Jump to content

Nyere budsjettseilbåt ca 30 fot; hva er bra


Suzuki

Recommended Posts

Om man tenker seg situasjonen at "noen" ønsker seg en nyere seilbåt,men at denne ikke skal være for diger, hva velger man da ?

 

Clouet er at båten skal være det svenskene ville omtale som " lagom" diger, ca 30 fot. I tillegg skal den være i bra kvalitet ( OK; iallefall akseptabel kvalitet ), den skal være praktisk i bruk, og romme en familie på 5. Grunnen til at båten ikke skal være for diger, er at den skal passe på båtplassen familien kan få disponere, samt at 30 fot er akkurat passe for en nybegynner å håndtere. Dessuten - liten båt plassproblemer, stor båt pengeproblemer :smiley:

 

Poenget er at båten ikke skal være for diger, og ikke for bred. Den skal heller ikke se ut som en oppblåst tankbåt, som kanskje kan utelukke noen av de mest åpenbare alternativene.... :rolleyes:

 

 

De mest åpenbare alttrnativene er idag som følger:

 

DUFOUR 30

3.jpg

Finnes i to utgaver. Utgaven med lukket forpigg er finest for barnefamilier, men virker noe trangere under dekk. Dette er den utgaven det er flest av i Norge tror jeg.

 

 

HANSE 301/300

301_blau_segelnd.jpg

 

Veldig lekker å se til, men ganske trang tror jeg. Bare 278cm bred. Het først Hanse 29, deretter 291, så 292, deretter 301, som tilslutt ble ribbet for alt utstyret sitt og kalt 300.

Før den het Hanse, het den Aphrodite 29 og var Svensk. Tror jeg.Gammal lappet konstruksjon ?

 

Jenneau 29.2

23.jpg

Favoritten. Veit lite om denne utover at naboen min i havna har en. Lekker.

 

 

Bavaria 31

3.jpg

Fra tiden før lengde / breddeforholdet i Bayern tok helt av. Rattstyring som std.

Egentlig for dyr, tror man må regne rundt 640K for en sånn..

 

Alle disse båtene er normalt proposjonert. De er fra 870 til 950 cm lange, har akterlugar og badet bak i båten, de er omlag 3m brede. Dette er viktig, da båtplasser med bredde på 350cm allerede er på plass, men 400 eller 450cm plass er i ferd med å bli utenfor kjøperens økonomiske rekkevidde.

Alle ser ut som en båt, og ikke en Fred Olsen tanker. Bavaria`en er den eneste med rattstyring, uten at det nødvendigvis er noen stor fordel.

 

Større båter, betyr nødvendigvis dyrere båter. Mao. lite interessant. Utover 500-520K blir svært vanskelig, foreligger det informasjon om.

 

Jeg TROR en sånn båt muligens må importeres fra EU et sted. Det er solgt ganske få av disse i Norge, ganske forståelig ettersom de fleste vil ha 7rom+kjøkken, og har ubegrenset med penger. Noen med tips eller linker til noen bra markedssider utenfor Skandinavia ?

 

Budsjettet vil havne på omlag 450`. I området der har jeg sett flere Dufour 30, en eller to Hanse`er, men ingen Bavaria eller Jeanneau. Disse er typisk 100-170K dyrere i Norge virker det som.

 

Er det store forskjeller mellom de listede modellene ? Er det andre tilsvarende i klassen man absolutt bør se på ? Hvilken bør man styre langt unna ?

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

Noen forslag:

 

Athena 34 - eldre men bedre. Seiler bra. ca. pris 390000,- kun 2.90 bred (billig båtplass)

First 31.7, litt dyr men lett å selge igjen (god investering) ca. 650 lapper

Delphia 29 koster 582 lapper + utstyr. Rommelig båt

Hansson 31 er jo en rask båt man bør kunne finne for 550

Polske Mantra 28 er også en båt man kan sjekke ut

Kan nye Harmony 31 kan være et alternativ?

 

Generelt kan man få mer for pengene om man velger en eldre men litt større båt som er velholdt. Eller man legger på litt på prisen og kjøper en noe dyrere ny båt. Utvalget av båter i denne størrelsen er bedre nede i europa.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

i siste seilmagasinet står det introduksjonstilbud på Harmony 31: 590.000,-

Det er jo over prislappen du nevner, og som ny båt er det vel også ribbet for utstyr...

 

Bare titter litt i bruktbåtsidene...:

'83 Omega 30: 370000

'00 Bavaria 31 AC: 520000

'83 HR 312: 500000,-

 

Hva med Maxi Fenix?

Link to post
Share on other sites

"Er det store forskjeller mellom de listede modellene ? Er det andre tilsvarende i klassen man absolutt bør se på ? Hvilken bør man styre langt unna ?" Åh; det var et spørsmål der også! Sitter og drikker akevit, jeg.......trodde poenget var å ramse opp båter i en viss størrelse og prisklasse...

:rolleyes:

 

 

Bavarian koster jo 100K mindre enn du antar, men Jeanneau'en er også lekker -den ser jo nyere ut enn de andre også. Kjøp den!

