: Kjedelig når slikt skjer. I sommer hadde brodern akkurat fått sin splitter nye båt. Han holdt på med montering av utstyr ombord da en kar roper til ham at en Saga 27 har retning mot ham. Da viser det seg at en båteier på brygga rett overfor ham hadde klart å falle i vannet, mens motoren sto i gear. Båten tøffet ut av båsen sin, men roret sto heldigvis i sving mot BB. Det gjorde at båten såvidt sneiet baugen til nybåten til brodern. Eieren av Saga`n ver heldisgvis en sporty kar. Han klarte å svømme etter båten og få tak i badeplattformen. Da kom han seg opp i båten og fikk kontroll på den. Han var rimlig svett etter denne episoden. Det endte heldigvis bra.
Link to post
Share on other sites

Det er ikke sikkert at han som eier den Comfort 32 som vises er like glad for å bli driti ut på nettet.

 

 

Helt sikkert ikke. Moderne samfunnets svøpe det der, at alt du gjør KAN bli observert av en eller annen nisse med videocam.

 

Er ting først lagt ut på Youtube, tror jeg man kan glemme å få fjernet det.

 

Youtube means forever ? :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Når alt til slutt gikk så bra er det bare å legge ut filmen. Hos meg ble det mer måping enn fliring, men synes det er helt ok at slike filmer legges ut.

Det som overrasker meg er at det går an å være så handlingslammet at de kun står å ser på, men ikke så handlingslammet at de ikke greier å filme???

2 ganger ifjor var jeg tilstede da noen ikke greide å manøvrere i en trang havn med mye vind og strøm. Tok derfor og heiv meg kjapt i gummijolla og manøvrerte meg slik at jeg dyttet skroget sideveis med båten som en taubåt, slik at de fikk baugen rett vei og kom på plass. Der var det samme sak at "alle" sto bak i båten og ropte kommentarer og "gode" råd til vedkommende istedenfor å hjelpe til.

Tips karer: gummijolla fumgerer utmerket som slepe/hjelpebåt når folk har problemer. Kjør baugen mot båten så kan du få den dit du vil på en enkel å grei måte, uten å skade skroget på den hjelpetrengende.

Men ser at det ikke hadde gått i dette tilfellet, men gutta gjorde en kjempejobb.

 

Det er ikke sikkert at han som eier den Comfort 32 som vises er like glad for å bli driti ut på nettet.

Når først opptaket er gjort, blir ikke han driti ut for meg. Dette er mer til skrekk og advarsel og kan hende alle hvis ikke det er flere ombord som kan manøvrere hvis skipperen går overbord.

Tenk dere dette og på et sted med badende unger eller andre!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Kommelpunger finnes overalt, ikke minst i båt og ja, uhell kan skje! :confused:

 

Det er helt legitimt å gi beskjed når en ønsker en håndstrekning med f.eks å komme seg inn eller ut av båsen osv.

 

Hvis en ønsker å ta brodden av "underholdningsverdien" av det stuntet man er i ferd med å utføre, bør man vel kunne si fra om litt hjelp ønskes!

Ikke f@n om jeg hiver meg i jolla eller påvirker skipperens manøvrering uten at vedkommende gir at signal om at dette er ønsket.

Ikke sikkert at han hadde havnet i rett bås heller,da !

Å ta i mot et tau osv, og å være hjelpsom ellers er en selvfølgelighet!

 

Men, må innrømme når Severin Suveren kommer med sin kontrafei og selvsikre "gjøre sjøl" oppsyn som er en verdensmester verdig, og durer i kaia eller hva det måtte være, så HAR det en viss underholdningsverdi.

 

Sånn er det bare!! :wink:

Link to post
Share on other sites

Det finnes desverre endel selvsikre som nærmest blir forbannet når man kommer med en hånd for å ta taustumpen. :headbang:

 

Vil allikevel fortsette, da man gjennom en båtsesong treffer utrolig mange hyggelige båtfolk, som mer enn gjerne slår av en prat når de har kommet i orden. Noen vil også presse på meg en ankers. Og jeg lar meg overtale..... :drink:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...