Jump to content

Liste over registrerte VHF'er, finnes dette?


Goddis77

Recommended Posts

Jeg har nå tatt lappen for VHF, og har tenkt å søke om konsesjon. Er litt i tvil om hvordan dette skal gjøres pga at jeg fikk med VHF når jeg kjøpte båten. Forrige eier har kjøpt seg ny båt og har anskaffet seg ny VHF der. Lurer derfor på om der er noen liste som jeg kan se om båten fremdeles er registert med VHF, eller om jeg må gjøre en nyregistrering. Noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Listen finner du her.

 

MEn VHF må omregistreres til deg, og du må ha vhf-sertifikatet. Dette skjemaet finner du her.

 

Betyr dette at jeg må ut og få underskrift på skjemaet fra forrige eier? Salget ble gjort for 1 år siden...

 

 

Gratulerer med VHF-lappen!

Takker Kjell :)

Redigert av Outbreak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Betyr dette at jeg må ut og få underskrift på skjemaet fra forrige eier? Salget ble gjort for 1 år siden...

Hvis apparatet forsatt er registrert skal du nok ha forrige eiers signatur. Hvis ikke, kan det nok nyregistreres. Men uansett kan du ta kontakt med Telenor-gutta, så finnes det løsninger, de er ikke så firkanta som man kan frykte :wink:

Link to post
Share on other sites

Fant ingen VHF registrert på båten ihvertfall.

Har skrevet ut begge typer skjema, så jeg tar nok kontakt med Telenor i morgen per tlf for å se hva jeg kan gjøre. Takker for hjelpen.

 

Dette registeret er tydeligvis ikke oppdatert: http://www.sjoassistanse.com/vhfsok/index....&criteria=1

 

- men det er dette: http://www.itu.int/cgi-bin/htsh/mars/ship_search.sh

( i hvert fall når det gjelder båten/VHFen min)

 

Kan det være at det førstnevnte bare inneholder medlemmer av Sjøassistanse?

Link to post
Share on other sites

Arne, du får MMSI-nummer selv om du ikke har DSC - de blir tildelt uansett, bare sjekk LA3939.

 

Ombord hos meg er det en grønn flott sak, Traktorens Rolls Royce (som en sa det), og ikke noe fancy-schmancy saker som DSC, nei.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Ombord hos meg er det en grønn flott sak, Traktorens Rolls Royce (som en sa det), og ikke noe fancy-schmancy saker som DSC, nei.

 

Jeg hadde også en grønn slik sak. Byttet den ut med en med DSC og angrer ikke en dag. I dag kaller jeg opp med bruk av mmsi-nummer. Slipper å ligge å skrike på K-16.

Verden har heldigvis gått videre.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Joda, Inge - jeg er enig med deg mht DSC. Ser bare ikke poenget med å skifte ut en eiegod VHF bare for å få DSC. 2048-en sto i båten da jeg kjøpte den for snart 8 år siden, jeg antar at jeg må skyte den for at den skal vandre til de evige kanalplaner....

 

Men, den dagen jeg trenger ny, da blir det fullt Dingsbumserei, det er sikkert og visst!

 

mvh,

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Hei La3939

Poenget med å skifte til VHF med DSC, er etter min oppfatning muligheten til å sende automatisk Distress melding. Dette gir en ekstra sikkerhet som jeg mener er en svært god investering. En VHF m/DSC får du i dag for et par-tre tusen kroner :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Du skjønner, Mathilde, jeg er så gammeldags at jeg fremdeles har disse liggende i en skuff:

 

gnistS3.jpg

 

Og aller helst ville jeg hatt en slik en koplet til:

 

kentkey.jpg

 

 

:yesnod:

 

Men jeg har selv brukt akkurat samme argument som deg i tidligere DSC-debatter her, og som sagt, den dagen....

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Poenget med å skifte til VHF med DSC, er etter min oppfatning muligheten til å sende automatisk Distress melding.

Jeg satser på at jeg aldri vil få bruk for den funksjonen, men det er veldig greit å kalle opp andre båter og for den saks skyld kystradioen med DSC. En viktigt grunn til at jeg har DSC er at jeg kan motta nød- og hastemeldinger som andre sender med DSC.

Link to post
Share on other sites

Du skjønner, Mathilde, jeg er så gammeldags at jeg fremdeles har disse liggende i en skuff:

 

gnistS3.jpg

 

Og aller helst ville jeg hatt en slik en koplet til:

 

kentkey.jpg

:yesnod:

 

Men jeg har selv brukt akkurat samme argument som deg i tidligere DSC-debatter her, og som sagt, den dagen....

 

Mvh,

Kjell

Gamle KNM "gnist-kollega" i underkøya....

 

Jeg har en slik en IMG_1457.JPG- nå ny-oppusset til pynt i "shacken".

Den er 2 år eldre enn eieren og vi funker fortsatt begge to.

 

Mvh Geir

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Med så flott nøkkel kan du da bare strekke kabel til meg og morse i vei. Så leser jeg ut morsetegnene skrevet ut

som prikker og streker på morsemottakeren min som står i hyllen bak meg når jeg har trukket den opp, fyllt på<

nytt blekk og koblet til et batteri. Og den virker!

 

morse.jpg

 

Lars H.

._.. ._ ._. ... ....

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Snakket med Telenor idag ifm konsesjon.

Gikk helt fint det. Fikk beskjed om å sende navn og sertifikatnummer til Telenor per epost. Fikk tilogmed oppgitt kallesignalet mitt der og da. LD7509 (tror det var det). Har søkt, men det er ikke kommet opp enda.

Link to post
Share on other sites

Dette registeret er tydeligvis ikke oppdatert: http://www.sjoassistanse.com/vhfsok/index....&criteria=1

 

- men det er dette: http://www.itu.int/cgi-bin/htsh/mars/ship_search.sh

( i hvert fall når det gjelder båten/VHFen min)

 

Kan det være at det førstnevnte bare inneholder medlemmer av Sjøassistanse?

 

Nei, kameraten min har aldri vært medlem av sjøassistanse. Han er oppført i sjøasistanses register med sin forrige båt. I det internasjonale registeret er opplysningene oppdatert.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...