Link to post
Share on other sites

Noen forslag:

 

Athena 34 - eldre men bedre. Seiler bra. ca. pris 390000,- kun 2.90 bred (billig båtplass)

 

Gammal båt =uaktuell

 

First 31.7, litt dyr men lett å selge igjen (god investering) ca. 650 lapper

 

First 31.7 er nesten 3,25 bred, og den er dyrere enn 650K såvidt jeg kan se.

Delphia 29 koster 582 lapper + utstyr. Rommelig båt

 

Da er vi snart 200 over opprinnelig budsjett.

Hansson 31 er jo en rask båt man bør kunne finne for 550

Denne er trang. Dessuten er den bygd for fart og ikke for boande tror jeg. ?

Polske Mantra 28 er også en båt man kan sjekke ut

Kan nye Harmony 31 kan være et alternativ?

Disse to kjenner jeg ikke..Har de Norske importører ?

Generelt kan man få mer for pengene om man velger en eldre men litt større båt som er velholdt. Eller man legger på litt på prisen og kjøper en noe dyrere ny båt.

 

 

Ja, det er greit nok. Vedkommende har ikke så veldig god tid, og ikke er han sugen på å mekke ferien rundt på en gammal båt heller, så det er satt en grense på maks 10 år

 

 

 

 

 

Hei,

 

i siste seilmagasinet står det introduksjonstilbud på Harmony 31: 590.000,-

Det er jo over prislappen du nevner, og som ny båt er det vel også ribbet for utstyr...

 

Ja, denne kommer i utgangspunktet på nesten 200 over budsjett.

Bare titter litt i bruktbåtsidene...:

'83 Omega 30: 370000...

 

En 24 år gammel båt kan neppe defineres som NYERE kan den vel ?

 

'00 Bavaria 31 AC: 520000

Hvor ? Finn.no ?

 

'83 HR 312: 500000,-

23 år gammel seilbåt med teakdekk skrudd rett i balsasandwichen ? Takk men nei takk.

Kan ikke tipse gode venner om sånt vettu.

quote name='Kosmix' date='25.02.07' post='346992']

Hva med Maxi Fenix?

 

Fenix er sikkert en OK båt. Men den er ikke en seilbåt i 30 fots klassen, selv om den er 28 fot. Ikke er det etter mitt syn noen nyere båt heller, siden de nyeste faktisk er 24

år gamle.

 

 

Bavarian koster jo 100K mindre enn du antar, quote]

Men fortsatt nesten 80K over budsjettet (det EGENTLIGE, ikke det utvidete )

Jeanneau'en er også lekker -den ser jo nyere ut enn de andre også. Kjøp den!

 

Lurer på hva en sånn koster jeg ? Sjeldent syn i Norge,vil tippe det finnes noen sånne i Frankrike ?

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

Nei...du må jo ikke anbefale noe dårlige greier til kompisen din ;)

 

Bavaria 31 mener jeg da stort sett har vært avetert for nærmere 500 enn 600k. Minuset er jo at en del av disse har teakdekk. Mangler vel også egen stol ved kartbord om dette er noe krav.

 

Bavariaen min (32 holiday) blir kanskje både for gammel og for bred. Prismessig ligger vel vel mellom 500 og 570 for de jeg har sett omsatt i Norge. Sikkert mulig å spare noe kr på import men det markedet kjenner jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Jeg holder en stor knapp på Bavaria. Både fordi jeg synes de er best i "budsjett klassen" og fordi de - sammenlignet med mange franske båter - har sjøegenskaper en familie med liten seilerfairng vil føle seg fortrolige med. De franske er ganske flatbunnede, hvilket gjør at de surfer lettere, må reves fortere og skrur når man går for motor i litt kraftig medsjø.

 

Vi leide Bavaria 32 noen uker en sommer og var kjempefornøyde med den. Fin å seile, fin å bo i og fin for motor.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

500.000 danske kroner er en OK pris, men så kommer denne momsen :cryin:

Har lest ett eller annet sted at det er en sak gående hos ESA angående moms på import/eksport av brukte båter, noen som har nærmere kjennskap til dette?

 

Skal vi ha fri flyt av varer innen EØS må momsen fjernes, slik det er i dag er Norge nesten ett isolert marked når det gjelder omsetning av brukte båter.

Link to post
Share on other sites

Gjorde også et søk uten å ta spesielt hensyn til Suzukis krav og fant denne. Hvorfor nevner jeg nå denne spesielt? Jo, den selges av et 'Yacht Charter' selskap i Østersjøen. Og dette KAN medføre at den tyske momsen kan trekkes fra/fåes refundert og at man derfor BARE betaler NORSK moms. :yesnod:

 

Men jeg har altså ikke undersøkt det nærmere om det gjelder denne båten. Bare for å nevne at denne muligheten overraskenden nok for meg eksisterer og ikke bare i middelhavet.

