Jump to content

septik i tresfjord 28


bert

Recommended Posts

Hei Bert!

Velkommen til baatplassen. Er selv eier av en Tresfjord 28. For å komme til septiktanken må du skru ut skapet i konsollen under førerstolen, da ligger septiktanken i bakkant av åpningen. Håper du vil legge ut noe dokumentasjon på det du gjør, da vi er litt plaget med lukt fra septiken. Vi skiftet slangen mellom toalettet og tanken sist vår, i år skal vi skifte utløpsslangen.

Med hilsen

Geir

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Ingen årsak, vi må hjeple hverandre så godt vi kan. Her er forresten en link til en tråd om renovering av en annen Tresfjord 28, kanskje kan du få noen tips fra denne tråden også.

Geir

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Ingen årsak, vi må hjeple hverandre så godt vi kan. Her er forresten en link til en tråd om renovering av en annen Tresfjord 28, kanskje kan du få noen tips fra denne tråden også.

Geir

Beklager Amica og Bert. men denne tråden har nok ligget litt brakk en tid pga jobb og oppfølging av unger som tar all tid. Men nå er våren snart i anmars og da er vi vel igang igjen. Når det gjelder problemer med septikktanker etc, kan jeg si mye om dette. Da jeg har hatt septikkproblemer på alle båter jeg har overtatt, og løst det ved å bytte til nytt. På min nåværende Tresfjord har jeg byttet tank, slanger, skroggjennomføringer og toalett. Og jeg er overbevist om at skal lukt forsvinne må tank og slanger byttes og i tillegg er det lurt å rengjøre og male der dette har stått. Mye bedre å investere litt arbeid og penger i dette før sesong, for det er ikke noe som er så jævl... som å ha problemer med dette i sesongen. Klok av skade driver jeg også forebyggende arbeid ved å investere i dyrt "portapotti" papir som løser seg lettere enn vanlig papir, slik at faren for tette toalett, kvern, slanger, lufting etc er redusert til det minimale. Itillegg har jeg el.toalett med kvern, og lensepumpa ut av tanken har også kvern.

 

Ps: bruk aldri resirkulert papir, da dette kan kline seg til som en ball...

:wink:

Redigert av Brage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan vel ikke egentlig si at vi har hatt problemer med septikken i Amica, men det hender at vi kjenner antydning til lukt i skapet under førersetet. Vi skiftet til el. pumpe på toalettet sist vår, fordi vi fikk ei pumpe omtrent kasta etter oss. Må jo inrømme at vi synes det er enklere med elektrisk enn den gamle manuelle. Vi har aldri hatt problemer med tett toalett eller overflyt i tanken :puke: men benytter likevel "easy flush" toalettpapir. Nå skal det jo sies at vi som oftest er to voksne mennesker ombord, og pleier å være dyktig til å forklare hvor viktg det er å bruke lite papir og skylle ned ofte, når vi har gjester ombord. De som ikke er vant til å bruke slikt toalett trenger jo en liten forklaring på hvordan det virker, før de tiltrer fasislitetene likevel, så da er det jo greit å plusse på en liten advarsel :nono:

mvh Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...