Link to post
Share on other sites

Gjorde også et søk uten å ta spesielt hensyn til Suzukis krav og fant denne. Hvorfor nevner jeg nå denne spesielt? Jo, den selges av et 'Yacht Charter' selskap i Østersjøen. Og dette KAN medføre at den tyske momsen kan trekkes fra/fåes refundert og at man derfor BARE betaler NORSK moms. :yesnod:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg var på båtmarkedet for ca 3 år siden og fant flere slike charterbåter i salgs både i Holland og Tyskland. Jeg kjøpte ikke noe, men ut fra min daværende forståelse av reglverkt var det som du skriver Anderas. Det er jo et enormt utvalg av båter på kontinentet.

Link to post
Share on other sites

Gjorde også et søk uten å ta spesielt hensyn til Suzukis krav og fant denne. Hvorfor nevner jeg nå denne spesielt? Jo, den selges av et 'Yacht Charter' selskap i Østersjøen. Og dette KAN medføre at den tyske momsen kan trekkes fra/fåes refundert og at man derfor BARE betaler NORSK moms. :yesnod:

Denne båten (som førøvrig er makan til min) er jo et hakk opp i størrelse fra originalspesifikasjonen her da...

10.8 m = 35.4 fot (ref tråden om ljuge-fot som også går her i dag. Bavaria smører ihvertfall ikke for tykt på når det gjelder 34'en).

Siden det ikke står om prisen inkluderer EU moms eller ikke kan man kanskje anta at den ER inkludert i oppgitt pris, sånn at den kan trekkes fra?

 

Her er en Dufor 32 fra samme selger

og en Sun Odyssey 29 til EUR 53 500.- inkl. MwSt. Dersom denne siste har vært firma- og ikke privateid kan det jo være litt av et kupp, ref moms-diskusjonen. Kan komme under en halv mill, inkludert transport da (med litt flaks).

Redigert av surprise (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er du villig til litt egeninnsats kan du få en ny Bavaria 30 for ca. 550000,- sjøsatt i Norge.(Stoffer selv, montere varme selv etc.) Båten er relativt godt utstyrt som standard. Du får alltid litt ekstra utstyr i forhold til det som står som standard. Du får en grei turbåt uten store økonomiske overaskelser da du har 5 års reklamasjonsrett. Min erfaring med båt er at noe utstyr bryter sammen hvert år selv om det er annerkjente merker/god kvalitiet og kapitaltkostnaden ved å låne litt ekstra i forhold til å kjøpe noe tilsvarende som er eldre fort blir spist opp av vedlikeholdskostnadene.

Link to post
Share on other sites

Lunde Båt opererer med en Euro på 8.3. Dagens Euro er 8,06. Her vil kjøperene få en kreditnota på mellomværende. Dvs man setter en kurs. Man kan enten binde kursen eller vurdere flytende. Jeg valgte flytende

i fjor etter å har rådført med bankene.

 

Og da blir det snakk om del kroner. I tilegg har de sikkert båter i utstillingen som skal skiftes ut. Feb. er vanligvis

en md da det er muligheter for å få god pris. Dette fordi imp binder seg til en visst antall båter. Mars/april selges

det mye båter. Høsten er vel rimeligst.

Link to post
Share on other sites

Betalte selv i februar i fjor kr. 540 000,- med fölgende ekstrautstyr. Rullestorseil, sprayhood og 2 ekstra kryssholt. Stoffet selv båten og monterte varmer, samt forbruksbatteribank 375 amp(solgte de 140 amp som fulgte med) selv. Samlet kostnad kr. 19500 i tillegg. Når jeg nå til sommeren har montert cockpitkalesje, ankervinsj bak, varmtvann, stereo/dvd, fishfinder mm. har båten kostet meg godt under kr. 600 000,-. Et forstyrrende element er Eurokursen, men du har mulighet til å binde kursen da du skriver kontrakt eller om du forventer laver kurs vente med å binde til rett för leveranse. Jeg synes uansett at jeg har fått veldig mye ny båt for pengene.

Link to post
Share on other sites

Her......

 

 

 

Bavaria 31 AC * 2000

-Finnkode: 9134011

 

HR 312 "...i løpet av høsten og våren har mesteparten av natingen på dekk blitt fornyet. Den gamle natemassen ble fjernt, natesporene har blitt frest ned til 5mm dybde og natet på nytt med ny natemasse, samme type som HR verftet benytter..."

Jeg tror dette er litt av ei dame. Gammel tante, kanskje, men dame likevel :D Finnkode: 9076767

Link to post
Share on other sites

beklager Kosmix; dette er det klassiske eksempelet på at overhaling og overhaling er ikke akkurat det samme.

 

Teakdekket er akkurat like gammelt og potensielt lekkete selv om man har skiftet etpar nater eller alle for den sakens skyld. Dessuten er motoren 25år gammel, putene er sikkert gamle, osv osv osv.

 

En gammel båt er vel og bra, men det er fortsatt en gammel båt. Har man satt en grense på 10 år, kan man sikkert gå for en 12-13 år gammel båt, men en 25 år gammel blir langt utenfor det det jaktes etter.

 

Den import Bavariaen hos Njaa, er solgt, og den hadde teakdekk. Vil tro det trekker prisen NED på denne også..

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...